Kort sagt:

+ Flott design

+ Gode sjøegenskaper

+ God materialkvalitet og finish

+ Fin ergonomi for fører


- Noe høyt bensinforbruk

- Smal trapp ned fra baugen

Klassen for daycruisere på mellom seks og seks og en halv meter er blitt vanvittig populær. Det er ikke så vanskelig å forstå, for disse båtene er akkurat store nok for en familie på dagstur eller et par på helgetur. At folk liker denne typen båt er ingen stor nyhet, men etter hvert som stadig nye alternativer dukker opp kan det bli vanskelig å velge. Pris er selvfølgelig viktig for de fleste, men vil man betale så lite som mulig må man også være forberedt på å fire litt på kravene.

Nye Nordkapp 625 Noblesse er ikke blant de billigste båtene i klassen, den går heller inn blant de mer eksklusive. Men så har den også det lille ekstra.

Lett gjenkjennelig

Når man konkurrerer med merker som Yamarin, Finnmaster, Skibsplast, Askeladden, Uttern, AMT osv. osv, så sier det seg selv at produktet må være bra om det skal selge. Nordkapp Noblesse 625 er en slik båt.

Nordkapp har helt siden de begynte å bygge båter i 1967 vært kjent for godt håndtverk og tidsriktig design. Et rykte de har tatt godt vare på og som fortsatt står ved like. Dagens modeller fra merket skiller seg fra konkurrentene med sin noe kantete design og det lett gjenkjennelige vinduet i skrogsiden, og vi synes det ferdige resultatet ser veldig bra ut. 625 har et sportslig og eksklusiv image, man er ikke i tvil om at det er en Nordkapp, og da har de jo lykkes.

Nordkapp 625 Noblesse NBT April 2011=

HØT STANDARD: Noblesse 625 imponerer med godt design og et fint og praktisk interiør, men det er sjøegenskapene vi liker aller best. © Foto: Handeland, Petter

Testdata:

Turtall, o/min

Fart i knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

Forbruk, l/time

2000

7,1

73

1,51

10,72

2500

10,5

75

1,57

16,48

3000

18,9

77

1,11

20,98

3500

25,2

79

1,01

25,45

4000

30,9

80

1,13

34,91

4500

35,5

84

1,28

45,44

5000

38,8

85

1,44

55,87

5300

41,3

86

1,46

60,29

God på innsiden

Det er ikke bare utvendig Nordkapp har truffet bra, trivselsnivået om bord i båten er høyt og man kjenner seg veldig godt igjen i det spesielle interiøret. Layouten er veldig tradisjonell DC, med sittegruppe akter, førerplass på styrbord side og passasjerplass med vendbar rygg på babord side. Inngangen til kabinen framme i baugen er plassert mellom styreposisjonen og trappen opp til framdekket. En trapp vi for øvrig skulle ønske hadde større og bredere trinn for bedre framkommelighet og tryggere vei ned fra baugen.

Men Nordkapp har integrert en del enkle men samtidig forseggjorte løsninger som gjør at den skiller seg litt ut. Helt mot babord under vindskjermen har Nordkapp lagt opp en liten vask med bord som slås ut med plass til en liten koketopp, noe som er praktisk og som i dette tilfellet ikke stjeler verdifull plass. Styreposisjonen er typisk Nordkapp akkurat slik vi vil ha den, den både ser fin ut og er veldig riktig utformet ergonomisk sett. Stolen til fører er veldig god å sitte i og gir god støtte og kan justeres for en optimal sittestilling.

Bruktbåt: Tre daycruisere til ulik pris

Akterover er ikke løsningen helt lik den tradisjonelle U-sofaen vi finner i så mange andre daycruisere i denne klassen. I Noblesse 625 er det en enkel aktersofa med bord, i tillegg danner den vendbare ryggen på sitteplassen vis-a-vis fører plass for to ved bordet. Om ønskelig kan også en plate mellom denne sitteplassen og aktersofaen gjøre det hele om til solseng på babord side. Dette er absolutt en løsning vi kunne levd med, men det skal sies at plassen rundt bordet er litt trang.

Ellers fremstår 625 Noblesse veldig forseggjort med fine detaljer og godt håndtverk. Det merkes også at det er lagt vekt på trivsel om bord, her er det gode rekker å holde seg fast i, fenderholder, diverse koppholdere, kjøleboks, og fine stuverom i forskjellige størrelser. Alt i alt virker 625 veldig gjennomtenkt.

Under dekk framme i baugen er det soveplass for to, uten at plassen her inne er veldig mye å skryte av. Akkurat som i tilsvarende store daycruisere.

Nordkapp 625 Noblesse NBT April 2011=

ANNERLEDES: I Noblesse 625 er det en enkel aktersofa med bord, i tillegg danner den vendbare ryggen på sitteplassen vis-a-vis fører plass for to ved bordet. © Foto: Handeland, Petter

Tekniske data:

  • Lengde: 6,20 m
  • Bredde: 2,30 m
  • Vekt u/motor: 1100
  • Motorstørrelse: 150 hk
  • Drivstofftank: 158 l
  • Maks antall personer: 7
  • Pris fra: 419.700 kr
  • Pris testbåt: 456.700 kr + ekstrautstyr
  • Mer info: www.nordkapp-boats.no

På høyden

Selv om 625 imponerer med fint design og et fint og forholdsvis praktisk interiør, så er det sjøegenskapene vi liker aller best. Foruten totalpakken da. 625 kjører akkurat like godt som de andre modellene fra merket. Den har trygge og forholdsvis sportslige sjøegenskaper og tåler å kjøres i litt sjø. Skroget kjennes stumt og solid, og båten reagerer veldig fint på bruk av motortrimmen. Nordkapp har gjort en god jobb, for 625 er ikke mye dårligere sjøen enn for eksempel Yamarin, som må sies å være best på akkurat dette per dags dato.

150 totakthester signert Evinrude på akterspeilet gjør sitt til at Nordkapp'en har de ytelsene man vil ha i en slik type båt. Responsen i motoren er veldig god og det fine skroget har ingen spesielt markert planingsterskel. Økonomisk fart ligger ved ca 3500 o/min og 25 knop, noe som skroget er godt nok til å takle på dager med middels sjø. Toppfarten er etter våre målinger ca 41 knop, men det vi ser i testdataene er at totakteren fra Evinrude har ca 10% høyere drivstofforbruk enn tilsvarende store båter med 150 hk firetakt.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Nordkapp
Pris 456700

Konklusjon

Nordkapp 625 Noblesse seiler opp som en av våre favoritter blant daycruiserne mellom seks og seks og en halv meter. Flotte kjøreegenskaper, eget design, smarte løsninger og en meget fin førerplass trekker opp, men man må være villige til å betale for luksusen. Totakteren i testbåten bruker litt mye drivstoff, men ellers er det kun detaljer som kan forbedres.

Les også:

Test av 5 dagsturbåter

Tre bruktbåter i toppklasse

Vinnere rundt seks meter

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!