Langtest: 1500 Nautiske mil med Yamarin 76 DC

Den perfekte daycruiseren

Yamarin 76 DC har vært en av bestselgerne blant de store daycruiserne de siste årene. Vi har kjørt båten drøyt 1500 nautiske mil, eller nesten 3000 kilometer i løpet av sommeren. Da får vi klare svar hvordan den står seg mot daglig og røff bruk i det som komprimerer 2–3 års bruk på en kort sommersesong.

Pluss ikon
Yamarin 76 DC overbeviser med ryddige og komfortable sjøegenskaper.
Yamarin 76 DC overbeviser med ryddige og komfortable sjøegenskaper. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Yamarin 76 DC er blant de aller største daycruiserne som er beregnet for utenbordsmotor. Med en lengde på 7,52 meter eller snaut 25 fot konkurrerer finnen blant annet mot norske konkurrenter som Ibiza 26 Touring og Nordkapp Noblesse 760 , eller den mer åpne Nordkapp Enduro 760 .

I likhet med de fleste øvrige Yamarinmodeller kjører Yamarin 76 DC i relativt trygge og konvensjonelle spor. Her er det den store U-sofaen som dominerer akter, med mulighet for bord eller stor solplattform. En stripe på babord side akter klargjøres enkelt for entring uten at putekvaliteten blir satt i fare. Det er slike detaljer man setter pris på og som det finnes flere av om bord i Yamarin 76 DC.

Vi Menn Båt har langtestet Beneteau Monte Carlo 37 Open med godt resultat. Vi har også kjørt langtest på Aquador 32 C og den sportslige RIB'en Zodiac Pro Open 650 .

Godt utstyrt

Forut på førerposisjonen er det plass til to personer på en sofa med separate vippeputer. Det er hyggelig og sosialt, men ikke like behagelig førerkomfort som en båt med en enkel stol med høy rygg og flere justerings eller dempingsmuligheter. På babord er det en halvsirkel formet sitteplass som gjør at det er tre personer som kan sitte sammen i fartsretningen. En bysse med kjøleskap, koketopp og vask får plass på babord mellom førerseksjonen og sofagruppen akter.

Alle som har kjørt Yamarin 76 DC er svært fornøyd med hvordan uteplassen fungerer. Båten er godkjent for åtte personer, og det mer enn nok plass for alle i cockpiten. Det er en sosial og fin stemning om bord, som også fungerer i nordiske sommertemperaturer fordi vindskjermen virkelig luner i hele cockpiten. Vår båt var utstyrt både med havnepresenning og kjørekalesje. Begge er enkle å sette opp og delingsløsningene av kjørekalesjen fungerer bra.

Tar sommersjøen pent

Vår testbåt var utstyrt med 250 hk, noe som gir gode fartsegenskaper.
Vår testbåt var utstyrt med 250 hk, noe som gir gode fartsegenskaper. Foto: Terje Bjørnsen

Den ekstra lengden og tyngden du får en båt på 7,5-8 meter gir en utrolig uttelling på sjøegenskapene. Yamarin 76 DC knuser enkelt og greit den typiske sommersjøen på 1-1,5 meter uten at det blir ukomfortabelt om bord. Verken fører eller passasjerer lar seg merke nevneverdig at hekksjø fra halvplanere og større båter. Selv i vind av kuling styrke og bølgehøyde på 2-2,5 meter kjennes båten ut til å mestre forholdene trygt, selv om det er vær- og vindforhold man i utgangspunktet skal holde seg unna med fritidsbåter av denne størrelsen.

Med trimflaps som standard og et skrog som ikke er nevneverdig plaget av planingsterskel har du hele fartsområde fra tomgang til godt over 40 knop til disposisjon.

Båten er lite følsom for sidevind, men trimflaps som standardutstyr kommer godt med. Da slipper du å beordre passasjerene hit og dit som ballast og finner en fin balanse i skroget nesten uansett vektfordeling, samt vind- og bølgeforhold.

Om du synes Yamarin 76 DC blir for stor og dyr, kan Yamarin 68 DC være et bra alternativ. Og blir det for lite med 42 knop, kan du sjekke ut Yamarin 80 DC med den sterke V8-motoren F350.

