Kort sagt:

+ Høyt fribord

+ Trygge sitteplasser

+ Bra standardutstyrt

+ Sikre sjøegenskaper


- Trang kabindør

Uttern er et tradisjonsrikt båtmerke med stor tilhengerskare i Norge. Derfor er det ekstra spennende når de kommer med Uttern D62: En helt ny daycruiser i den populære seksmeters-klassen.

Uttern D62 bygger på samme skrog som bowrider-modellen UtternT62 vi har testet tidligere i år.

Full kabin og innredning er ensbetydende med rundt 400 kg høyere vekt enn bowrider-utgaven og det meste av den økte vekten ligger foran midtskips.

Det merkes klart på balansen i båten, hvor D-modellen kjører roligere og man må tilte motoren maksimalt ut for å få en sporty snert i båten.

Fartsmessig blir utslaget mindre - man mister ca. 1 knop i toppfart og får ett sekund tregere akselerasjon fra 0 til 30 knop. I ren kjøreopplevelse er forskjellen større:

D-modellen ligger mye roligere i hele fartsområdet og her kunne det faktisk vært morsomt å teste båten med en større motor på 200 hk.

Jevnt over oppleves Uttern D62 som sikker og behaglig. Den tar i mot bølger opp til en meter uten store ubehagligheter, men ved kjøring med sjøen på skrå fikk vi noen ganger merkbare slag på chinen.

Les mer

Norsk utfordrer: Test Skibsplast 605 DC

Slik sparer du tusenlapper

Uttern D62=

TRADISJONELT: Klassisk daycruiser-layout i cockpit. Mange sitteplasser er resultatet. © Terje Bjørnsen

Tekniske data

  • Lengde: 6,15 m
  • Bredde: 2,4m
  • Vekt: 1360 kg
  • Motor: 115 - 200 hk
  • Bensintank: 160 l
  • CE-kategori: C
  • Maks. antall personer: 7
  • Antall faste køyer: 2
  • Motor testbåt: 150 Verado
  • Pris fra: 387 160,-
  • Pris med 150 Verado: 439 052,-
  • Pris testbåt: kr 488 522,-
  • Produsent: Brunswick Marine
  • Importør: Brunswick Marine in Norway (Marinepower International Limited)
  • Internett: www.uttern.com

Trygghetsfølelse

Uttern har valgt en småklassisk design på D62 uten de store sprellene rent utseendemessig. Orange skrogside får økt oppmerksomhet, og en god del kunder har valgt denne og en mer omfattende utstyrspakke i SE-versjon.

Det beste med båten er et ganske høyt fribord og det bidrar til at båten føles større ut enn den faktisk er i forhold til lengde- og breddemålene. Økt fribord er ensbetydende med tørr gange i medsjø og innredningen kan legges lavere i forhold til karmene på overbygget.

Det bidrar til en økt trygghetsfølelse spesielt i den U-formede sittegruppen. Et opplagt pluss om man eksempelvis har småbarn med på tur.

Selve sittegruppen byr på ganske mye plass og kombinert med et bra bord, får man trivelig spiseplass for hele familien.

Alternativt kan sittegruppen konverteres til en solseng eller en ekstra dobbeltkøye under kalesjen. Uttern har satset på nye stoffer i et vannavstøtende materiale og i en mørk beige farge som virker slitesterkt og motstandsdyktig mot smuss.

Les mer

Slik kjøper du bruktbåt

Ny bestselger: Yamarin 65 DC

Uttern D62=

RIKTIG: Førerplassen er moderne, ikke minst sitter karplotteren fint. Brede trinn er prioritert fremfor stor kabindør. © Terje Bjørnsen

Forbedret kalesje

De riktige detaljene er på plass: God gangsone over fordekket med midtvindu som åpnes, svært gode trinn i ned til dørken, moderne utforming av badeplattformene med trinn og stuverom under og kalesjegarasje bak akterbenken. Instrumentbordet har moderne utforming med plass til kartplotter rett i siktlinjen. Båten er godt utstyrt og har blant annet toalett som standard.

Etter at Vi Menn Båt hadde påpekt svakheter med den opprinnelige kalesjeløsningen, reagerte Uttern raskt og kom på plass med en ny kalesje i ett stykke og lett duk.

Les mer

Tre flotte, brukte daycruisere

Spennende nysatsing: Askeladden C62

Uttern D62=

KABIN: Det er normal plass under dekk for en båt av denne størrelsen. Det går å sove her, men da for en natt. © Terje Bjørnsen

Testdata

Turtall

Fart i knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

2000

6,3

73

1,06

2500

7,6

76

1,29

3000

11,2

76

1,23

3500

16,5

80

1,02

4000

22,4

80

0,94

4500

26,7

81

1,03

5000

30

82

1,14

5500

32,2

83

1,39

6100

36,2

85

1,55

Harmonisk motor

Prismessig ligger Uttern D62 i området fra ca. 400 til 500 000 kroner, avhengig av utstyr. Vår båt var utstyrt med en Mercury Verado 150 hk.

Motorinstallasjonen har et lavt støynivå på førerplass, mellom 80-82 dBA i området 22 til 30 knop er bra. I samme område er drivstofforbruket godkjent; mellom 0,94-1,14 liter per nautisk mil.

Se tabellen med testdata til høyre for alle detaljer.

Velger man en av tilleggspakkene på prislista har man en velutstyrt båt, men da ligger prisen tett på en halv million. Og der ligger også de tøffeste konkurrentene.

Noen revolusjonerende nykomling kan vi ikke kalle Utterns nye daycruiser. Den har omtrent det samme som konkurrentene, men på et punkt er vi litt forundret.

Vi nevnte trappetrinnene. Ja, de er brede som bare det, men det har gått på bekostning av døra inn til kabinen. Den er av den tradisjonelle, hengslete varianten med en luke over.

Inngangen er trang og man kunne ha gjort trinnene smalere og døren bredere. Hos Uttern sier man at man i kundeundersøkelser har funnet ut at de typiske kjøperne ønsker brede trinn i trappen og derfor har prioritert dette.

Les mer

Langtest: Yamarin 76 DC

Test: Seks rimelige skjærgårdsjeeper

Uttern D62=

PENT: Fordekket er bredt, med fornuftig pulpitløsning. © Terje Bjørnsen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Uttern D62 skiller seg først og fremst ut ved høyere fribord enn de fleste. Det gir bra volum både i cockpit og kabinen som byr på grei overnatting for et par. Den totale planløsningen er velkjent og velprøvd. Du får heller ingen negative overraskelser når det gjelder sjøegenskapene.

150-hesteren gir båten brukbare fartsressurser, men den økte vekten i forhold til T62 gjør at det kanskje kan være et bedre valg å gå opp til en 175 hk.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!