Hydrolift SX-22

Hydrolift satser på skjærgårdsjeep

Hydrolifts nykommer SX-22 er en liten designbombe. Det skal lokke flere om bord.

Pluss ikon
Hydrolift-eier Bård Eker poserer ved sin nye SX-22.
Hydrolift-eier Bård Eker poserer ved sin nye SX-22. Foto: Frederik Finnes
Sist oppdatert

Tekniske data Hydrolift SX-22

Lengde: 6,68 m

Bredde: 2,30 m

Vekt: 1000 kg

Motor: 150-300 kg

Drivstoff: 250 l

Toppfart: 65 kn

Pris: fra 565 700 (m. 150 hk Mercury Verado)

At Hydrolift-eier Bård Eker, Geir Moen og resten av gjengen i Fredrikstad skulle komme med en mindre båt på markedet, har ligget i kortene lenge. Finanskrisen har krevd rimeligere båter for et større publikum, og når SX-22 ble avduket på Sjøen for alle-messen, fikk man den mest prisgunstige kjørebåten på lenge.

Skjønt, med alt ekstrautstyr som kreves i en i utgangspunktet ganske ribbet båt, snakker vi fort 250 000 kroner på toppen av grunnprisen. Da er det kunstige Estech gulvbelegget, D-fenderlisten i plast, sofamodulen akter, den smarte elektrisk hevbare vindksjermen og navigasjonspakken tatt med. Med minste motoralternativ, en 150 hk Verado, kommer SX-22 på 770 000 kroner ferdig levert. En ubeskjeden slant for en 22 fots skjærgårdsjeep.

Ekstrem

Men når du betaler for en Hydrolift, får du som regel noe helt spesielt også. Få bruker like mye tid å krefter på linjer og skrogdesign, og resultatet denne forsikrer oss om at dette er gjennomtenkte saker.

SX-22 ser ut til å følge i samme spor som storesøster S-24 , med steppet, skarpt fartsskrog og velbalanserte linjer. Hydrolift har etter sigende bygget et effektivt skrog som klarer håndterer opp til 300 hk på akterspeilet. Samtidig er bredde og dekksareal med på å appelere til familien, for Hydrolift vet at om ikke mor samtykker, blir det ingen fartsbåt på far.

Smart

Fancy design gjør nødvendigvis ikke båten mer brukervennlig, og D-fenderlistene rundt fribordene utgjør nok mer et designelement enn en reell beskyttelse mot brygga. Den store solsengen foran konsollen er uansett smart, og gir stuverom i masser.

Førerposisjonen er som alltid gjennomført. Nytt er konsollen i rotasjonsstøpt plast, og den flotte elektrisk hevbare vindskjermen, som vi synes det er rart at ingen har kommet på før.

Estech-dørken erstatter teak, og kan leveres i ulike mønstre. I SX-22 finnes det generelt sett flere valgmuligheter for modulinnredning enn tidligere.

Hydrolift SX-22
Hydrolift SX-22 Foto: Frederik Finnes

Motor

Hydrolift SX-22
Hydrolift SX-22 Foto: Frederik Finnes

Det er ikke bare prismessige årsaker til at Hydrolift er tilbake på utenbordsmotorisering. Etter finanskrisens herjinger har det vært lange leveringstider på innenbordsmotorene, noe som skaper både usikkerhet og ekstra kostnader. Verado-motorene er enkelre å håndtere i så måte, og selvsagt populære i skjægårdsjeepsegmentet.

Toppfarten med en 150 hk oppgis til rundt 45 knop, mens du med en 300 hk Verado skal kunne gjøre 65 knop.

Vi kommer tilbake med fyldig test av Hydrolifts nykommer så snart isen går!

Les test av Hydrolift C-27 her.

Les me rom flaggskipet C-31.

Hydrolift SX-22
Hydrolift SX-22 Foto: Frederik Finnes

Denne saken ble første gang publisert 19/03 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også