Kort sagt:

+ Trygge sjøegenskaper

+ God motor/båtkombinasjon

+ Ryddig innredningsløsning


- Ikke den mest sportslige

- Litt treg styrerespons

- Liten kabin

Konsept

Finnmaster F68 DC er den første modellen i den nye "F-serien" fra det store finske lystbåtverftet Finn-Marin. De har allerede folkemerket i veletablerte Finnmaster og premiummerket i det relativt ferske Grandezza. Men finnene følte det var plass for et mer sportslig, dynamisk varemerke med fokus på design og kvalitet mellom de to eksisterende.

I Finnmasters eksisterende modellprogram er båtene på 6-7 meter enten skjærgårdsjeeper, hardtop-, midtkabin- eller walkaround-modeller. Dermed er det ingen bombe at den nye F68 DC er en klassisk daycruisermodell. Ved første øyekast er nykommeren til forveksling lik Yamarins 64 DC. En av Finn-Marins fabrikker bygger alle 64DC-modellene for Yamarin, og utviklingsavdelingen har nok tatt mer enn én titt på løsningene i Yamarins bestselger.

Sjøegenskaper: 4

Med relativt lite vindsjø, var vi nødt til å oppsøke ulike typer hekksjø for å avklare hvordan Finnmaster F68 DC fungerer i bølger. I forhold til båtstørrelse på snaut 7 meter og en vekt på 1400 kilo, virker det som om F68 DC holder en bra daycruiserstandard. Den går til værs med god balanse og faller mykt ned igjen. Det blir noen harde slag fra sidesjø hvis båten legger seg inn mot bølgene, og siden båten reagerer litt langsomt på styreutslag, må du følge ekstra med under slike forhold.

Førerplass: 4

Førersetet har en liten vippepute i front, men ikke så robust at vi snakker om en skikkelig ståstol til aktiv kjøring. Selve førerplassen er tett og fint organisert i Finnmaster F68 DC. Motorinstrumentene er pent plassert på hver side av sentral kartplotterposisjon, og det vil nok føles ganske nakent uten Raymarine C70-modellen: Den blir nok et av de mest populære tilvalgene på listen over ekstrautstyr.

Uteplass: 4

I cockpiten er det også på farge- og materialvalg at F-serien skiller seg fra mer tradisjonelle Finnmaster-løsninger. Brune stoler og sunbrella-puter er en velkommen avveksling fra alt det blå.

Om fargevalget er originalt, tar selve innredningen trygge veivalg. Her er det en dyp J-formet aktersofa, hvor du sitter stabilt og godt beskyttet. I stedet for en full U-sofa har Finnmaster F68 DC fått en liten bysseløsning mellom førerstol og sofa. Den kan utstyres med Wallas 800 koketopp og et kjøleskap.

Førersetet er separat, mens copilotsetet er en forlengelse av sofaløsningen med en stor vippbar ryggpølse som gjør at man også kan sitte baklengs med bena utstrakt på sofaen. Fra teakdørken går det en bred og solid trapp opp til dekket, der de buede forhøyningene i pulpitten letter om bord- og ilandstigning betraktelig.

Inneplass: 2

Som de fleste andre daycruisere i denne størrelsen, er kabinen i Finnmaster F68 DC en relativt beskjeden affære. Det er liggeplass for to personer, og du kan bestille båten med et kjemisk toalett. Men i praksis fungerer den best som stuverom, eller om en liten tass blir trøtt og trenger en lur underveis.

Motor: 5

Det er Yamaha som har okkupert akterspeilet på Finnmaster F68 DC, og anbefalt motorstørrelse ligger på 150-250 hk. Produsenten oppgir fartsområdet med disse motorene fra 40 til 50 knop, noe som kanskje virker litt optimistisk. Den 300 kg lettere Yamarin 64 DC gjør eksempelvis 40 knop med Yamaha F150.

Fart og støy: 4

Vår testbåt var utstyrt med Yamaha F200; en firetakts V6 som kler båten bra. Med fire personer om bord, logget vi en toppfart på drøyt 40 knop. I den farten oppfører Finnmaster F68 DC seg helt udramatisk, og tåler krappe manøvrer uten unoter. F68 DC kjennes ikke spesielt leken, men reagerer fornuftig på bruk av motortrimmen. Skal du ha båten raskt i plan er det viktig å trimme inn, og når du passerer 30 knop, setter skroget pris på at du trimmer motoren ut. F200 er en kultivert motor, som gjør lite av seg støymessig. I fartsområdet fra 20-30 knop er det fredelig om bord, og ved rolig kjøring er du aldri plaget av motorlyd.

Økonomi: 4

Finnmaster F68 DC hører ikke med til de mest kostbare daycruiserne i denne klassen. Det er en solid bruksbåt, med litt fancy farger og tilsynelatende god kvalitet. De Yamahamotorene som passer til båten har et godt rykte, og F150-motoren er det mest økonomiske alternativet. Vi tror Finnmasters første store daycruiser vil holde seg greit i verdi.

Det er ikke noe revolusjonerende eller oppsiktsvekkende ved Finnmaster F68 DC. Litt friskere farger og kvalitetsmessige interiørløsninger er et velkomment tillegg i en båt som ellers holder den gode kvalitetsstandarden vi forbinder med båter fra Finn-Marin. Et solid skrog med bra komfort i bølger, samt en velprøvd plassløsning om bord, burde ikke gi eierne de store overraskelsene verken i den ene eller annen retning.

Motor: 0F200C Yamaha. Yamaha Norge: www.yamaha-motor.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Om bord i Finnmaster F68 DC blir du ikke overrasket over så mye annet enn brune interiørfarger. Resten av båten er klassisk og trygg daycruiser.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!