Tekniske data

Pris, kr: fra 6 000 000

Motormerke og type: 2 x VP IPS 600 eller CMD 5,9 l

Produksjonsland:England

Lengde (LOA), m:14,70 m

Bredde, m:4,48 m

Byggemateriale:GAP

Vekt med motor, kg:15 000 kg

CE-kategori:B

Toppfart:Ca.30 kn

Soveplasser:2+2+2

Drivstofftank, l:1500 l

Vanntank, l:505 l

Informasjon: www.sealine.no

Noe av det spenstigste av nyheter i flybridgeklassen denne høsten må være engelske Sealine F46. Dette er en båt du enten elsker eller hater. Boksete og voluminøs i designen, men med en praktisk og smart innredning. Sealine sin nykommer er i likhet med forgjengerne en skikkelig campingbåt, men av det kostbare slaget. Interiøret i valnøttre er noe for seg selv - så også den todelte salongen med en senket bysseavdeling som gir katedralliknende takhøyde. Salongen tar opp til ti personer, mens seks personer får køyeplass om bord.

Flybridgen er også en historie for seg selv, det er rett og slett ikke noe poeng å være noe annet sted enn her oppe. Det eneste vi kan sette fingeren på, er den lave takhøyden i masterkabinen, samt at de enorme vindusflatene vil slippe inn i overkant mye varmende solstråler.

Med sin 14,70 meters lengde er F46 nærmere 50 enn 46 fot. Skroget er basert på fjorårsnyheten SC 47, og utstyres enten med 2 x CMD 5,9 l Zeus (480 hk) eller 2 x VP IPS 600 (435 hk). Da skal den 15 tonn tunge båten gjøre rundt 30 knop på topp. Kjenner vi Sealine rett er det ikke sjøegenskapene det skal stå på. Med 1500 liters dieseltanker er langturaspektet dessuten sikret.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!