BMW X5 Security

Panser-SUV

Er du redd for å bli beskutt på vei til jobb, kan du velge denne.

Sist oppdatert

Inne i nye BMW X5 Security sitter du godt beskyttet for det meste av håndvåpen, helt opp til Dirty Harrys kaliber .44 Magnum. Dette er faktisk verdens første SUV som er klassifisert i gruppe B4 i henhold til tyske sikkerhetsnormer, og det høres jo relativt sikkert ut.

X5 Security er BMWs fjerde modell i rekken av biler som er spesialbygd for å sikre passasjerer og baggasje ekstra godt. De andre tre Security-modellene er 760Li, 745Li og 330i.

X5 Security er i utgangspunktet ment for markeder der sjansene for kidnapping, bilkapring og ran er store. Det kan likevel hende at politiet eller andre med behov for skuddsikre biler her til lands, går til anskaffelse av en slik. I så fall vil neppe utenforstående legge merke til det, ettersom bilen er umulig å skille fra en normal X5 utseendemessig.

Spesialdekk

Det er ikke bare de skuddsikre platene som skiller denne bilen fra en normal X5. Security-versjonen er blant annet også utstyrt med såkalte "Safety Tires"; disse kan kjøres i hastigheter opp til 80 km/t over en distanse på 5 mil selv om de er helt tomme for luft.

Nederst i midtkonsollen er det også plassert et kontrollpanel som styrer nødalarm og intercom, slik at man kan snakke med personer på utsiden av bilen uten å åpne vinduet. Det sies ikke noe om hva slags kommunikasjon intercomen er beregnet for, men blir bilen stoppet av politiet, er det ikke sikkert betjenten vil bli begeistret for å snakke "gjennom" ruta.

Fortsatt ingen sinke

Bilen er ingen sinke, selv om den har lagt på seg litt. En 4,2-liters V8er som yter 320 hester dytter droget fra 0 til 100 på 7,5 sekunder. Det sies ikke hvor mye bilen veier, men det er nok ikke usannsynlig at den kan registreres som lett lastebil her til lands.

X5 er også verdens første "Large Offroader" som har fått tildelt 5 stjerner i EuroNcaps kollisjonstester. Dette gjelder også Security-varianten, blant annet på grunn av 10 airbager spredt rundt i bilen.

Denne saken ble første gang publisert 23/08 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også