Tekniske data

  • Lengde: 9,90 m
  • Bredde: 2,85 m
  • Vekt: 3100 kg
  • Drivstofftank: 425 l
  • Vanntank: 95 l
  • Motor: VP D6-370
  • Toppfart testmodell: 50,3 kn
  • Pris, fra: Kr 2 000 000
  • www.goldfishboat.no

Kort sagt:

+ Flott finish

+ Fin komfort

+ Fantastiske kjøreegenskaper


- Dyr

- Kronglete kalesje

Goldfish-eier og designer Pål Sollie slet litt denne gangen. Perfeksjonisten nektet å slippe sin siste nyskapning, for selv etter måneder med utviklingsarbeid var det elementer ved 30 SC som ikke var helt i tråd med Goldfish-teamets forventninger. Dermed ble det nye runder med testing og skrogjusteringer også etter hovedlanseringen - og produksjonen ble utsatt enda noen måneder, med påfølgende komplikasjoner. I en periode var det riktig stille rundt gutta i Son, inntil telefonen plutselig ringer: Flaggskipet 30 SC er endelig klar for prøvekjøring.

Noen vil kanskje mene at Goldfish 30 SC kommer sent - men for å si det med en eldgammel klisjé: Den kommer godt. Den eksklusive daycruiseren på nesten ti meters lengde er ganske unik i norsk sammenheng, med en snev av retrodesign og en luksuriøs innredning som pirrer velvære-sensorene i hjernebarken. Goldfish' forhandlere i Hellas og Spania er vel dem som har klappet mest henrykt i hendene etter første introduksjon: Konseptet er så middelhavsinspirert at våre tanker går direkte til Fjord 40 Open.

På første klasse

Finish og kvalitet virker gjennomført, som vanlig; dette har lenge vært et av Goldfish' varemerker. Skjønt, til en pris på rundt to millioner kroner forventer vi ikke stort mindre.

=

© Foto: Frederik Finnes

Mer prisverdig er det at alt om bord synes å være gjennomtenkt ned til minste detalj, og det hele er vidunderlig ryddig og ordentlig. Et mer oversiktlig motorrom finner du knapt, og når vi løfter på puter og tekstiler kan vi fastslå at alt håndarbeidet er gjort med fingerspitzgefühl.

Ikke alle trives med å sitte på tvers av fartsretningen i en hurtiggående båt, men som passasjer i 30 SC har du nærmest ikke noe valg. Du får heller trøste deg med at de langsgående sofabenkene har høye og komfortable puter du kan lene deg godt tilbake i. De knallrøde sofaradene, teaken i dørken og de solide rekkene i syrefast stål gir deilige assosiasjoner til akterdekkene i de store italienske yachtene. Og om kapteinen ikke tar med flere enn åtte passasjerer (anbefalt maks antall), reiser alle på første klasse.

=

© Foto: Frederik Finnes

Familieturbåt?

Helt akter mot badeplattformen kan man også legge seg flat på to adskilte madrasser, og støtte seg mot skråformede, borrelåsfestede puter. Ved toppfart var vi redd for at disse skulle si takk for seg, men det skjedde ikke.

Er Goldfish 30 SC en turbåt for familien? Svaret er nok nei, men båten er mer enn greit nok utstyrt for en weekendutflukt for to. Et relativt stort pantry på babord side i cockpit byr på kokeplate og stålvask, samt et medfølgende, spesialtilpasset sjømatservise innfelt i skapet. Hvitvinen, champagnen og skalldyrene får plass i kjøleskapet.

Bak skyvedøren skjuler det seg en voluminøs kabin med originale løsninger. Lekkert treverk, skinn og tekstiler følger opp det eksklusive inntrykket vi fikk i cockpiten, og kabinen er fint opplyst takket være båtverdenens siste trend: Et langsmalt vindu strekker seg over nesten hele fordekket.

Det mest spesielle ved båtens interiør må være at den nederste delen av køya kan vippes opp, for på den måte å skape et "separat" toalett og dusjområde akter i kabinen. Dette gir langt bedre romfølelse enn dersom Goldfish hadde presset inn et separat baderom her inne.

© Foto: Frederik Finnes

Kjølig cruising

Da vi tar båten ut fra havna i Son, og himmelen ligger grå og tung over Hurumlandet, går våre tanker til langt varmere strøk lenger sør på kontinentet. Et sted der du kan kjøre din Goldfish 30 SC hele året uten fare for bihulebetennelse og neglesprett. I denne sammenhengen virker 30 SC malplassert.

Men rådende tid og sted tar ikke fra oss spenningen ved å kjøre en ny og påkostet skrogkonstruksjon. Og snart blir det klart for oss at dette ikke er noen racingmaskin, men en rask og komfortabel cruiser med heftige sjøegenskaper.

Da D6-350'en fra Volvo har dyttet oss opp i plan, er leken i gang. Bak det gråfargede dashbordet, som kombinerer elegant design med ryddig funksjonalitet, er det vanskelig ikke å trives. Også de elektrisk hevbare offshore-stolene gir super komfort nesten uansett høydeinnstilling, men det er tydelig at stående førerposisjon er prioritert, i ren middelhavsånd.

I forhold til sin størrelse og tyngde, er 30 SC svært lettstyrt, og båten trives i alle fartsområder. Det er vanskelig å provosere henne, og det sandwich-laminerte, vakuumstøpte skroget sitter godt i svingene og tar motsjø stumt og kontant.

Mest interessant blir det da vi passerer 40-knopsmerket og skrogets to steps begynner å fungere optimalt. 30 SC kjennes gradvis lettere i sjøen, og da vi omsider når 50 knop, toger vi uforstyrret fram uten antydning til dansing. Forskipet er høyt og skaper litt vindfang, men lav vekt og et finjustert skrog gjør sitt til at 30 SC - i hvert fall på en rolig dag som denne - kan holde bra fart sett i forhold til enkelmotoriseringen. Det lover godt i en stadig mer miljøbevisst båtverden.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Goldfish har gjort lurt i å ta tiden til hjelp denne gangen. Båtens sjøegenskaper som rask cruiser er fabelaktige; dette er en varmblodig DC med eksklusive middelhavsnykker og lekre retrolinjer som avgjort vil fenge sitt publikum. Men for regnfulle sommerdager og overnattingsturer finnes det naturligvis både bedre og langt rimeligere alternativer i denne størrelsen.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!