Nyhet: Enduro 760

Enduro proppfull av lekre detaljer

Her har vi godt grunn til forvente et velkjørende skrog med sporty egenskaper. Møt en ny Nordkapp.

Pluss ikon
BEST: Nordkapp jobber seriøst for å være blant de beste i klassen.
BEST: Nordkapp jobber seriøst for å være blant de beste i klassen. Foto: Nordkapp
Sist oppdatert
KONTROLL: Motorkontrollen er plassert på en egen liten konsoll som gir perfekt ergonomi.
KONTROLL: Motorkontrollen er plassert på en egen liten konsoll som gir perfekt ergonomi. Foto: Nordkapp

Tekniske data Nordkapp 760 Enduro

  • Lengde: 7,60 m
  • Bredde: 2,55 m
  • Vekt (båt) ca. 1600 kg
  • Max.antall personer: 8
  • Maks motor: 1x300 hk eller 2x 200 hk
  • CE-kategori: C
  • Produsent: Nordkapp Boats
  • Pris: Ikke fastsatt

Den nye Nordkapp-modellen baserer seg på 760-skroget og det kjenner vi fra day-cruiseren: Et velkjørende skrog med sporty egenskaper. Med en 300 hk Evinrude E-tech viste testresultatene at toppfarten havnet på 46 knop og det vil neppe være noen stor forskjell på den nye modellen selv om den veier noen kilo mer.

Best

Nordkapp jobber seriøst for å være blant de beste i klassen og det har resulterte i mange smarte og praktiske løsninger. Design er også en side av saken man tar seriøst og Espen Thorup har lenge vært knyttet til bedriften. I tillegg har man alltid hatt skrog med gode farts- og kjøregenskaper. Når man i tillegg kan legge seg på en konkurransedyktig pris i forhold til mange av konkurrentene bør man opplagt ha noe å fare med i markedet.

Soldekk

Den nye 760 Enduro er hva man kan kalle en «Walk Around»-båt med soldekk forut. Akkurat det er ikke noe nytt og konseptet kjenner vi spesielt fra mange Sør-Europeiske produsenter som har Middelhavskysten som sitt hovedmarked. For de såkalte «sun-deck»-modellene passer supert til den bruk man har der nede. Så definisjonen av 760 Enduro er grei nok, men det er en stor forskjell: Når Nordkapp kommer med en stor WA-modell, går man lenger enn de fleste med nye og fikse løsninger. Og det er mange detaljer som bør fremheves. Instrumentbordet er støpt i en mørk grå, refleksfri farge og det er plass til en integrert kartskjerm rett i siktlinjen.

God ergonomi

Motorkontrollen er plassert på en egen liten konsoll som gir perfekt ergonomi og de to stolene er i en egen klasse. Høyryggede, fin sidestøtte og flott konfort pluss at de selvsagt ser luksuriøse ut. Foran konsollen ligger konsollkalesjen i en smart garasje og det loves at den skal bli enkel å sette opp. Solsengen på fordekket har fått sitt særpreg ved at det er mulif å gå på sidene av madrassen og det er nakkestøtter inn mot konsollen. Her kan man altså ligge rett ut på solmadrassen eller sitte avslappet med blikket mot fartsretning.

Solid

Dekket forut er såpass godt nedsenket med en solid pulpit at det også vil fungere greit å fiske fra. I cockpitsidene er det faste plasser til fendere og utsparringene kan også benyttes til å feste dykkerflasker. Bak skipper og co-pilotstolene er det er kompakt pantry med etbluss koker og vask. Sittegruppen akter byr på fleksibilitet og felter kan skyves over på siden for å gi direkte utgang til badeplattformen.

Sidevinduer

For virkelig å gjøre båten særpreget, er det lange sidevinduer i dekksidene. Designmessig er det utvilsomt en flott detalj som viser at Nordkapp våger å presentere helt nye løsninger., men det gir også en egen romfølelse - spesielt om hele kalesjen er oppe. Ved å legge inn de lange vinduene, kan man øke høyden på cockpitsidene og det gir enda bedre vindbeskyttelse akter i cockpit.

TILPASSET: For de såkalte «sun-deck»-modellene passer dette supert.
TILPASSET: For de såkalte «sun-deck»-modellene passer dette supert. Foto: Nordkapp

Design

Designmessig er Nordkapp 760 Enduro utvilsomt en "høydare" og den viser også at norske produsenter og designere kan skape nye og spennende modeller. Akkurat det er et viktig poeng, for i dagens marked er det viktig å komme med noe helt nytt og spennende. Kommer du i en 760 Enduro er det i alle fall helt sikkert at du ikke har kjøpt en båt med 25 - 30 rabatt fra en kriserammet forhandler. For denne modellen er flunk ny og de første 12 båtene er allerede på vei til sine eiere som selvsagt må følge prislisten for å være "in".

300 hk

Motoralternativene er opp til en 300 hk singelmotor eller 2x200 i twin-montering. Ettersom Nordkapp lenge har hatt et samarbeide med Johnson og Evinrudeimportøren Fische, er det naturlig nok spreke 2-taktere fra Evinrude/Johnson i prislisten.

Dobbeltkøye

SIDE: For virkelig å gjøre båten særpreget, er det lange sidevinduer i dekksidene.
SIDE: For virkelig å gjøre båten særpreget, er det lange sidevinduer i dekksidene. Foto: Nordkapp

Inne i konsollen er det brukbar plass med en dobbeltkøy forut. Takket være ganske god høyde på fordekket, blir det helt greii høyde over køya. Det er avsatt plass til et marinetoalett i køya og ellers skap pluss en konsoll med vask. Kabinen er pent og enkelt innredet. Helt greit, for dette er nok mer en herlig dagturbåt enn en turbåt og da er kabinen helt ok om et par vil ta en overnatting eller to. Man har jo akkurat det man trenger.

FIKS: Når Nordkapp kommer med en stor WA-modell, går man lenger enn de fleste med nye og fikse løsninger.
FIKS: Når Nordkapp kommer med en stor WA-modell, går man lenger enn de fleste med nye og fikse løsninger. Foto: Nordkapp

Frisk pust

Nyheten Nordkapp 760 Enduro er mer enn et friskt pust og skuta er lekker med et gjennomført moderne design. At man seriøst satser på de praktiske detaljene hever standarden ytterligere og med et velkjørende skrog skal det bli spennende å ta nyheten på en lengre test.

SOLDEKK: Den nye 760 Enduro er hva man kan kalle en «Walk Around»-båt med soldekk forut.
SOLDEKK: Den nye 760 Enduro er hva man kan kalle en «Walk Around»-båt med soldekk forut. Foto: Nordkapp
BEST: Nordkapp jobber seriøst for å være blant de beste i klassen.
BEST: Nordkapp jobber seriøst for å være blant de beste i klassen. Foto: Nordkapp

Denne saken ble første gang publisert 11/05 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også