Kort sagt:

+ Høy kvalitet

+ Effektivt skrog

+ trygg


- Noe sært racingkonsept

- Noe enkel kabin

- Kostbar

Det er bare en håndfull norske produsenter som virkelig kan få tennene mine til å løpe i vann foran en testtur. Goldfish, sammen med Hydrolift, råder på toppen av listen over brutale muskelbåter. Iblant kan ventetiden være frustrerende lang før en ny modell lanseres, for rett som det er dukker det opp småting med skrog og interiør som må byttes ut eller fininnstilles før båten kan vises for pressen.

For er det noe som kjennetegner båtbyggere i denne litt mer «hårete» klassen - en betegnelse kollega og østfolding Bengt-Erik Iversen så beskrivende benytter - så er det at de er perfeksjonister til fingerspissene. At det går noen ekstra uker, eller kanskje måneder, med påfølgende kostnader, ansees bare som en dyd av nødvendighet for å oppnå det riktige resultatet.

At disse båtene alltid er forsinket, er således ingen overraskelse. For sluttproduktet må jo selvsagt være bra når prislappen er på over 3 millioner kroner og prestisjen og æren står på spill. Så snakker vi også om raske båter som ikke bare skal tåle en støyt, men som skal gå så effektivt og trygt som mulig under ulike forhold. Kompetanse og dyktighet i håndverket er ikke overraskede viktige faktorer her.

Se vår store båtkatalog

Goldfish 36=

Goldfish 36 © Egil Nordlien Hm Foto

Tekniske data

Motormerke og type: 2 x Yanmar D-MAX 380/Imco SCX

Motoreffekt, hk/kW: 760 hk

Produksjonsland: Norge

Lengde (LOA), m:11,22 m

Bredde, m: 3,20 m

Dypgang, m: 1,05 m

Byggemateriale: GAV/Hypalon-Neopren

Vekt med motor, kg: 3200 kg

Køyer: 2

CE kategori: B

Toppfart: 78,8 kn

Personer: 6

Drivstofftank, l: 640 l

Vanntank, l: 50

Tester og justeringer

Også denne gangen må jeg vente. Prototypen ble testet i det uendelige, og justert både i lengden, bredden og dybden av V-skroget. Både steglister og de tre step-ene ble flyttet litt rundt før designer Pål Sollie kunne si seg fornøyd. Det vil si; for øyeblikket. Deretter ble nemlig 36 P1 godt innkjørt i «2008 Round Britain Marathon» - et langdistanseløp der båten kom i mål som vinner av klassen, og på en sterk andreplass totalt. Under det tøffe racet skal det meste ha fungert utmerket, unntatt drevene, som ikke tålte påkjenningen. Et par av dem røk på turen rundt øygruppen. Det forteller litt om kreftene som er sving.

Min tur

Men jeg klager ikke. I hvert fall ikke nå, her jeg står og griper om metallrattet med svette never mens jeg titter ut over en skog av Livorsi-instrumenter. Det er nesten uvirkelig å tenke at hvermannsen med nok penger på bok kan legge henda på de doble throttlene og styre denne skuta. Men markedssjef Henrik Sollie forsikrer om at dette er båten for de viderekomne.

Ergonomien i førerposisjonen er som ventet perfekt, de dempende jockeysetene med ryggstøtte gir utmerket komfort. Oversikt over plottere, instrumentering og havet forut er som bestilt. Interiøret er som alltid smakfullt, men jeg savner den siste ekstraordinære finishen som Goldfish er så kjent for. Spesielt de litt slarkete throttlene bidrar til inntrykket, noe vi får skylde det tidlige byggenummeret for. Jeg sitter uansett igjen med følelsen av at dette er en rendyrket sportsbåt snarere enn et finslepent møbel på sjøen.

Goldfish 36=

SPORTSBÅT: Ingen tvil om at dette er en rendyrket sportsbåt. © Egil Nordlien Hm Foto

Goldfish 36=

KOMFORT: Jockeysetene med ryggstøtte gir god komfort og oversikt. © Egil Nordlien Hm Foto

Går så jeg griner

To 4,2 liters Yanmar D-MAX rekkeseksere, hver på 380 bruttohester, står sammen med Imco SCX drevene for framdriften av dette monsteret av en RIB. For å få plass er motorene montert diagonalt i motorrommet, noe som gir mye krefter per kubikkmeter der nede. Lyden jeg hører er lyden av fart, også med motorlokket trygt på plass over dieseldyrene.

