En folkefavoritt kan den vel nesten kalles, 64 DC, en klassiker og en av de aller mest populære modellene i den stadig voksende Yamarin-familien.

Den har solgt i bøtter og spann her i Norge, men også i Sverige, Finland og alle andre steder der små daycruisere er populært.

Sjekk ut båten som er en drøm for familien.

Folk har forelsket seg i 64 DC på grunn av dens fine og solide sjøegenskaper, praktiske innredning og gode finish. At den har en rommelig kabin fremme i baugen er heller ingen ulempe.

Forandringene er derfor ikke store nå som 64 går ut og 65 kommer inn. De to modellene er nærmest identiske, men Yamarin hevder selvfølgelig at nykommeren er enda litt bedre. Og det lover jo bra.

Overraskelse

Vi er i Helsinki for å ta en titt på Yamarin Cross, merkets nye aluminiumsserie. Uten at vi visste det på forhånd har de også tatt med seg nye 65 DC som en liten overraskelse. Det gjør jo ikke noe, for den er jo ikke kommet til Norge enda.

64 DC har helt siden den ble lansert vært kjent for å ha et fint skrog som kombinerer gode sjøegenskaper med god komfort. Derfor kjører Yamarin videre med det samme skroget i 65, men de har endret akterspeilet og gjort den en fot lenger.

Never change a winning team er det noe som heter, og det fungerer bra i dette tilfellet. 65 er en fin båt å kjøre, og har akkurat like gode og trygge sjøegenskaper som utgående modell.

Yamarin 65 dc finland 2010=

FINT DRIV: 65 DC er stabil i vannet og byr på gode sjøegenskaper. © Handeland, Petter

Overmotorisert

På akterspeilet har Yamarin montert en 225 hesters firetakter fra Yamaha, noe som medfører heftige ytelser i den lille båten. Ikke bare er denne motoren for tung for denne båten, men det skulle nesten ikke være mulig å by på så gode egenskaper i vannet som dette skroget gjør med denne motoren.

Vi dundrer over de små bølgene i over 50 knop uten problemer. Trimmer inn og hiver 65 inn i sving. Her er det svært lite dramatikk å spore. Akselerasjonen er god og båten er stabil, den reagerer fint på motortrimmen og er lettkjørt. Familievennlig med andre ord.

225-hesteren blir selvfølgelig dyr i Norge, men det er ikke vanskelig å kjenne at dette skroget nøyer seg med langt mindre motorer enn denne V6'eren. Vi vil tro en 150-hester passer båten perfekt.

Yamarin 65 dc finland 2010=

GODT JOBBA: Bak rattet sitter man godt og har god oversikt over instrumenter og ut gjennom den nye vindskjermen. © Handeland, Petter

Yamarin 65 dc finland 2010=

STØRRE: Kabinen under dekk er like stor som i 64 DC men plassen er bedre utnyttet. © Handeland, Petter

Lillebror

Gjennom sommeren som ligger bak oss har vi stiftet bekjentskap til 76 DC, den nest største daycruiseren i Yamarin sitt modellspekter. Vi har hatt den på langtest og lagt over 1500 nautiske mil bak oss. 64 DC er veldig lik 76 DC, og er på mange måter en lillebror.

Innredningen er enkel men velfungerende. U-sofaen akter byr på god plass og er et fint sted å sitte uansett om man kjører eller har ankret opp til lunsj. Bordet kan selvfølgelig legges ned og gjøres om til en solseng.

Førerplassen er typisk Yamarin slik man ønsker den skal være. Man sitter godt i setet og man har god oversikt. Ratt, gasspak og knapper er innen rekkevidde og instrumentpanelet har plass til både kartplotter og Yamahas nye digitale motorinstrument.

Noen endringer har blitt gjort under dekk for å bedre plassen. Gulvet er senket en smule slik at man kan sette seg opp når man skal ut fra sengen. Dette gjør også at lange personer kan strekke ut beina under dekket ved fører/passasjerplassen.

Yamarin 65 dc finland 2010=

ROMMELIG: U-sofaen har god plass og kan gjøres om til solseng om man ønsker det. © Handeland, Petter

Potensiell storselger

Yamarin er ikke billigst på markedet, men man får igjen for de ekstra kronene man legger i det. Akkurat som 64 DC og alle de andre modellene fra merket er 65 DC en flott båt som er både praktisk, robust, har fine sjøegenskaper og har god opplevd kvalitet. Dermed ligger det ingen ting i veien for at Yamarin har født nok en storselger.

Men så var det dette med prisen da. Yamarin er ikke kjent for å lage de rimeligste båtene, men til gjengjeld får man ofte hva man betaler for. 65 DC med 150 hk Yamaha vil koste 485 000 kroner her i Norge, er det for dyrt skal det nevnes at den også kommer med en 115 hester fra samme motorprodusent.

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!