Ekstrem lastebil

For å vise hva de kan levere av godsaker, satte General Motors´ moroavdeling en 640-hesters V8 under panseret på en Chevy Silverado.

Visuelt sett gjør den ikke så veldig mye ut av seg, men med 640 hk flytter den nok greit på seg.
Visuelt sett gjør den ikke så veldig mye ut av seg, men med 640 hk flytter den nok greit på seg.
Sist oppdatert
LSX-blokka skal være konstruert for å tåle 2500 hk.
LSX-blokka skal være konstruert for å tåle 2500 hk. Foto: © 2007 General Motors

General Motors har en egen avdeling som kalles GM Performance Parts. Her kan du få kjøpt både enkle, rimelige biter for oppgradering eller pynting av bilen din, og heftigere saker. Blant annet har de et knippe ferdigbygde høyeffektsmotorer, og en rekke forsterkede motordeler som kan brukes som utgangspunkt eller som ingrediens i noe man bygger selv.

Heftig maskin
For å vise litt av hva de kan, tok de en diger Chevrolet Silverado. De kastet ut standardbilens 5,3 liter store motor, og inn kom en versjon av GM Performance Parts´ LSX-motor. Blokka i denne motoren er konstruert for å tåle 2500 hk&

De har brukt en del gromme biter i den nye Silverado-motoren. Slagvolumet er voksne 7,4 liter, og den yter 640 hk. Det burde være nok til å flytte den digre bilen ganske greit.

Litt hotrod
Bilen har i tillegg fått en kraftigere girkasse, større bremser, og et heftigere understell som legger den 6,5 centimeter nærmere bakken. 22-tommers felger og klistrende dekk skal sørge for at kreftene kommer ned i bakken. Eksteriøret er hotrod-inspirert, med mattsvart lakk, nye sidespeil, kromdetaljer og mye annet.

Også interiøret har fått sitt, med spesialsydd skinntrekk for sofaen foran, nytt taktrekk, en rekke krombiter og ellers mye pynt.

Og på lasteplanet ligger for øvrig et eksemplar av GM Performance Parts´ 9,4 liter store utgangspunkt for en monster-V8.

Denne saken ble første gang publisert 17/12 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også