Det er selvfølgelig den nye Mercedes-Benz E-klasse det er snakk om - taxinæringens favorittbil nummer én.

Disse bildene har lekket ut på nett, og skal visstnok være av den offisielle modellen. Om dette stemmer, kan vi ikke være ett hundre prosent sikre på, men man ser helt tydelig de samme linjene som på spionbildene som har florert på nettet i lang tid.

Bilen skal visstnok vises på Genève-utstillingen i mars, noe som betyr at den mest sannsynlig vil være i salg mot slutten av neste år.

Vi fikk noen hint om hvordan bilen kom til å se ut da Mercedes viste fram ConceptFascination på Paris-utstillingen tidligere i år, og vi ser tydelig at disse to bilene deler mange designelementer.

Konseptbilen var en stasjonsvogn, og når vi får se bilder av E-klasse stasjonsvogn, vil nok likhetene komme enda tydeligere fram.

Vi ser også at designen henter trekk fra storebror S-klasse, noe som gir bilen et enda mer luksuriøst preg enn dagens modell.

Les også:

Test: Mercedes-benz E300 Bluetec

En luksusbil, takk!

Se alle våre Mercedes-tester her

I likhet med for eksempel Porsche og Audi har Mercedes utstyrt sin nyeste modell med LED-tåkelys. Denne lysteknologien brer seg, og det er bare et tidsspørsmål før det blir tilgjengelig på mindre prestisjefylte merker.

Utstyrslisten blir som vanlig for Mercedes abnormt lang (og prisene på nevnte liste sannsynligvis også abnormt høye), både når det gjelder sikkerhets-, komfort- og underholdningsutstyr. Ting som kamera som leser skilt, overvåker føreren og varsler om filskifte vil helt sikkert være tilgjengelig.

På motorfronten vil det være en hel del å velge mellom - alt fra små og gjerrige dieselmotorer til brølende V8-ere. Det vil også komme en AMG-modell med tid og stunder, en bil som konkurrerer med Audi RS6 og BMW M5.

Prisene vil trolig ligge fra rundt en halv million - på lik linje med dagens modell.

Statusbiler betyr ulykker ifølge norsk undersøkelse - les mer her

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!