Tekniske data

Tekniske data Merke og modell: Goldfish 23 Tender

Pris: Fra 590 000 kroner

645 000 kroner (250 hk Evinrude E-TEC)

Motormerke og type: Evinrude E-TEC 150 HO

Motoreffekt: 150-250 hk

Produksjonsland: Norge

Lengde (LOA): 7,05 m

Bredde: 2,40 m

Vekt: 1000 kg

Personer: 6

Informasjon: www.goldfishboat.com

De siste årene har Goldfish Boat AS i Son konsentrert seg om større båter, så som Goldfish 30 SC og 36 RIB. Dermed har etterfølgeren til suksessbåten Goldfish 22 latt vente på seg.

Nå har designer Pål Sollie endelig prioritert den litt mer folkelige størrelsen på drøye 20 fot, denne gangen en skjærgårdsjeep med utenbordsmotorisering.

Sistnevnte har ikke Goldfish lange tradisjoner med, men med tanke på tidens svært prisfølsomme marked har det vært strengt nødvendig å gjøre båtene mer oppnåelig for flere.

En startpris på 590 000 kroner med Evinrude 150 E-TEC H.O er heller ikke så verst pakken sett under ett.

"Tender-trend"

Om du mener at Goldfish 23 Tender minner om Wally Tender, Fjord 40, Frauscher, eller den nye Windy T-52 , så er nok ikke det tilfeldig. Det nærmest trekantformede dekket og den rette baugen har blitt en designtrend ¬¬- la oss kalle den "Tender-trenden" - som ikke bare har med det estetiske å gjøre, men som har en funksjon som flere produsenter har fått øynene opp for.

Goldfish 23 Tender har i likhet med designsøstre en unormalt lang vannlinje - mer i likhet med en 26-foter - samt et lavt tyngdepunkt som er viktig for en liten og rask båt.

Et 21 grader skarpt og forsterket twinstep-skrog gjør båten avansert for en liten landstedbåt å være, og det er liten tvil om at Goldfish har lagt ned mye tid og krefter i utviklingen av nykommeren, som ikke har mye til felles med forgjengeren 22.

Dette er 23 Tenders hardeste konkurrent

© Foto: Frederik Finnes

© Foto: Frederik Finnes

Skal forbedres

Prototypen vi prøvekjører vil få enkelte endringer før serieproduksjonen starter.

I første omgang økes høyden på båten, noe som gir et høyere og mer dreneringsvennlig dekk, samt høyere fribord. Standard farge blir off-white, og konsollen får en aluminiumsfinish. Den smarte fenderlisten blir også mer avrundet.

Dermed går båten fra et nærmest stealthliknende commando-utseende til en mer sivil versjon. Vi synes uansett protorypen er tøff slik den fremstår.

23 Tender har sitteplasser for hele åtte personer, noe det lukter sydeuropeisk yacht-tender av. Båten har stuverom både for fendere og vannsportutstyr, samt en velformet konsoll som takket være en senkning i dørken ved førerposisjon holder en lav profil.

De kombinerte stå og sittebenkene bak konsollen fungerer bra, men gir litt lite side- og ryggstøtte, så for aktiv kjøring ville vi foretrukket offshorestolene, som båten også kan leveres med. Helt akter kan du velge mellom en kombinert solseng og akterbenk (standard), eller to ekstra stoler.

© Foto: Frederik Finnes

Fartsegenskaper

At Pål Solli kan tegne skrog, har han vist oss før. Også denne gangen treffer han bra, for 23 Tender viser noen riktig spennende egenskaper vi ikke ser så ofte.

Båten har knapt nok noen planingsterskel, men spretter opp i en lekende lett marsjfart uten store anstrengelser. Båten går spikerrett takket være steppene og forskipet tar småsjøen enkelt.

På grunn av den lange vannlinjen er balansen flott, båten kjennes både lettbent, effektiv og kompakt i sjøen. Vi finner en toppfart på 47,5 knop, noe som er imponerende med tre personer om bord, og jeg kan godt forestille meg at båten er harmonisk selv med en 250 hesters totakter der bak. Da skal toppfarten nærme seg 63 knop.

En liten og rask båt med steps kan - til tross for en udramatisk gange - være forrædersk dersom man ikke passer på. Krappe svinger med lav trim gjør at forskipet tar tak i sjøen og kaster båten rundt, noe som virker spesielt kraftig i babordsving på grunn av propelldreiningen. Det minner oss om at en båt designet for fart alltid krever en våken fører.

Les om og se videoen av Goldfish 30 SC her

Se testen av forsvarets Goldfish 36 P1 RIB

Les også:

Ta båtpussen nå

De beste miljøbåtene

Slik lurer du båttyven

Denne påhengsmotoren skal du velge

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!