Vi Menn Båt har tatt for oss seks 8-hesters utenbordsmotorer, og skal finne ut av både forbruk, akselerasjon, toppfart og lydnivå. Vi tar selvfølgelig også en kikk på hvilke finesser motorene er utstyrt med, og andre detaljer som kan spille en rolle for deg som bruker.

Se også hvordan du blir en god båtfører.

Vi har testet seks motorer: Honda BF8, Mercury F8, Parsun 8, Selva 8, Suzuki DF8 og Tohatsu 8.

Som testbåt brukte vi en Crescent 410. Det er en åpen og stabil båt i galssfiberarmert plast som er bygget for motorer mellom 8 og 15 hester. Båten er rett over 4 meter lang 1,67 meter bred og er godkjent for fem personer.

Fart

Selva stikker av med seieren i toppfartstesten. Med to personer om bord dytter den vår lille Crescent opp i 15,3 knop.

Det er 1,8 knop fortere enn dagens tregeste - Suzuki.

Som man kan se fra tabellene, er det Selva og Tohatsu som utmerker seg som raskest i alle testene - med Mercury på en tredjeplass. Som dere kan se, blir det fort litt vel tregt med en 8-hester om man er tre personer om bord.

Er man vanligvis flere enn to, så vil det altså lønne seg å investere i en større motor.

Drivstofforbruk

Skal vi være helt ærlige, så skiller det ekstremt lite mellom disse motorene når det kommer til drivstofforbruk. Skal vi være veldig nøye, så ser vi at Honda er gjerrigst mellom 4 og 9 knop, Parsun mellom 9 og 12 knop, og at Tohatsu bruker minst suppe ved toppfart.

Som sagt er det altså kun småpenger som skiller drivstofforbruket på disse motorene i løpet av en sesong.

=

Akselerasjon

Rask akselerasjon er en viktig egenskap for en båt/motor-kombinasjon. Har man for få hestekrefter eller en propell med for høy stigning risikerer man å bruke lang tid på å komme over planingsterskelen. Har man en for svak motor i forhold til båten, kan det hende man ikke kommer over planingsterskelen i det hele tatt. Noen ganger holder det å montere en propell med lavere stigning, men andre ganger er det kun mer motorkraft som hjelper. For lang planingsterskel, med baugen pekende rett til værs, kan være direkte farlig om man befinner seg i trange farvann.

I akselerasjonsmomentet skiller det faktisk en del på disse 8-hesterne. Tohatsu og Selva er merkbart raskere enn resten - både med én, to og tre personer om bord.

=

Motorene:

Tohatsu 8

Motortype: 4-takt/2 syl.

Vekt: 37 kg

Sylindervolum: 209 cm3

Effekt på propell, hk: 8

Pris, inkl. moms: kr 13 990

www.tohatsu.no

Selva 8

Motortype: 4-takt/2 syl.

Vekt: 37 kg

Sylindervolum: 197 cm3

Effekt på propell, hk: 8

Pris, inkl. moms: Selges ikke i Norge

www.selva.no

Mercury F8

Motortype: 4-takt/2 syl.

Vekt: 38 kg

Sylindervolum: 209 cm3

Effekt på propell, hk: 8

Pris, inkl. moms: kr 12 172

www.mercury.no

Parsun 8

Motortype: 4-takt/2 syl.

Vekt: 38 kg

Sylindervolum: 209 cm3

Effekt på propell, hk: 8

Pris, inkl. moms: Selges ikke i Norge

www.parsun-motor.no

Honda BF8

Motortype: 4-takt/2 syl.

Vekt: 42 kg

Sylindervolum: 222 cm3

Effekt på propell, hk: 8

Pris, inkl. moms: kr 14 990

www.kellox.no

Suzuki DF8

Motortype: 4-takt/2 syl.

Vekt: 39 kg

Sylindervolum: 208 cm3

Effekt på propell, hk: 8

Pris, inkl. moms: kr 14 990

www.erling-sande.no

Pris og garanti skiller

Etter avsluttet test, kan vi konkludere med at alle motorene i testen er velutstyrte, lettstartede og går jevnt og fint i hele turtallsregisteret.

Det er på garanti og pris forskjellene befinner seg.

Importøren av Selva og Parsun har valgt å ikke ta inn 8-hesterne til Norge. Dermed må man over grensa for å få tak i disse. Der koster de henholdsvis 22 190 og 14 800 svenske kroner. De mer etablerte merkene koster mellom 12 172 (Mercury) og 14 990 (Honda/Suzuki) med manuell start. Vinneren av årets test blir Tohatsu 8. Den kan skilte med gode tall i alle testene, og har et godt utbygd forhandlernettverk. Når den i tillegg kan skilte med fem års garanti og koster noen tusenlapper mindre enn de andre etablerte merkene, vil vi si at dette er nær en komplett motor i dette segmentet.

På andreplass kommer Selva. Det er en velprøvd modell, men den er fortsatt både rask og gjerrig sett med dagens øyne.

På fjerdeplass kommer Honda, Mercury og Parsun. Honda gir fem års garanti, oser kvalitet og har lavt støynivå. Den taper derimot på pris, da den er klart dyrest. Mercury har også lavt støynivå, fem års garanti og har i tillegg en smart girløsning i gasshåndtaket. Parsun gjør en gjennomsnittelig god jobb til en fordelaktig pris.

Jumboplassen denne gangen går til Suzuki DF8. Den gjør et forholdsvis dårlig inntrykk i de fleste testene. Fem års garanti og multifunksjonsrorkulten løfter imidlertid japaneren en smule. I tillegg er den, sammen med Honda, dyrest i testen.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!