Tekniske data

Tekniske data Merke og modell: Atlantic Sun Cruiser 650

Pris, kr: 339 000 (med Suzuki DF 150)

Motormerke og type: Mercury Verado 150

Motoreffekt, hk/kW: 135-150 hk

Produksjonsland: Polen

Lengde (LOA), m: 6,35 m

Bredde, m: 2,47 m

Vekt u. motor, kg: 890 kg

Køyer: 2

CE kategori: C

Toppfart: 36,6 kn

Personer: 7

Mer informasjon: www.aquaboats.no

Kort sagt:

+ Komfortabel førerposisjon

+ Bra badebåt


- Upraktiske løsninger

- Litt igjen på finish

Svensk-polakken Atlantic Sun Cruiser 650 har gode forutsetninger for å lykkes, men som med de fleste ferske modeller er 650 en båt som må vokse av seg enkelte fødselsmerker før den kan imponere velvante båtfolk. Ved første øyekast fremstår båten som en typisk polskprodusert båt, med litt svulstige linjer, grønntonet vindskjerm og generelt enkel innredning uten nevneverdig mange pynteeffekter. Sistnevnte er for så vidt ikke noen ulempe, for dette skal være en lettholdt dagsturbåt.

Like fullt fremstår Atlantic som en trivelig båt. Teaklaminat i dørken, samt detaljer som lyse skinnseter, fenderholdere akter og innfelt brannslukningsapparat gir et preg av ryddighet. Under dekk er det trangt, men liggekomforten er faktisk brukbar for to til tross for det lave taket. Det lille klesskapet på babord side er fint, men å bygge et eget toalettrom for Porta-Pottien blir både trangt og ambisiøst. Her inne får bare dem som stiller i 40 kg klassen plass.

Når førerstolene vendes rundt og bordet settes opp blir det trangt i cockpit, men en familie på fem får likevel brukbar matpakke-komfort her bak. Hjørnebenken får brukbar karakter, men jeg forstår ikke helt poenget med å legge vasken og trykkvannspringen under benkeputene. Da må halve mannskapet reise seg når noe skal vaskes eller skylles. Samtidig forsvinner mye av stuvekapasiteten, og tilgangen til batteripakker og liknende forvanskeliges. Her må den praktiske tankegangen tilbake.

=

Trivelig liten cockpit.

Å ta seg rundt på Atlantic 650 er imidlertid en lek, både gjennom porten til akterdekk, men spesielt på den fine trappen på styrbord side av konsollen og frem til fordekket. Fordekket er stort og gir utmerket liggekomfort for tre voksne på en sammenleggbar, myk solmadrass. Dette er båtens absolutte forse. Litt synd er det at nesen på skuta, som skulle vært en perfekt leider for i land og om bordstigning, er avrundet og glatt - en liten designtabbe.

Badebåt

Er du under 1,75 meter høy ville jeg nok ikke vurdert denne båten. Til det er førerplassen for lav. For de langbente er ergonomien og komforten faktisk fullt på høyde med de beste, selv om rattet er noe høyt plassert og ødelegger fri sikt til kartplotteren. Å stå og kjøre blir vanskelig på grunn av trang plass, men her om bord har i hvert fall co-piloten noe å holde seg i når farten øker.

På jakt etter en badebåt i sommer?

Se alle våre båttester her.

=

Trangt, men fortsatt komfortable liggeplasser.

I liket med flere av de bredere badebåtene er ikke Atlantic noen "høydare" i sjøen. Kraften fra en 150 hk Verado firetakter er kontant og spenstig nok, men når farten overstiger 30 knop og bølgene leker med skroget, blir Atlantic både stampete og luggete. Årsaken er trolig kombinasjonen av brede chines og et markant forskip, som hugger tak og leder båten etter eget forgodtbefinnende. Med mer enn litt ettermiddagssjø blir det hele noe slitsomt for styrmann. I moderate hastigheter er dette likevel uproblematisk for den jevne småbarnsfamilie med badeambisjoner.

Søsterbåten Atlantic 670 er også i Norge. Sjekk den ut her.

Les mer om sommercruiserne Beneteau Flyer 650 Open og den lekre Sundeck nyheten Nordkapp 760 Enduro. Konkurrenten Capelli 21 WA har vi også testet, les mer her.

=

Godkjent førerposisjon i Atlantic.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Atlantic har litt igjen både på det praktiske og det estetiske plan, men for denne prisen er dette grei vare, sett at kvaliteten er god vel og merke. 339 000 kroner med 150 hk Yamaha er faktisk veldig bra. Er det badebåt du er ute etter, vil derfor dette være et bra alternativ.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!