Det finnes et stadig voksende utvalg av raske bruktbåter, noe vi kan illustrere med et lite utvalg fra bruktbåtsidene på Finn.no.

Regn med å svi av fra 1,2 til 3,5 millioner kroner i innkjøp, samt noen kroner til drivstoff.

Vi har testet flere av båtene på listen. Klikk på lenkene i teksten for å lese dem.

1. Nor-Tech 3600 - 92 knop - 2,8 mill. kr.

Katamran med for deg som absolutt må fortest frem.

Man kan sikkert skrive en doktoravhandling om denne farkosten. Det ligger nemlig mye tankevirksomhet og tusentalls timer utvikling bak en konstruksjon som denne. I skroget er ingenting overlatt tilfeldighetene, for slikt straffer seg fort når farten kan bli så stor som her. Vi snakker om en herlig blanding av glassfiber, karbon og kevlar - kompakt, forsterket og håndlaget.

Les selgers vurdering her.

Raske bruktbåter Finn=

Faksimile fra Finn. © Terje Haugen

2. Fearless A-28 - 76 knop - 1,8 mill. kr.

Her får du både fart og estetiske opplevelser med på kjøpet.

To gode GT-stoler og et godt polstret aktersete for tre, et elegant utformet instrumentbord med klassiske, analoge Livorsi-instrumenter, motorkontroller og ratt av Latham-fabrikat er kortbeskrivelsen av båten. På cockpitdørken er det ekte teak og produsenten kaller innredningen for klassisk utformet. Ut over dette kan båten neppe betegnes som klassisk. Skroget har dyp V-bunn og er på moderne maner dobbeltsteppet. Etter hvert ganske velkjent det også.

Les selgers vurdering her.

Raske bruktbåter Finn=

Faksimile fra Finn. © Terje Haugen

3. Hydrolift C-31 - 67 knop - 1,8 mill. kr.

Bunnsolid norsk kvalitet med eksepsjonelt skrog.

Den ser pen ut, går fort, har god komfort og koster skjorta. Velkommen om bord i Hydrolift C-31. Hydrolift C-31 har et velbalansert, vakkert og stilig ytre; en design det er lagt både tid og ressurser i. Et sølvgrått fargevalg både på skuteside og i interiøret pynter opp. Det samme gjør ståldetaljer som fotstøtte, dashbord, badeplattform og rekker. At detaljene er eksklusive, finner vi ut under dekk: Det er ikke hver dag vi støter på et toalett i karbon.

Les selgers vurdering her.

Raske bruktbåter Finn=

Faksimile fra Finn. © Terje Haugen

4. Golfish 32 - 62 knop - 1,2 mill. kr.

En åpen løsning for den som skal raskt frem til uthavna.

Goldfish 32 er nøyaktig det den ser ut som: En blanding av en kraftig kjøremaskin og en lekker daycruiser. Med andre ord en båt for ekte fartsentusiaster. Du skjønner det med en gang man kommer om bord: Lenger fra en masseprodusert, snusfornuftig daycruiser er det nesten ikke mulig å komme. Alt fra designer-toalettet til den doble dieselinstallasjonen på til sammen 540 hester avslører at det her er snakk om noe ganske ekstravagant.

Les selgers vurdering her.

Raske bruktbåter Finn=

Faksimile fra Finn. © Terje Haugen

5. Dolvik Roadster - 60 knop - 3,5 mill. kr.

Klassisk båt med moderne ytelser.

Bergensverftet Dolvik bygger båter i tre for dem med spesielle ønsker - og evne til å betale det koster. Dolvik bygger flytende møbler. Det har de gjort siden 1987, det vil si, de aller første båtene var vissnok ikke så mye å samle på. Litt prøving og feiling - og 24 år senere fremstår produktene fra Marikoven utenfor Bergen som noe alle skulle ville ha ved bryggen sin.

Les selgers vurdering her.

Raske bruktbåter Finn=

Faksimile fra Finn. © Terje Haugen

6. Chris Craft Corsair 28 - 49 knop - 1,75 mill. kr.

Rask båt med pen motorlyd.

Retroinspirert farkost. Det finnes et utall nesten-kopier som kan sies å være inspirert av både Carlo Rivas berømte Riva Aquarama -63 og Chris Crafts tidligste modeller. Men amerikanske Chris Craft har vært i gamet helt siden 20-tallet, og har kanskje derfor i større grad enn Riva fått definere hva en god runabout skal være, nemlig en liten morsom båt uten overnattingsmulighet - men denne gang har man bygd inn en overnattingsmulighet. Helamerikanske Chris Craft Corsair 28 Heritage Edition ble lansert våren 2007 som nummer tre i Corsair-serien som nå går fra 22 til 36 fot.

Les selgers vurdering her.

Raske bruktbåter Finn=

Faksimile fra Finn. © Terje Haugen

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!