Kort sagt:

+ God plass

+ Trygge sjøegenskaper

+ Flott finish og opplevd kvalitet

+ Sittestilling

+ Praktiske løsninger


- Motorstøy

Det er onsdag 17. november og båtsesongen er egentlig over for lengst. Men da Arne Skibsrud, markedsansvarlig hos Skibsplast, ringer oss og forteller at den nye 605 DC ligger på vannet, er vi ikke vonde å be.

Skivebom

Vindstille og sol ble antydet på værmeldingen dagen i forveien, men som så ofte ellers treffer ikke meteorologene med spådommen. Over Tønsberg ligger skyene lavt, vinden river i trærne og gradestokken viser godt under null. Her er det bare å kle seg godt.

Brygga er dekket med rim og bare et heftig korrigeringssteg redder meg fra et uønsket isbad. Å falle i sjøen på denne tiden av året er ingen spøk. Fortøyningene er dessuten fryst fast og på vei ut fra Tønsberg sentrum bryter vi gjennom en liten centimeter med is som har lagt seg i løpet av natten. Som sagt, båtsesongen er egentlig over for lengst.

Del

Skibsplast 605=

GOD PLASS: 605 har en mer åpen løsning enn for eksempel 665 med sin U-sofa. © Handeland, Petter

Tekniske data: Skibsplast 605

  • Lengde: 6,05 m
  • Bredde: 2,35 m
  • Vekt: 930 kg (u/motor)
  • Motor testbåt:115 hk
  • Motoralternativer: 90-150 hk
  • Personer: 7
  • CE-kategori: C
  • Pris, fra: 381.100 kr
  • Pris testbåt: 430.000 kr
  • Informasjon: www.skibsplast.no

Masse plass

Skibsrud forteller oss at 605 er en mindre og mer åpen versjon av 665-modellen fra samme merke. En båt vi for øvrig var godt fornøyd med da vi hadde den på langtest sommeren 2009.

665, 660 (samme båt med innenbordsmotor) og nye 605 følger i samme designspråk som 555 VS, jubileumsmodellen som ble lansert i anledning Skibsplast sitt 50-årsjubileum i 2007.

Og det fungerer fint. 605 ser sportslig og solid ut, den er moderne og har et ryddig design.

Akterspeilet er lavt og ganske åpent, og trappen ned fra baugen er bred og har gode trinn. Dette gjør det enkelt og trygt å komme seg om bord. Dessuten er plassen overraskende god, noe som i stor grad skyldes den rette sofaen akter, i motsetning til U-sofaen som er å finne i for eksempel 665 DC. 605 er en gjennomarbeidet båt med mange praktiske løsninger. Ta for eksempel fenderrommet ved siden av motoren på akterspeilet hvor det er plass til fire fendere. Tauverk og dregg er det plass til i rommet på motsatt side, dermed slipper man å grave i det store stuverommet under benken akter når man skal legge til.

Kalesjen, som har egen garasje, virker også veldig enkel og grei i bruk. Det samme gjør seteløsningen. Toseteren ved siden av førerplassen har vipperygg som gjør at passasjerene kan sitte både med og mot kjøreretningen.

Førerplassen framstår veldig forseggjort. Akkurat som resten av båten. Man sitter godt, har god støtte i sportsstolene og oversikten over instrumentering og den store kartplotteren er akkurat slik vi liker det. Skibsplast fortjener også skryt for flott finish og den gode kvalitetsfølelsen man får om bord.

Selv om 605 er en typisk dagsturbåt er det faktisk soveplass til 1-2 personer framme i baugen. Litt klaustrofobisk er det der inne, men lengden er såpass at folk opp til 190 cm ligger greit. I tillegg står både vask og toalett på utstyrslisten om man ønsker det.

Skibsplast 605=

KJØRER GODT: Vi har ikke mye å utsette på hverken sjøegenskaper eller ytelser. © Handeland, Petter

Testdata: Skisplast 605 med Mercury F115

Turtall o/min

Fart i knop

Støy, dBA

900

2,5

58,8

1500

4,8

66,6

2000

5,8

70,5

2500

6,8

73,2

3000

9,4

76,0

3500

15,1

82,9

4000

18,4

84,7

4500

22,9

86,1

5000

27,1

86,8

5500

30,8

87,2

6000

33,3

91,2

6400

35,3

92,6

Familievennlig

Motoren, en Mercury F115, støyer litt, men gjør en helt grei jobb på akterspeilet. Selv om motoren er montert litt for høyt på testbåten klarer vi med riktig trim og full strekk på gassvaieren rett over 35 knop. Det er respektabelt med tanke på båtens størrelse og motorstyrke. Skulle det imidlertid ikke være nok tilbys båten med de fine Veradomotorene fra samme produsent opp til 150 hk.

605 er litt flatere under og har litt mer bæring akter enn 665. Dette skal gjøre planingsterskelen lavere og gi den bedre fartsegenskaper i lavere fartsområder. Vi opplever likevel en viss planingsterskel, selv om noe av dette antagelig skyldes høyden på motoren.

Innaskjærs får ikke vinden nok tak i vannet til at det blir noe bølger å snakke om, vi gjør derfor våre faste testmålinger her før vi setter kursen ut mot åpent hav. Mellom de siste øyene utenfor Tønsberg piskes bølgene opp. Vinden og strømmen går tydeligvis hver sin vei og det er en god miks av bølger og skvalpesjø 605 får bryne seg på.

Det gode førsteinntrykket vedvarer. 605 har like trivelige sjøegenskaper her ute som den hadde i rolig sjø rett utenfor havna. Det er ikke veldig sportslig, akkurat på det området må den nok se seg slått av for eksempel Yamarin 65 DC. Eller fremstår den trygg og stabil i sidesjø og takler fint å kjøres aktivt i bølgene.

Se også: Test av 6 dagsturbåter

Skibsplast 605=

NÆR PERFEKT: Førerplassen er akkurat slik vi vil ha den. Kvalitetsfølelsen er flott, man sitter godt i sportsstolene og man har god oversikt. © Handeland, Petter

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Skibsplast
Pris 430000

Konklusjon

Vi finner ingen åpenbare mangler med Skibsplast 605, så det meste ligger nok til rette for at dette skal bli en populær daycruiser i 20-fotsklassen. Med 90 hestekrefter på hekken starter 605 DC på 381.100 kroner, legger man på ca. 15.000 kroner får man 115-hesteren vi kjørte.

Arne Skibsrud forteller at sistnevnte høyst sannsynlig vil bli modellen de vil selge mest av, gjerne med både komfortpakke (toalett, mellomleggspute i kabin og kokeapparat - 11.250 kr), og X-pakke (teakstyle-laminat, sportsstoler, havnepresenning - 19.500 kr).

Les også:

Alle våre båttester

Julegavetips til båteieren

Gigantisk miljøracer

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!