Testdata

Turtall, o/m

Fart/Knop

Støy/dBA

Forbruk l/t

Forbruk l/nm

700

5

62

2,5

0,49

1000

7

5

4,8

0,68

1300

8

69

8,8

1,11

2500

25

77

26,0

1,04

2800

30

78

33,0

1,10

3100

34

78

39,0

1,15

3400

38

80

50,0

1,33

3600

40

80

81,0

2,03

Kort sagt:

+ Flotte sjøegenskaper

+ God kvalitetsfølelse

+ Hyggelig drivstofføkonomi

+ Fin passasjerkomfort


- Høy merpris for diesel

- Ikke spesiellt stor plass om bord

Dette er den største båten i Ibiza-serien, og baserer seg på utenbordsversjonen Ibiza 26 Touring. Men i stedet for en kraftig Suzuki 300 hk utenbordsmotor, finner du et hekkaggregat med Volvo Penta D4-300 under dørken i Ibiza 28 Weekender.

Og båten går med den tyngden og autoriteten i sjøen vi har vendt oss til fra de store Ibiza-modellene siden 24 Touring debuterte for noen år siden.

Den ekstra skroglengden og de 2400 kiloene gjør kort prosess med sommersjø fra solgangsbrisen. Bølger som føles harde og ukomfortable i en 22-foter, sklir Ibiza 28 Weekender gjennom uten å forstyrre komforten om bord.

Ibiza'en fremhever seg ved å være usedvanlig lett å trimme korrekt. Den har ingen utpreget planingsterskel, og går som kniv i varmt smør selv gjennom krapp motsjø.

Du kan stort sett holde motortrimmen rundt nøytral, i alle fall så lenge du spanderer på deg trimflaps. Med dem kontrollerer du båten til fingerspissene, uten å måtte bekymre deg om retningen på vind og bølger, eller hvor i båten passasjerene befinner seg.

Det er stor prisforskjell på å velge diesel- eller bensinmodellen. Med Volvos 300 hk diesel er prisen rundt 1,3 millioner for 28 Weekender. Med Suzukis 300 hk bensin starter den på 965 000,- for 26 Touring.

Fordelen med dieselmotoren er at den drar rundt 30 % mindre drivstoff på marsjfart ved 30 knop. Støymessig er de ganske like, mens du med bensinmotoren får en toppfart på drøyt 46 mot 40 knop med diesel.

Isolert sett gjør Volvo Penta D4-300 et utmerket inntrykk i Ibiza 28 Weekender. Motorens vekt/ytelsesforhold passer nemlig glimrende til denne båtstørrelsen. Lydnivået holder seg under 80 akseptable dBA selv nær toppfart, forbruket ligger på rundt 30 liter i timen ved marsjfart og om nødvendig topper den altså sine 40 knop uten mye mas.

Se tekniske data i Klikks båtkatalog

=

© Terje Bjørnsen

Førerplassen i Ibiza 28 Weekender er det lite å utsette på. I tillegg til stor plotterplass nede til styrbord i dashbordet, har du plass til båtsportkart rett foran deg. Vindskjermen er trukket godt rundt cockpit og gir bra ly for de to foran, men også en viss beskyttelse for dem på aktersofaen. Instrumentering og betjening virker ryddig.

Høyryggete og velpolstrede stoler sørger for god langturskomfort, mens vippeputen gir deg bedre oversikt om du vil sitte høyere. I tillegg er førerplassen utformet slik at det også er lett å stå mens du kjører.

Selv om uteplassen er mer enn tilstrekkelig, får du ikke følelsen av at den er spesielt stor til å være en 28-foter. Båten er godkjent for åtte personer, og er rommelig nok til at i alle fall seks av dem kan sitte bra på lange dagsturer. Den store U-sofaen akter har god sittekomfort, og det er lett å holde en samtale i gang med de to som sitter i pilotstolene forut.

Under dekk har Ibiza 28 Weekender en velfungerende planløsning. Forut er det en sittegruppe som enkelt omgjøres til dobbeltkøye, og på babord side er det et lite, men funksjonelt pantry. På styrbord finner du et pent innredet toalettrom.

Daycruiserkonseptet begrenser størrelsen, men det fungerer helt fint de gangene du ønsker å ta båten på mer enn en dagstur.

Se tester av andre Ibiza-modeller:

Ibiza 26 Touring

Ibiza 24 Touring

Ibiza 25 Sport Cabin og Open

=

© Terje Bjørnsen

På mange daycruisere av denne størrelsen er det vanlig med en liten stikkøye under cockpitdørken, med inngang fra kabinen. I Ibiza 26 og 28 har man tenkt litt annerledes, og i stedet laget en dobbeltkøye under dørken ute i cockpit.

Hydraulikk løfter opp aktersofaen og en del av dørken, og dermed åpenbarer den ekstra køyeplassen seg. Uvanlig, ja vel, men neppe noen dårligere løsning enn å krype inn i en "konvolutt" under cockpitdørken.

Ibiza 28 Weekender er en linjelekker og elegant daycruiser. Tradisjonelt farge- og materialvalg gjør den litt mer konservativ enn en del av konkurrentene, men det oser kvalitet og omtanke av konstruksjonen og de praktiske løsningene.

Det store, flate dekket er lett å gå på og man kan sitte fint på rolige sommerturer med en pute mot vindskjermen. Plattformen akter er såpass stor at den nesten fortjener betegnelsen "akterdekk", og store luker på begge sider samt stuverom under selve luken gjør det enkelt å plassere tauverk, fendere og annet som trengs om bord.

Se også tester av disse båtene:

Nordkapp Vitesse 850

Nidelv 780

=

© Terje Bjørnsen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Ibiza 28 Weekender er en verdig toppmodell i Ibiza-programmet. Den har de sportslige og behagelige sjøegenskapene som er blitt et varemerke for de store Ibiza-modellene. I tillegg virker kvaliteten god og det er komfortabelt å være om bord selv på lengre turer. Overnattings- og cockpitplass er ikke all verden for en 28-foter, men så gir heller ikke båten seg ut for å være en rommelig bobåt.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!