Nær 14 000 norske bileiere er på oppdrag fra Dine Penger intervjuet av Synovate MMI om alminnelig moral. Samtidig er dette koblet mot bilmerkers krasjfrekvens.

Og resultatene er forbløffende:

10 % sniker på bussen

  • 1 av 10 Subaru-eiere mener det er OK å snike på buss eller trikk.
  • 2 av 10 Subaru-eiere mener det er OK å snyte på skatten.
  • 2,5 av 10 Subaru-eiere mener det er OK å kjøre (litt) over fartsgrensen.

Men samtidig er Subaru, sammen med Suzuki, Toyota og Volvo blant de bilmerkene som sjeldnest krasjer. Bare 18-19 prosent av bilene krasjer i løpet av en treårsperide (nok til forsikringsskade). Altså litt oftere enn annethvert år.

Les også: Amerikanerne er dårligere på snøføre

Ok å snyte på skatten

Til sammenlikning mener:

  • 2,5 av 10 Audi-eiere at det er OK å snyte på skatten
  • 2,5 av 10 BMW-eiere at det er OK å snyte på skatten
  • 2,5 av 10 Mercedes-eiere at det er OK å snyte på skatten

Eierne av Mercedes, Audi eller BMW - sammen med Honda-eierne - ligger over alle godt over snittet når det gjelder spørsmålet om det er ok å snyte på skatten, for det er på ca. 20 %.

Samtidig viser det seg at eierne av disse bilene krasjer i gjennomsnitt nær en gang i året (Audi riktignok noen få prosent sjeldnere enn BMW og Mercedes), og det er halvannen gang oftere enn de "snille" bileierne.

Oversikt: De ti sikreste familiebilene

BILKRASJ: Uhell kan skje den beste - og oftest skjer det Audi, BMW og Mercedes-eiere. © Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX

Skattemoral som krasjer

Så er spørsmålet: Hvordan forklarer vi sammenhengen mellom skattemoral og krasjfrekvens? Nei, det skal vi ikke prøve oss på, for faktisk er skattemoralen den som er jevnest fordelt mellom merkene ifølge Synovates resultater.

Vi kan imidlertid forsterke inntrykket av bileieres (u)moralske standard ved å opplyse at en langt høyere enn gjennomsnittlig andel av Audi-, BMW- og Mercedes-eierne synes det er greit å kjøre fortere enn fartsgrensen.

Det gir en viss sammenheng.

Skattemoral? Så mye tjener banksjefene

Underlige sammenhenger

Men akk. Hele sammenhengen ødelegges brått når vi ser at Suzuki og Hyundai, som har nesten like og svært snille verdier for både skattemoral og forhold til fartsgrenser, havner i hver sin ende av krasjskalaen.

Hyundai krasjer like mye som Audi, mens Suzuki krasjer like sjelden som Subaru...

Nei, statistikk er ikke lett. Spesielt ikke dersom vi samtidig blander inn NAFs statistikk for hvor fornøyde eierne er med bilene sine (Autoindex).

Audi- og BMW-eiere er svært fornøyde - og de krasjer mye. Men også Toyota- og Volvo-eiere er fornøyde - og de krasjer mye mindre.

Se og bli skremt: Verdens verste krasjtester

Stakkars Hyundai-eiere

Verst moral/krasj/fornøyd-faktor må tildeles Hyundai-eierne. De har høy moral, men krasjer mye og er lite fornøyd med bilene sine.

Subaru-eiere kommer ut på topp, som både mest moralske, mest skadefrie og mest fornøyde eiere.

Merkelig nok utmerker Subaru-eierne seg også med hele 87 prosent mannlige kjøpere, og med en alder langt over gjennomsnittet.

Finnes det kanskje flere lykkelige gamle gubber på landet enn vi tror?

Seriøs fart: Muppet i 155 km/t

Merke - krasjrangert

Krasjfrevens*

OK å kjøre for fort**

Fornøyd med bilen***

Suzuki:

18 %

25 %

73 %

Subaru:

18 %

23 %

84 %

Toyota:

19 %

27 %

86 %

Volvo:

19 %

28 %

85 %

Mazda:

19 %

27 %

82 %

Nissan:

19 %

28 %

81 %

Mitsubishi:

20 %

27 %

81 %

Honda:

21 %

33 %

86 %

Peugeot:

21 %

30 %

79 %

Opel:

21 %

30 %

77 %

VW:

22 %

31 %

80 %

Skoda:

22 %

26 %

81 %

Ford:

22 %

31 %

79 %

Renault:

24 %

25 %

72 %

SAAB:

24 %

37 %

85 %

Citroën:

24 %

31 %

77 %

Hyundai:

24 %

23 %

75 %

Audi:

26 %

39 %

86 %

BMW:

29 %

41 %

88 %

Mercedes:

29 %

33 %

84 %

* Kilde: If/Dine Penger, prosent av merkets bestand som utløser forsikringsutbetaling i løpet av en treårsperiode.

** Kilde: Synovate MMI/Dine Penger, prosent av merkets eiere som synes det er ok å kjøre (litt) for fort.

*** Kilde: NAF/Autoindex, prosent av merkets eiere som er fornøyde med sin bil.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!