Men noen elektrisk rakettstart er det ikke snakk om. Vi snakker tross alt dieselmotor og propeller myntet på toppfart. Men farten er verdt å vente på, for snart traver vi uanstrengt over skarpe, meterhøye bølger.

36 P1 Supersport er en trygg båt. I forhold til lillesøster 29 RIB Tender er dette en «rett frem-båt» og en milsluker: Mer pondus, men mindre lekenhet.

I hver av de seks jockeysetene sitter man dypt og trygt, med opphøyde sidevegger i cockpit og en rad av stuverom mellom setene. I kombinasjon med støttende pongtonger vekker RIB-en tillitt, selv når farten passerer 60 knop og enhver fornuftig samtale går over i de mest nødvendigste rop.

Goldfish 36=

Goldfish 36 © Egil Nordlien Hm Foto

Best i høy fart

Nøye testing har gitt resultater: Båten kjennes både effektiv og balansert, og er ikke avhengig av nøyaktig trim for å gjøre jobben.

Riktignok trives ikke Goldfish 36 så godt under 23 knop. Bæringen i skroget er myntet på høy fart, noe som ikke er uvanlig for et stepet racingskrog. Når jeg går inn i de bråeste svingene mister 36 P1 noe av propellgrepet, og turbotrykket faller. Det frister ikke til gjentagelse, i hvert fall ikke uten en kvikkere bensinmotor.

To V10 motorer med til sammen 1450 hk effekt er maks alternativ - da er farten oppgitt til drøye 90 knop. Det høres både voksent og trivelig ut.

Goldfish 36=

Goldfish 36 © Egil Nordlien Hm Foto

Goldfish 36=

Goldfish 36 © Egil Nordlien Hm Foto

Tester bølgene

Å forsere krappe bølger er Goldfish 36 sin spesialitet. Vi finner noen danskebåtbølger som vi inntar i 40 knop. Alt vi merker er et avmålt drønn, som om støtet forplanter seg i hele skroget, og 36 P1 glir over uten anstrengelser. Ingen brak, stanging eller kasting, slik vi er vant med fra mindre racinginspirerte båter. En miks av divinycell og karbon i sandwichkonstruksjon gjør dette vinylesterbaserte skroget mer enn pålitelig.

Jager pirater

Så heftig er Goldfish 36 Supersport at Sjøforsvaret forelsket seg i den. Dermed har Son-bedriften fått en meget etterlengtet kontrakt på i alt 14 båter, hvorav noen alt er i bruk.

De ti siste modellene skal tåle litt ekstra last og skyts, og blir ekstremvarianter av Supersporten. I første rekke betyr det en fullkarbonkonstruksjon, noe som gjør båtene 300 kg lettere, og selvsagt sterkere. Prislappen på inngrepet er alene 350 000 kroner.

Og når vår testbåt er utstyrt med et opphøyet dekk og enkel kabinplass for to overnattende, har den militære utgaven senket dekk med støtte for kraftig skyts. Dermed blir Goldfish 36 et effektivt redskap i kampen mot sjørøverne i Adenbukta.

Konstruksjonen av Goldfish 36 P1 Supersport er ikke overraskende en pågående prosess. Skroget skal bli 23 cm lengre og angrepsvinkelen endres noe. Skroget får dessuten et nytt step, og drevene byttes ut. Ønsket er å optimalisere skroget, eller som Henrik Sollie sier: - Gi den «tunge følelsen» i en lett båt.

Alt kan vel bli bedre. Til og med Goldfish 36 P1 Supersport.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Goldfish
Pris 3400000

Konklusjon

Vi Menn Båt mener

Goldfish 36 er en kjøremaskin for den viderekomne. Du vil trives best i denne RIB-en om du har eid en før, for eksempel en Goldfish 29. Likevel kjennes den trygg for dette segmentet å være, og skroget er som alltid noe for seg. Vi har forståelse for at forsvaret velger en kvalitetsbåt som dette, men for sivilister blir båten sær om vi sammenlikner med andre fartsbåter i Goldfish-serien. Dette er ingen familie- eller badebåt. Skulle vi lagt tre millioner kroner pluss nødvendig utstyr i denne båten, ville vi gått for bensinalternativet, som nok er morsommere i bølgene.

Se også disse sakene:

Macho båt

Båtmessen 2010

Norsk nyhet

Vårens 10 viktigste båtnyheter

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!