Daycruiseren er folkebåten av alle folkebåter. Hvorfor det er blitt slik er uklart, men faktum er at så snart båtene nærmer seg 20 fot, skal det hels være et krypinn der fremme der man kan gå i hi over natten. At plassen er liten og komforten dertil - og at cuddyen der fremme for det aller meste benyttes til stuverom - er ikke like så viktig. Muligheten for å overnatte i båten gir et turbåtpotensial i farkosten som vi nordmenn har sans for.

Billig?

Båter er som kjent ikke "rimelige" per definisjon, for i denne klassen snakker vi fort om priser mellom 300-450 000 kroner. Men ønsker du en trivelig og solid båt til en fornuftig sum, er testlisten under en fin pekepinn på hva du bør se etter i dette segmentet.

Nordiske dominerer

De nordiske båtene er bygget for nordiske forhold, har kjente merkenavn og holder prisen rimelig godt. Derfor er det som regel en trygg handel å gå for en norsk, finsk eller svensk båt. Likevel er det amerikanerne som oftest tilbyr mest for pengene, noe blant annet Stingray viser i denne samlingen. Da får man som regel også bensindrevet innenbordsmotor, dersom det er å foretrekke.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!