Tekniske data

  • Lengde (LOA): 8,53 m
  • Bredde: 3,05 m
  • Tørrvekt: 3402 kg
  • Drivstoff: 568 l
  • Motor: 2 x Mercruiser 350 MAG MP
  • www.chris-craft.no

Kort sagt:

+ Motorlyd

+ Kjøreegenskaper

+ Forseggjort


- Relativt utrygg vei til fordekk

- Trang kabin

Som navnet tilsier, er Corsair 28 Heritage Edition en åpenbart retroinspirert farkost. Det finnes et utall nesten-kopier som kan sies å være inspirert av både Carlo Rivas berømte Riva Aquarama -63 og Chris Crafts tidligste modeller. Men amerikanske Chris Craft har vært i gamet helt siden 20-tallet, og har kanskje derfor i større grad enn Riva fått definere hva en god runabout skal være, nemlig en liten morsom båt uten overnattingsmulighet - men denne gang har man bygd inn en overnattingsmulighet.

Helamerikanske Chris Craft Corsair 28 Heritage Edition ble lansert våren 2007 som nummer tre i Corsair-serien som nå går fra 22 til 36 fot.

Feminine linjer

Båten framstår utvendig som et særdeles veldesignet smykke med sine myke og feminine linjer. Og selv om vi har med oss lupe, blir vi heller ikke skuffet når vi kommer om bord. I cockpit, som er båtens naturlige hovedområde, er det rigget plass til fem personer, to forut og tre akter.

Alle våre båttester finner du her.

Den aktre biten kan gjøres om til en høyst brukbar solseng sammen med deler av akterdekket, om vi kan kalle det det. Badeplattformen er en integrert del av skroget og den er derfor nokså smal. Dette er helt i tråd med kutymen i denne klassen. Ellers i cockpit finner vi en liten wetbar i styrbord og noen koppholdere.

Dørkplassen som gjenstår bak mot U-benken er relativt rommelig til en slik båt å være, men noen danseplass er det ikke snakk om.

Veien til fordekket går via en luke i vindskjermen. Her det laget et steg i babord skott. Dette synes vi er i snaueste laget, og det er da også båtens svakeste punkt; trinnet burde vært større for å trygge turen til fordekket.

© Haugen, Terje

Sjødyktig og leken

I litt rufsete høstsjø utenfor Hankø viser Chris Craften seg som en høyst sjødyktig og leken farkost. Relativt stor og tung som den er i forhold til en typisk runabout, oppfører den seg som forventet i kurvene og under planing; den legger seg perfekt i svingene og lirker fram ren kjøreglede sånn helt uten videre.

Om vi skal pirke litt, kan vi kanskje si at den virker noe sedat tross sine 600 hestekrefter, men den er definitivt mer enn sprek nok.

Her finner du alle våre båtvideoer.

Trimbehovet er minimalt, og planingsterskelen er umerkelig. Å manøvrere en båt med to drev byr som regel ikke på problemer, og det eneste du må passe på er at spakene er fristilt i forhold til hverandre før du skal briljere i havna.

© Haugen, Terje

Grei sittekomfort

Førerplassen i styrbord er klassisk utformet i lyst skinn, som seg hør og bør i slik båt. Sittekomforten er helt grei; du sitter korrekt og avslappet, og beina har fått et fotbrett med riktig vinkel. Setets nedre del kan vippes opp og dermed kan du også finmanøvrere stående. Det kan ellers til nød presses inn to personer her, men disse bør i så fall være godt kjente.

De treeikede rattet passer naturlig inn, og tillater også et nokså overskuelig instrumentpanel å komme fram. Sikten er ellers helt grei forut, og vindskjermen gjør det den skal: tar av for vinden og gir god sikt. For øvrig er førerplassen plassert ganske nøyaktig midt i båten i forhold til baug og hekk.

Vi har tittet nærmere på en nesten fire ganger så lang luksusbombe. Se videoen her.

Under fordekket er det lagt opp til overnatting for maks et par personer. Dette er naturlig nok ikke noe oppholdsrom, men det oppleves stort nok til at overnattingen kan unnagjøres med noenlunde stil.

Grunnet fordekket er det ikke høyt nok til å sitte spesielt lenge i kabinen. Dørkplassen er minimal, men her er stuverom til enkel oppakning.

© Haugen, Terje

Testdata

  • o/min - dBA - knop
  • 4800 - 85 - 47,7
  • 4300 - 83 - 44,0
  • 4000 - 82 - 39,4
  • 3700 - 81 - 35,9
  • 3400 - 79 - 32,5
  • 3100 - 80 - 29,6
  • 2800 - 79 - 25,8
  • 2500 - 77 - 22,0
  • 2200 - 78 - 16,0
  • 1900 - 77 -11,4
  • 1600 - 75 - 8,4
  • 1300 - 73 - 7,5
  • 1000 - 68 - 6,4

Nytelsespluss for motorlyd

Med sine to big block V8-bensinere på 5,7 liter er dette unektelig blitt en leken båt. De svarer kvikt på ordrer og kler båten godt. Denne farkosten er åpenbart laget for mye gladkjøring, men du må finansene i orden, for det går unna rundt 50 liter i timen på fullt kjør. Cruiser du imidlertid av gårde i rundt 30 knop, halveres forbruket. 30 knop er ellers farten du får etter 10 sekunder om du gir full gass.

Motorlyden er særdeles behagelig å høre på, og strengt tatt burde vi dele ut ekstrapoeng for symfoni i big block-dur for 16 stempler.

Tidligere i høst var vi på Southampton Boatshow. Video fra messen kan du se her.

Men som i de fleste andre moderne båter, har verftet forsøkt å dempe "støyen" mest mulig i hele registeret, og våre målinger viser at de har lykkes godt. Heldigvis kan du likevel høre parhestene som jobber uanstrengt der bak. Ja, ved full åpning, rundt 48 knop, blir faktisk symfonien litt påtrengende over tid. I området rundt 3500 omdreininger har du imidlertid både god fart og et svært behagelig lydnivå.

© Haugen, Terje

Les hele saken
Flere tester? Det finner du her.

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Chris Craft Corsair 28 Heritage Edition kan sees på både som en daycruiser og en runabout. Men er du primært ute etter førstnevnte båttype, er nok ikke dette førstevalget, for her snakker vi mer om en forseggjort kjøremaskin. Sammenlignet med den litt større Riva Aquariva Super til rundt 4 000 000 kroner, gir Chris Craften relativt mye båt for pengene, for den koster i skrivende stund rundt 1 600 000 kroner.

Flere tester? Det finner du her.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!