Mucho macho
Du har sikkert sett den klassiske, italienske båtbrosjyren der flere slanke skjønnheter ligger strødd om bord, alltid med en solbrun kar bak rattet – en ensom hane i hønsegården. Sessa er ikke alene om denne framstillingen, som går igjen uansett pris og størrelse på båtene.
Salgsmaterialet gir oss en pekepinn på det italienske kvinnesynet, for ikke å si hvorfor en kar som Berlusconi kan sitte ved makten i landet. Likestillingsdebatten kan vi ta en annen gang. Sikkert er det i hvert fall at damer elsker å ligge strake på en varm solmadrass i en lun vik, og for å hoppe til poenget, så er det trolig ingen andre båter i denne klassen som gir tilsvarende god komfort som Key Largo 27.
Fordekket til Sessa er ingen av- og ombordstigningsrampe - det er en rendyrket solseng med plass til tre storvokste personer. Og selv om Sessa ikke matcher Nordkapp helt på linjedesign og detaljer, så er komforten for passasjerene desto bedre. Det er greit å ha med seg dersom formålet i hovedsak er å ligge dreggstille med kald drikke og et magasin i hånden.

Lik planløsning
Planløsningen er for øvrig ganske lik i de to båtene. En L-sofa mot styrbord gir fin sitteplass for fem personer, og bordet er tilstrekkelig stort, i motsetning til Nordkapps lille designbord. Også her finnes en enkel og grei badeplattform med dusjhode, men vi savner vannskistangen, som Nordkapp har husket. Drinkpantryet bak førerstolene minner om Nordkapps løsning, med servant, kjøleskap og mulighet for innfelte kokeplater.
Førerposisjonen er ment for stående kjøring, et typisk middelhavstrekk, men sittende er komforten også godkjent selv om Sessa ikke helt matcher Nordkapp her. Smart er uansett biminitoppløsningen der en innebygget, permanent ramme enkelt vippes opp og dekker førerposisjon og deler av cockpit.
Bak pleksidøren finner vi en kabin for to, og her har Sessa satset på eget toalettrom, som passer best for kortvokste italienere og barn. En pantrybenk, fin liggeplass for to og en flott finish på interiøret gjør båten uansett til den beste overnattingsbåten av de to. At Key Largo-serien holder samme finishgrad under dekk som de langt større båtene til Sessa sier litt om hvor prisverdig dette er.
Tung som toget

Det som i første omgang gjør disse båtene ulike i sjøen, er vekten. Bare i tørrvekt er Sessa nesten et halvt tonn tyngre enn Nordkapp, noe som også kjennes i bølgene. Fordelen er den bastante og balanserte gangen, det er bare å trykke gassen i platen og holde seg fast, for her kan ingen gjøre noe feil. Med 350 hk Yamaha på hekken - verdens største utenbordsmotor - er det skyv nok i massevis, og 48 knop kjennes godt i luggen. Stående bak rattet er jeg nær ved å kaste av meg klærne i høstmørket, så macho kjennes denne pakken: Ingen ting kan stoppe deg i en Sessa Key Largo.
Men det er også i kjøreegenskapene at Sessa kommer til kort mot Nordkapp. For når Sessa er tung med mye våt skrogflate, er 760 Enduro lettgående, trimmevillig og leken. I så måte er Sessa den store og stødige badebåten som klarer alle forhold, en båt som byr på macho egenskaper, men uten å være veldig utfordrende. Likevel slår den nok alle sine middelhavskonkurrenter hva gjelder sjøegenskaper.
