Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin

Denne bilen skal være verdens reneste dieselbil. I tillegg er den både rommelig, komfortabel og luksuriøs – og den går veldig bra.

Sist oppdatert

Selv om Mercedes-Benz E-Klasse begynner å dra på årene, er den fortsatt en ordentlig flott bil - for de som liker komfort. Med trelitersdieselen under panseret går den også veldig bra, samtidig som Bluetec-teknologien sørger for at du er så snill mot omgivelsene som mulig.

Kjøreegenskaper: 4

En Mercedes-Benz E-Klasse er ikke morsom. Men det er den heller aldri ment å være. Den er en komfortabel, trygg og stabil cruiser - som gjerne forserer gode og dårlige veier i høye hastigheter uten at det oppleves som annet enn riktig, og de iboende egenskapene gjør at veigrep og sikkerhet bare settes på prøve om du selv vil. Likevel får en altså ikke får lyst til å kjøre bilen krasst i svinger. Styrefølelsen er i beste fall middels, og selv om understellet ikke er helt som et flyvende teppe, merker du lite av hva som skjer mellom vei og gummi. Men det gjør ikke noe - den gjør kjørejobben på en svært behagelig og stressfri måte.

Motor: 6

Trelitersdieselen til Mercedes-Benz er godt kjent, og finnes i flere utgaver. Vår 300 Bluetec-testbils V6 yter 211 hk og 540 Nm, som mates gjennom en behagelig, sjutrinns automatgirkasse. Resultatet er skikkelig godt drag over hele registeret; du har behagelig kraftoverskudd nær sagt uansett hastighet. Lyden er avdempet, med en dyp og fin tone. Girkassa fungerer akkurat slik vi ønsker - og kan i tillegg overstyres manuelt. I tillegg har Bluetec-modellen et spesielt rensesystem for Nox-gasser, som sammen med resten av eksosrensesystemene skal redusere de skadelige utslippene til et minimum.

Foto: Andreas Handeland
Foto: Andreas Handeland

Ytelser: 6

E 300 Bluetec er rask. Veldig rask. 0-100-sprinten skal ta 7,2 sekunder, noe som er ganske så imponerende for en såpass stor bil. Enda mer imponerende er draget i mellomregisteret, som jo er så viktig når du for eksempel skal kjøre forbi. For bilen dundrer i vei med et lokomotivs kraft, og samtidig på en så stressfri og behagelig måte at den hele tiden er en fornøyelse å kjøre.

Eksteriør: 4

Neste generasjon av Mercedes-Benz E-Klasse nærmer seg med stormskritt, og dagens versjon av bilen er ikke akkurat noe man snur seg etter - selv om den bærer årene med stil. Den er diskret, elegant fra en del vinkler og litt rar fra andre. Den forsøker ikke å skjule at den er stor, men prøver heller ikke å være prangende.

Interiør: 4

Selv om E-Klasse er en relativt stor bil, byr den ikke på enormt med plass. De foran har det veldig bra, selv om omgivelsene i tro Mercedes-Benz-ånd er ganske så konservative. Baksetet har helt ålreit med plass, og bagasjerommet i sedanen er stort og lett å utnytte. Kvalitetsopplevelsen er svært god - det virker som om bilen er skrudd sammen for å vare evig. Dessuten gir Mercedes-Benz kunden utallige muligheter for å skreddersy bilen, noe som fort koster veldig mye penger.

Komfort: 5

Foto: Andreas Handeland
Foto: Andreas Handeland

E-Klasse er godt støydempet, og det er lite å høre fra vei, vind og motor. Fjæringen er småfast på de brå ujevnhetene, men bilen er jevnt over svært komfortabelt satt opp. Plasseringen av rattet og justeringsmulighetene for setet gjør at ikke alle finner den helt perfekte sittestillingen, men i E-Klasse er selv en nesten-posisjon svært behagelig.

Sikkerhet: 5

Dagens Mercedes-Benz E-Klasse fikk fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet da den ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2002. Men bare en av fire stjerner for fotgjengersikkerhet. Karosseriet rapporteres å være ekstremt stabilt, og beskyttelsen av barn skal også være god. Bilen har mye aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, men det at den er bakhjulsdreven kan jo være en utfordring for enkelte, særlig på glatt underlag. Den har samtidig så godt veigrep, og flinke elektroniske hjelpemidler, at dette ikke skal by på noe problem for noen.

Pris/utstyr: 4

En bil som koster 693 600 kr før du begynner å plukke fra den særdeles omfattende ekstrautstyrslista - som attpåtil inneholder en del elementer man absolutt bør ha med - kan jo ikke kalles rimelig. E 280 CDI, som strengt tatt bare er en 190-hesters utgave av samme bil, koster snaut 80 000 kr mindre. Og om du i stedet legger til snaut 20 000 kr på Bluetec-prisen, får du en firehjulsdreven 190-hester.

Forbruket er svært anstendig, 0,72 liter på mila i snitt, og Mercedes-Benz har generelt høye bruktpriser.

I samme prisleie som testbilen finner du også Audi A6 3,0 TDI quattro med 233 hk - da må du riktignok gire selv, automatgir koster veldig mye ekstra. BMW gir deg den kjøreglade, 235 hk sterke, manuellsjaltede 530D for 641 900 kr - eller en automatgirversjon for 668 400 kr. Begge disse er også tilgjengelige med firehjulstrekk, for 50 000 kr ekstra.

Foto: Andreas Handeland
Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 18/07 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også