Kort sagt:

+ Bra sitteplasser forut

+ Høyt fribord

+ Mye i standardprisen

+ Stødig og lettkjørt skrog


- Ikke det mest sportslige skroget

Svenske Uttern har varslet at flåten skal fornyes og først ut er 62-serien som så langt består av daycruiseren D62 og bowrideren T62. Noen designmessig revolusjon snakker vi ikke om. Faktisk er skroglinjene såpass konservative at de gir et snev av et klassisk snitt. Det spenstigste sprellet man har funnet på, er at man kan få skrogsidene i en grå eller oransje farge. Akkurat det virker som et friskt pust, men heller ikke mer.

Det er høyere fribord og noen centimeter i bredden som bidrar til at Uttern T62 blir et nummer eller to større enn andre bowridere på drøyt seks meter. Forut byr den på svært god sitteplass, der man faktisk har en liten U-formet sitteplass med nok plass for en voksen og to barn.

Her sitter man ganske dypt og trygt, men i høyere fart og litt bølger er plassene bak vindskjermen det riktige valget. Ellers er båten godt utstyrt - både kartplotter, komplett putesett og bunnstoff er med i standardprisen.

Uttern T62 2011=

HARMONISK: De mørke skrogsidene og de mørke putene gir båten et harmonisk utseende. © FOTO: Terje Bjørnsen

Tekniske data

  • Lengde: 6,15
  • Bredde: 2,4
  • Vekt (bare båt): 1280 kg
  • Motor (minst - max.): 115 - 200hk
  • Bensintank: 160 L
  • CE-kategori: C
  • Maks. antall personer: 7
  • Motor testbåt: Mercury 150hk Verado
  • Pris fra: 363 577
  • Pris testbåt: Fra kr 415 469, 445 039 med ekstrautstyr
  • Produsent: Brunswick Marine
  • Importør: Brunswick Marine in Norway/ Marinepower International Limited
  • Internett: www.uttern.com

150 hester passer bra

Med mørk grå skrogside og mørkt stoff på stoler og puter bidrar til at det hele harmonisk og passe pent ut. På hekken surrer 150-hesteren fra Mercury og den motoren passer båten fint. Toppfarten blir 37,5 knop og ved drøyt 27 knop bruker den ganske nøyaktig en liter per nautisk mil.

Laveste forbruk på 0,88 l/nm oppnås ved 18,5 knop, men det er ingen gunstig cruisingfart for skroget. Produsenten oppgir 175 hk som maksimal motoreffekt, men det er mindre interessant i og med at 150-hesteren gir en så harmonisk kombinasjon.

Instrumentbordet har plass til plotter i siktlinjen og holder ellers en moderne standard, men heller ikke mer. Innredningen består av to stoler og en U-formet sittegruppe som kan rigges til med bord eller konverteres til solseng.

Stuverom akter mot plattformen og kalesjen i garasje er på plass. Da vi først kjørte båten hadde den en upraktisk kalesje. Den er nå byttet ut med en moderne kalesje i ett stykke med lett duk og enkel festemekanisme. Her har Uttern vært kjappe med å utbedre produktet etter innspill fra oss som tester båter.

Uttern T62 2011=

ØKER SIKKERHETEN: Det høye fribordet gjør det tryggere om bord. Spesielt når man skal ha med seg barn. © FOTO: Terje Bjørnsen

Testdata

Turtall

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

2000

6,3

74

1,06

2500

8

76

1,21

3000

11,7

77

1,16

3500

18,5

79

0,88

4000

23,4

79

0,94

4500

27,5

80

1,00

5000

31,1

84

1,14

5500

33,5

84

1,39

6000

37,2

85

1,50

Lettkjørt skrog

Skroget kjører uten de store overraskelsene i den ene eller andre retningen. Det virker stabilt og lander etter mindre lufteturer ganske mykt. Kun et par ganger fikk vi noen smell på chinen.

Den sitter fint i svinger og lar seg trimme riktig i sjøen uten at du behøver de store forkunnskapene om båtkjøring. Dermed blir vurderingen at Uttern T62 ikke er spesielt sportslig, men et trygt og lettkjørt valg sammenlignet med mange andre.

Det er alltid spennende når en produsent tar nye grep og skal fornye seg. Uttern T62 er konservativ i forhold til at det er en ny modell, og man satser på det sikre rent konseptmessig. Pris- og utstyrsmessig gjør Uttern T62 en god figur i forhold til konkurrentene, og er en bra båtpakke der plassen og de familievennlige løsningene ombord stiller sterkest.

Uttern T62 2011=

EKSTRA PLASS: De ekstra sitteplassene i baugen er kjærkomne, puter forut er standard. © FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele saken

Konklusjon

Utterns nye modell er ikke revolusjonerende, men bruker trygge og velprøvde løsninger. Den har fornuftige løsninger, et robust og trygt skrog samt en harmonisk motor. I tillegg er pris og utstyr på et riktig nivå.

Les også:

Slik tar du båtpussen

Kan du forskjellen på styrbord og babord? Prøv deg på vår quiz

Vi har testet årets sundeckbåter

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!