Det er ikke mye "gammel" V8-følelse over den kraftige Yamaha F350 som summer stille på hekken. Rent instinktivt forventer man seg litt grov, pulserende eksoslyd og et litt røft-tøft racingaktig lydbilde. I stedet minner Yamahas V8-firetakter mye om en europeisk, high-tech bilmotor. Den kunne gjerne kommet rett fra motorrommet på en BMW eller Audi. V8-karakteren er altså ikke helt borte, men svøpt i et elegant slør av lett, smidig gange og et lydbilde som antyder, mer enn å slå i bordet.

Hvis du tror at kultivert også betyr kraftløs, motbeviser F350'en fort slike antagelser. Vi kjører motoren på prototypen av Yamarin 80 DC, en forlenget versjon av 76 DC, der den ekstra lengden er skreddersydd for å takle krefter og vekt fra 5,3-literen. Den veier rundt 370 kg avhengig av stammelengde, og er dermed ca. 90 kilo tyngre enn F250-modellen, og 120 kg tyngre enn HPDI 300.

Sjøens GT
Et lett trykk på gasspaken er nok til at den snille murringen går over i et forventningsskapende snerr, og båten sklir lett i plan. Det tar ikke lang tid før vi suser utover fjorden i overkant av 50 knop. Selv i toppfart er motoren tilbakeholden, noe som kommer av avstanden til førerplassen, dyp montering og den fine gangen.

Yamarins hovedtanke bak toppmodellen 80 DC, har vært å skape en stødig og komfortabel båt, mer enn en ren toppfartsbåt. Vår korte prøvetur mer enn antyder at de har lykkes med det. Det høres som en selvmotsigelse, men på flatt vann glir du av gårde i 40 knop med bare en lett murring fra hekken. Det føles som om du kjører en grom GT-vogn på motorveien med cruisekontrollen på 100 km/t!

Slike egenskaper er ikke overraskende, for F350-modellen er først og fremst utviklet for å dytte store, tunge sportsbåter og sportsfiskebåter langs amerikanske kyster, gjerne i konfigurasjon med to eller tre motorer. Her handler det om et kraftfullt dreiemoment og gode langdistanse-egenskaper. Ifølge Yamaha leverer motoren 45 % mer skyvekraft enn en 250 hk utenbordsmotor. 60 graders V-form gir motoren dens slanke utseende, og den er selvsagt krydret med det meste av dagens motorteknologi: doble overliggende kammer, fire ventiler pr. sylinder, variabel ventilstyring og digital motorstyring.

Kommer båtene?
Kanskje vel så viktig er det at Yamaha har tatt fram en egen Saltwater XL propellserie som skal utnytte kreftene på best mulig måte. CAD-design gjør virkningsgraden bedre enn tidligere, og større diameter og bladareal skal omsette krefter i ytelse, selv for store og tunge båter.

Med den nye F350-modellen kan man fastslå at utenbordsmotorene nå dekker det viktigste ytelsesspennet for båter som tradisjonelt har vært utstyrt med hekkaggregat. Spesielt begynner bensindelen av hekkaggregat-markedet å se farlig utdatert ut, i forhold til moderne utenbordsmotorer i 200-350 hk-klassen. Utfordringene har til nå vært å finne båter som er laget for store utenbordsmotorer, men vårt tips er at alternativene blir flere de nærmeste årene. Kombinasjonen Yamaha F350 og Yamarin 80 DC kan i alle vekke "må ha"-begjæret hos en som skal ha båt i denne klassen.

Tekniske data Yamaha F350

Motortype: 4-takt, V8 (60º), 32 ventiler, DOHC
Volum: 5330 ccm
Boring x slag: 94x96 mm
Effekt (ved 5500 o/min): 350 hk
Tørrvekt med propell: 365-373 kg

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!