Test Ibiza 22 Bow Rider, 2011

En nydelig sommerbåt

Hvis du først skal lage en båt med plass i baugen, så sørg for at den skal brukes til noe. Det stemmer utmerket for den nye Ibiza 22 Bow Rider.

TØFFING: Den nye Ibiza 22 Bow Rider takler røffe forhold uten å klage.

TØFFING: Den nye Ibiza 22 Bow Rider takler røffe forhold uten å klage. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Trygg i sjøen

+ Praktisk innredning

+ Smarte løsninger

+ Fin førerplass

+ Bra motorisering

- Solseng som ekstrautstyr

Ibiza har vært blant de mest fremgangsrike og profilerte norske båtprodusentene, siden den første Ibiza-modellen kom på markedet i 1991.

Selv om Ibiza har gjort stor suksess med sine daycruisere, er det signaler fra kunder og forhandlere som gjør at man nå lanserer Ibiza 22 Bow Rider som verftets nye innstegsmodell.

-Vi har studert litt på bowriderkonseptet, sier Ibiza-sjef Helge Duus. -Og lurt litt på hva som er sjarmen med å sette et par personer i baugen for å gjøre dem bløte, legger han spøkefullt til.

Dermed har Duus under konstruksjonen av båten sørget for å gjøre skikkelig plass i baugen. Her skal du kunne rigge opp full solseng, eller et bord å sitte rundt.

Samtidig fungerer båten uforandret bak vindskjermen. Her er det to pilotstoler og en passe stor aktersofa. Bæring er tingen Ibiza vil altså ikke gjøre baugfolket våte på turen, og da blir bæringen i den fremre delen av skroget viktig.

-Vi har videreutviklet skroget fra 20 Touring og Sport, og tilpasset det de spesielle behovene i en bowrider, forklarer Duus.

Les mer

Brukt Ibiza 24 Touring: Kjøremaskin

Test: Ibiza 26 Touring

RIKTIG MOTOR: Ved siden av den kultiverte Suzuki-motoren, er det gode stuverom og fin plass om du vil i vannet.

RIKTIG MOTOR: Ved siden av den kultiverte Suzuki-motoren, er det gode stuverom og fin plass om du vil i vannet. Foto: Terje Bjørnsen

Solid i bølgene

Tekniske data

  • Lengde: 6,78 m
  • Bredde: 2,40 m
  • Vekt m/motor: 1250-1450 kg
  • Motor: 115-150 hk
  • Pris med 115 hk: 433 900,-
  • Pris testbåt: ca. 472 000,-
  • Produsent: www.ibizaboats.no

Dermed er det tid for å legge fra kai, med en sørvestlig vindstyrke godt opp på skalaen for liten kuling. Egentlig litt mer enn du ville gått ut med i en 22-fots bowrider, i alle fall for fornøyelsens skyld.

På hekken sitter det mellomste av tre anbefalte motoralternativer. Suzukis 140 hk er en kjent og velfungerende motor for båter i denne klassen. Vi finner frem måleutstyret, og selv om forholdene ikke er de beste, klarer vi å finne en nokså lun vik for farts- og støymålinger.

Med 140 hk har båten et meget fint fartsområde rundt 27-32 knop, der motorlyden ikke blir påtrengende med 81-84 dBA. Toppfarten ligger på 37 knop, og med 150 hk skal det ifølge Ibiza gå 42 knop.

Båten planer lett, er enkel å trimme og dønn stabilt i toppfart, så litt ekstra hester tåler den garantert. Skal du kjøre med mye folk om bord, vil sikkert den mer volumsterke 150 hk fra Suzuki kjennes riktig. Bryr du deg ikke så mye om hva som skjer over 30 knop, vil den mindre 115 hk også fungere.

Ut i bølgene Ibiza 22 Bow Rider later ikke som om den skal være den mest sportslige båten i Ibiza-stallen. Likevel gjør den en solid figur. Den smårotete halvmeterssjøen vi får innaskjærs merker du lite til om bord.

Mer overraskende er det hvor sikkert og stødig den takler to-meters bølgene vi får på utsiden av skjærgården. Jo, det blir lufteturer og du merker at du lander, men de ubehagelige smellene uteblir.

Båten legger seg lite inn i vind og bølger, og spesielt med bølgene liker vi at baugen gjør som Duus lover: Den bærer, og holder fribordet med god margin.

Les mer

Test: Yamarin 63 BR - en av de beste

Test: Ibiza 28 Weekender - stilren cruiser

Nytt dashbord

FIN PLASS: Det er god plass i baugen og bra sittestilling i fartsretningen.

FIN PLASS: Det er god plass i baugen og bra sittestilling i fartsretningen. Foto: Terje Bjørnsen

På førerplassen blir du møtt av et moderne dashbordkonsept som også er på plass i andre Ibiza-modeller. Det betyr en pent nedfelt kartplotter og en instrumentstripe på toppen. Forholdet mellom gass/gir, ratt og dørk gjør at du sitter stødig og godt selv i sjøgang.

COCKPIT: Tradisjonell utforming bak vindskjermen sørger for gode plassforhold.

COCKPIT: Tradisjonell utforming bak vindskjermen sørger for gode plassforhold. Foto: Terje Bjørnsen

Testdata

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

1000

3

62

2000

6

73

3000

10

77

4000

22

82

4500

27

81

5000

29

84

5500

32

83

6100

37

87

I starten synes vi kanskje vindskjermen virker litt lav, en innvending som forsvinner når vi bruker den lettvinte høydereguleringen på siden av setet. Da er det fort gjort å finne en sitteposisjon med siktlinje under vindskjermen sittende, og over vindskjermen når du vipper opp seteputen og sitter halvhøyt.

En velfungerende førerplass er bare ett viktig eksempel på at Ibizafolket har erfaring i båtbyggerkunsten. Du ser det igjen på mange og gode stuverom, fine utsparringer til småting på copilotplassen, og de lett tilgjengelige, brede badeplattformene med tauluker på hver side av motoren.

Og for ikke å glemme baugen, der ryggputene gjør det behagelig å lene seg tilbake og nyte utsikten fremover på fine dager. Prismessig starter Ibiza 22 Bow Rider på drøyt 430 000 kroner med 115 hk.

Legger du på 8400 kroner, får du på plass solsengen forut som gjør bowrideropplevelsen helt komplett.

Les mer

Test: Uttern T62 - god familieløsning

Test: Ibiza 25 Sport Cabin - tøffing

SOMMERBÅT: Med mange sitteplasser og et trygt skrog er det bare å håpe på fine sommerdager.

SOMMERBÅT: Med mange sitteplasser og et trygt skrog er det bare å håpe på fine sommerdager. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag