Tekniske data

  • Lengde: 8,10 m
  • Bredde: 2,60 m
  • Vekt u/motor: 2400 kg
  • Motor: Suzuki DF 300
  • Toppfart: 46,3 kn
  • Pris, fra: Kr 890 000
  • www.ibizaboats.no

Kort sagt:

+ Fin innredning

+ Flotte sjøegenskaper

+ Praktisk


- Lite cockpitvolum

- Kostbar

Lang og strømlinjeformet. Klassisk linjelekker. Lavt tyngdepunkt. Blått og hvitt skrog. Det levnes liten tvil om at vi har med en Ibiza å gjøre. Arendalsbedriften er med sin nykommer oppe i 26 fot, og presenterer dermed et nytt flaggskip for et stort antall daycruiserentusiaster langs norskekysten.

Han tar ikke noen store sjanser med sin nylansering, Ibiza-eier Helge Duus. Et par fot lengre skrog gir mer volum om bord, og en hekk bygd for Suzukis nye 300 hk firetakter gir behageligere kjøreegenskaper og en toppfart på drøye 46 knop. Det burde garantert få tennene til å løpe i vann for en og annen hytteeier langs Sørlandet. Ibiza 26 Touring ser både velkjent og potent ut - en familieracer med overnattingsmuligheter på drøye åtte meter.

Nytt og velkjent

Som vi var inne på, er ikke nykommeren så helt ulik de eksisterende Touring-modellene i linjene, men interiørmessig er det gjort endringer i konseptet. Borte er L-sofaen og vipperyggbenkene, som har vært et varemerke for Touring-serien. Isteden har man satt inn en konvensjonell U-sofa som gir utmerket sittekomfort for opptil fem storvokste personer, samtidig som løsningen åpner for samling rundt et bord, slik vi er mer vant til i DC-klassen. Dørkplassen blir også mer fremtredende på denne måten, selv om vi mener at badeplattformen stjeler for mye av cockpitarealet.

De nye høyryggede førerstolene har vi sansen for. Her sitter vi utmerket med fin sidestøtte, og sitteklaffen tilbyr en fin halvstående førerposisjon. Ibiza viderebringer sitt fokus på førerplassen i nye 26 Touring: Ergonomien er upåklagelig, med Suzukis velformede kontrollboks og et vakkert treratt innen fin rekkevidde. Savnet av en fotplate er til stede, men ikke spesielt sjenerende.

Dashbordet er smart og oversiktlig og har plass til en 12"-plotter og et oversiktlig automatsikringspanel. At det også er satt av plass til en stor papirkartlomme, gir pluss i boka. Gråfargen under vindskjermen gir heller ingen reflekser i glasset.

Vi trekker den store skyvedøren til side, og finner en relativt enkel, men trivelig kabin med trelister i taket og en blåfarget V-køye for to. Mest plass tar det lille pantryet ved inngangen, som er utstyrt med et 42-liters kjøleskap, vask med kaldtvann og en Wallas-kokeplate. Plassen er brukbar til enkel kokkelering. På motsatt side finnes toalettrommet; det er trangt, men gjør nytten.

Ibiza viderebringer sitt fokus på førerplassen i nye 26 Touring: Ergonomien er upåklagelig, med Suzukis velformede kontrollboks og et vakkert treratt innen fin rekkevidde. © Finnes, Fredrik

Under dørken

26 Touring har trolig en av klassens største badeplattformer, og et stuverom på hver side gir plass for det meste av fortøyningstrosser. En elektrisk motor driver ryggstøtten i U-sofaen fremover, og gjør det enkelt å løfte fram kalesjen. Vi savner ikke den mer forseggjorte Z-top-kalesjen nevneverdig.

Mer om Ibiza ser du her.

Det mest spennende - for ikke å si kontroversielle - om bord i 26 Touring, er like fullt en dobbeltkøye skjult under en massiv luke i cockpitdørken. Arendalittene har forstått at det i en norsk DC på 26 fot bør være køyeplasser for minst fire personer, for konkurransen mot de øvrige DC-ene med såkalte stikkøyer blir ikke mindre med tiden. Å ha en "usynlig" køyeløsning akter løser imidlertid Helge Duus' potensielle designutfordringer, for båtene hans skal være lave, både med tanke på utseende og kjøreegenskaper.

Alle våre båttester finner du her.

Tanken er god. 1,5x2 m ekstra køyeplass er kjekt å ha. Men vi skal innrømme at det tar tid å venne seg til løsningen, som i praksis betyr at man skal ligge under en delvis åpen elektrisk hevbar dørkluke som for enhver pris ikke må falle ned. Ligger du i køya, kan heller ikke U-sofa og stuverom benyttes. Litt "foldekniv" lukter det av opplegget, og noen vil nok mene at det er tungvint, men nye tanker gir uansett plusspoeng i boka.

Solid

For halvannet år siden kjørte vi Ibiza 24 Touring med den da splitter nye kraftpluggen Suzuki DF 300 på hekken. Det var en trivelig opplevelse - en blanding av sportslig, leken utfoldelse og lat cruising brakte oss til slutt over 50 knop på telleren. At de to båtene slekter på hverandre, er det liten tvil om, men i denne sammenhengen blir 26 Touring vesentlig mer sedat. Det skyldes blant annet de 1000 ekstra kiloene.

Nysjerrig på klikk.no/motor? Se vide her.

Starten minner mer om en dieselstart: litt tregere, men kraftig og kompromissløs. Og når vi først er oppe i planefart, toger vi trygt fram over gamle dønninger. Suzukien jobber fint på høye turtall og skyver oss inn i bratte svinger og løfter oss ut i luftige svev. Det kompakte skroget gir ikke mye lyd fra seg, griper fint i svingene og er avgjort med på dansen. Balansen er flott og tyngdepunktet lavt, slik det skal være i en kjørevennlig familiebåt.

26 Touring ville sikkert ikke blitt fornærmet om hun bare fikk en 250 hk der bak - 50 hk ekstra gjør nok ikke denne båten nevneverdig mer sporty. Her er det i første rekke cruisingegenskapene og fin marsfart som imponerer. Og spesielt i rundt 30 knops fart er både støymåleren og drivstoffmåleren godt fornøyde (4300 o/min, 1,34 l/nm og 78 dBA). Legg på noen solstråler, og hele familien vil garantert trives i den nye Ibiza 26 Touring.

Det mest spennende ¿ for ikke å si kontroversielle ¿ om bord i 26 Touring, er like fullt en dobbeltkøye skjult under en massiv luke i cockpitdørken. © Finnes, Fredrik

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Ibiza
Pris

Konklusjon

Ibizas nye flaggskip er en spennende nykommer som ikke byr på de helt store overraskelser - og det i positiv forstand. Kvaliteten virker som vanlig god, og finish på plast, rekker og treverk er bra til en prototyp å være. Når også kjøreegenskapene er flotte, er 26 Touring et godt weekendalternativ, selv om du må regne med friske drivstoffutgifter med denne pakken. Vi tror salget står og faller på køyeløsningen under dørken, så i praksis er det nok mor som tar denne avgjørelsen.

Har du kjørt denne eller andre Ibizamodeller. Del din erfaring i kommentarfeltet under.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!