Det har vært store omorganiseringer i Brunswick Marine etter finanskrisen.Den nye europeiske båtsjefen Nick Powell er en av hovedpersonene bak den nye satsingen hos svenske Uttern. Powell har tidligere vært markedansvarlig hos Sealine, som har vært et av de mer dynamiske storbåtmerkene den siste tiden. Nå skal Powell sørge for ny vind i seilene hos Uttern

De to nye modellene er bygget over samme lest. Uttern D62 er daycruiserversjonen, mens T62 er bowridermodellen. Begge er 6,15 meter lange og 2,4 meter brede og veier snaut 1600 kilo med motor.

Dermed havner de midt i et populært område av det norske båtmarkedet, og vil konkurrere mot Yamarin 63 BR, Yamarin 65 DC, Askeladden C62 og Nordkapp 625/655 for å nevne noen.

Uttern D62 cockpit

Cockpiten i Uttern D62 er løst på tradisjonell måte, med U-sofa og sportsstoler. © Terje Bjørnsen

Fornuftig familiebåt

Maksimal motorstørrelse er på 175 hk, og den norske importøren Brunswick Marine Norway regner med at båten vil passe fint med Mercury Verado på 135 eller 150 hk, men også fungere med en Mercury F115.

Prisene er ikke helt klare, men målet er å starte rundt 400 000 kroner når båtene lanseres på Sjøen for alle i mars.

- Uttern er den fornuftige familiebåten, sier Per Jørgen Røgeberg, sjef for Brunswick Marine Norway.

- Med Uttern D62 og T62 signaliserer vi at merket fortsatt skal være et som gir mye båt for pengene, samtidig som det er en kraftig modernisering av design og egenskaper.

- Uttern D62 og T62 signaliserer at vi tør gå nye veier, sier Røgeberg.

Uttern D62 dashbord

Bra layout på dashbordet i Uttern D62. Mørke farger skal minimere reflekser. © Terje Bjørnsen

Moderne konservativt

Og det er ingen tvil om at de to båtene som hadde verdenspremiere på båtutstillingen i Göteborg er et friskt pust i Uttern-programmet.

Designspråket og interiørløsningene er mer moderne enn tidligere Uttern-modeller i denne klassen, samtidig som det holder seg innen vedtatte normer for klassen.

Her finner du den tradisjonelle, men svært populære cockpitløsningen med stor U-sofa og to sportsstoler. Pent og praktisk løst med lange, dype sittebenker.

I D62 er det en bred og solid trapp gjennom frontruten frem til fordekket, mens T62 har gjennomgang til en relativt rommelig sittegruppe i baugen. Dashbordet er også slik vi liker å se det, med ryddig layout og sentralt plassert kartplotter.

Uttern T62

Uttern T62 er bowriderversjonen med ekstra sitteplasser i baugen. © Terje Bjørnsen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!