Ny motor i 2011

Direkte sportslig blir kjøreopplevelsen ikke, siden skroget ikke begynner å løfte seg skikkelig ut av vannet før rundt 35 knop. Til gjengjeld har du et flott og effektivt marsjfartområde mellom 24-32 knop. Her er støynivået ytterst avmålt på 75-76 dBA og forbruket ganske snilt på 1,3-1,4 l/nm. Vår testbåt toppet 42 knop etter en hel sommer på vannet, noe som er fort nok for de fleste.

2010-modellen av Yamarin 76 DC kjennetegnes av hvit skrogside.
2010-modellen av Yamarin 76 DC kjennetegnes av hvit skrogside. Foto: Terje Bjørnsen

Også i lave hastigheter er det behagelig om bord. Når du kjører rolig går båten best rundt 6-7 knop. Da er støynivået bare så vidt over 60 dBA, forbruket pent og det er nok trykk fra motoren til at båten går retningsstabilt. Mange har en tendens til å kjøre 8-9 knop på "sakte fart" i en slik båt, men da skal du være klar over at forbruket pr. nautisk mil stiger kraftig.

Siden Yamaha kommer med nye V6-motorer for 2011-sesongen, der en 300 hk står på toppen av modellspekteret, kommer Yamarin til å godkjenne 76 DC for 300 hk til 2011. For dem som ønsker seg en enda friskere kjøreopplevelse kan det være et spennende alternativ.

Baugpropell gjør det enkelt

De som kjørte Yamarin 76 DC, var spesielt fornøyd med manøvrerbarheten. Ved første øyekast kikket vi litt overbærende ned på baugpropellbryteren, men etter noen mislykkede turer inn mot bryggebåsen skjønte vi raskt at den var en venn og fornuftig standardutstyr om bord i den relativt lange båten. Et par knepp med den kombinert med bevisste rattutslag og gasspådrag med motoren gjør båten forbløffende enkel å legge til med.

Førerplassen er ryddig og fin, men utformingen gjør at du ikke får plass til dagens største kartplottere. Det er noe Yamarin er i ferd med å ta tak i, for selv de mindre modellene som 68 DC har plass til plotter med 12-tommers skjerm. Siden 76 DC er en båt du gjerne kan kjøre langt til ukjente steder med, er det noe som bør på plass. Ellers er selve layouten bra, men noe av materialkvaliteten rundt førerposisjonen er ikke like bra som i noen mer forseggjorte konkurrenter.

Førerplassen kunne med fordel hatt plass til større kartplotter.
Førerplassen kunne med fordel hatt plass til større kartplotter. Foto: Terje Bjørnsen

Tålte testen

Med en såpass stor båt er det også fullt mulig å dra på overnattingstur. Under dekk finner du en tradisjonell V-sofa som kan gjøres om til soveplass for to. Bak et forheng på styrbord side er det et skikkelig sjøvannstoalett med septik. I tillegg er det en stikkøye under dørken. Kanskje ikke for de mest klaustrofobiske, men det går helt fint å ligge der. Vi konkluderer med at det går fint å være to personer på weekendtur, men at båten ikke egner seg for lengre utflukter. Og siden et forheng til toalettet ikke gir den helt private følelsen, er det helt sikkert smart å gjøre seg ferdig med big business før man sier god natt.

Totalinntrykket av Yamarin 76 DC etter nesten 150 motortimer og drøyt 1500 Nm er meget godt. Båten virker svært solid, med en teknisk struktur som ikke har gitt grunn til å tvile på det gode kvalitetsinntrykket vi har av Yamarin. Også konseptet med en stor og meget sosial dagsturbåt fungerer utmerket. Om du er alene eller åtte personer spiller liten rolle. Det er plass nok, og båten er stor nok til at merker lite endring i egenskapene. Siden den er tung og robust i sjøen, og vindskjermen luner bra, kan du være ute selv om været ikke er helt maksimalt. Dermed sitter du igjen med en klar følelse at du har fått godt betalt for å legge ekstra kroner i en båt av denne størrelsen.

Tekniske data Yamarin 76 DC

  • Lengde: 7,52 m
  • Bredde: 2,60 m
  • Vekt: Fra 1650 kg
  • Drivstofftank: 190 l
  • CE-merking: C8
  • Motor: Yamaha F250
  • Pris: Fra ca. 750 000,- med 150 hk
Under dekk har Yamarin 76 DC bra plass og tradisjonell V-sofa.
Under dekk har Yamarin 76 DC bra plass og tradisjonell V-sofa. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 05/09 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også