Kort sagt:

+ Bra kvalitet

+ God finish

+ Fine sjøegenskaper

+ Førerplass


- Komfort på akterbenk og solseng

- Lite bord i cockpit

"Lekkert, sprekt og kontinentalt" skrev vi om nykommeren Enduro i fjor. At det hviler noe latinsk og eksklusivt over 760 er det liten tvil om, for designmessig er det brukt mye ressurser for å skape et smykke av en båt.

Nordkapp skiller seg en hel del fra den italienske Sessa Key Largo 27. Den ser mer påkostet ut, samtidig som de praktiske detaljene er ivaretatt i ren nordisk tradisjon.

Sammen med designer Espen Thorup har Nordkapp uansett blitt mer kontinentale, noe som er tydelig i innredningen: Fokuset på detaljer er åpenbart, både med tanke på det store soldekket foran konsollen, den høye førerposisjonen, den oljede teaken i dørken, to flotte cockpitvinduer i fribordet, lyse skinnputer og en generelt kantet, minimalistisk stil.

Nordkapp 760 Enduro=

ET FORBILDE: Førerplassen i Nordkapp 760 Enduro er noe av det beste vi har opplevd i denne klassen. © Foto: Frederik Finnes

Tekniske data

  • Pris, fra: kr 747 000 (250 hk),
  • Motoreffekt: 200 - 400 hk
  • Produksjonsland: Polen
  • Lengde (LOA): 7,60 m
  • Bredde: 2,55 m
  • Vekt u. motor: 1600 kg
  • Køyer: 2
  • CE-kategori: C
  • Toppfart: 42,3 kn
  • Personer: 8
  • Drivstofftank: 290 l
  • Vanntank: 60l

Føreren i sentrum

Selv om Enduro leveres med halv kalesje, og har en mer enn trivelig weekend-kabin for to med pantrybenk og fast toalett, er det dagsturen som er førsteprioritet. Et valgfritt pantry i cockpit, med vask, plass for gasskoker og en 30 liters kjøleskuff pynter på dette inntrykket, selv om vi nok ville gått for en fastmontert kokeløsning.

Førerplassen fungerer også godt. Nordkapp 760 Enduro er i hovedsak rigget for sittende komfort for to bak en velformet konsoll. De store stolene gir assosiasjoner til bilverden, og bak rattet er ergonomien upåklagelig.

Nordkapp har forstått at en høy førerposisjon kombinert med god sittekomfort er oppskriften for en unik kjøreopplevelse. Og den lar ikke vente på seg. I småsjøen utenfor Son byr båten opp til dans med sine 250 hissige totaktshester. 0-20 knop på 6,5 sekunder gir for øvrig ikke noe sug i magen, men når båten er vel i plan lystrer den lekende lett, balansen er utmerket og trimmingen gir flott respons.

Nordkapp 760 Enduro=

LITE: Plassen i cockpit er ikke allverden for en båt av denne størrelsen, og bordet er for lite. © Foto: Frederik Finnes

Testdata

Turtall o/m

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/Nm

2000

6,8

70

2,4

2500

8,1

74

3,2

3000

11,4

79

2,8

3500

20,1

78

1,7

4000

26,2

81

1,7

4500

31,8

82

1,6

5000

35,8

84

1,7

5500

42,3

86

2,1

En ekte kjørebåt

Nordkapp Enduro minner naturlig nok stort om sin skrogsøster 760 Noblesse, men virker mer lettbent og følsom, og legger seg merkbart i svingene. God sidestøtte i setene gjør selv halsbrekkende manøvre til en lek, og bak spakene kjenner man seg trygg uansett.

Kontrollfølelsen lokker frem et lite smil - dette er både morsomt og passelig utfordrende. Likevel savner jeg 50 hk til der bak, noe denne båten håndterer lett.

Er Nordkapps nykommer feilfri? Ikke helt. Dette er spesielt tydelig for akterbenken, som skal være en kombinert sittebenk og solseng, men som lider av litt for kreativt design.

Dermed er det bare to til tre personer som får noenlunde komfortable sitteplasser her bak - og dét rundt et litt for lite bord. Helt fornøyd er jeg heller ikke med solmadrassen på fordekket, som riktignok har en fin design med puter mot konsollveggen med innlagte nakkestøtter.

Problemet er bare at dette ikke blir noen naturlig stilling å sole seg i over tid, og at madrassen blir i minste laget for dem med ønske om å ligge horisontalt.

Nordkapp 760 Enduro=

SOLBADING: Forut er soldyrkernes plass. Noen detaljforbedrnger kunne gjort opplevelsen enda bedre. © Foto: Frederik Finnes

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Nordkapp 760 Enduro fremstår som en svært vellykket sundeck-modell. Design og kvalitet er av beste sort, og det samme kan sies om sjø- og fartsegenskaper.

Vi liker også førerplassen og setene, mens små justeringer på sitteløsning akter og solplassen i front ville gjort konseptet enda bedre.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!