Goldfish 28 Tender er oppfølgeren til Goldfish 23 Tender. Den lille tendermodellen fra den trendsettende norske båtprodusenten kom i fjor høst, og på den store båtutstillingen i Göteborg lanseres en helt ny og større modell.

- Det var en naturlig utvikling for oss å legge inn parametre i designprogrammet for en 23 % lenger, litt bredere og noe høyere videreutvikling, sier Pål Sollie - hjernen bak en etter hvert lang rekke Goldfish-modeller.

Del

Design i front

Dermed var Goldfish 28 Tender født og er en av de store attraksjonene på båtmessen i Göteborg.

Ikke bare på grunn av en toppfart på snaut 70 knop, men også takket være et spydspiss-design man sjelden ser fra norske båtprodusenter.

- Vi har bevisst lagt designet helt i ytterkant av dagens stil for å skape en båt som er innovativ i dag og fortsatt fremstår som moderne om 10 år. Den rette baugen blir et varemerke for Goldfish også i kommende modeller, avslører Sollie.

Goldfish 28 Tender

Pål Solli står bak en lang rekke Goldfishmodeller. 28 Tender er årets første nyhet. © Terje Bjørnsen

Hvilepuls i 50

Det er ikke bare designet som skal være i forkant. Også på materialfronten har Goldfish valgt det aller beste. Alt fra polyester, via komposittmaterialer, samt tilbehør som rekker og skroginnfelte kryssholdt skal holde topp standard. Noe som bidrar til at Goldfish gir 10 års skroggaranti.

- Det er først og fremst skrogteknologien som gir Goldfish 28 Tender særpreget, sier Pål Sollie.

- Skroget i 28 Tender er steppet, effektivt og med høyt fartspotensial. Vi er opptatt av at båten skal bruke lite drivstoff, selv om det går fort. Og skrogkonstruksjonen med lang våt flate gir stabilitet som på en større båt: Her kan du ligge i 50 knop med hvilepuls.

Goldfish 28 Tender

Sittegruppen bak førerplass gjøres fort om til solseng. © Terje Bjørnsen

Evinrude E-tec som standard

Goldfish 28 Tender og 23 Tender blir Goldfishs innstegsmodeller i tiden fremover. Den minste med Evinrude E-tec enkeltinstallasjon, og den største med dobbelinstallasjon.

Prisen er heller ikke ueffen, fra ca. 1 million med 2x150 hk, til ca. 1,2 millioner for 2x250 hk og full utstyrspakke.

- Vi har valgt Evinrude E-tec fordi de har unik driftssikkerhet, er relativt lette og leverer et voldsomt trøkk, sier Solli.

Goldfish 28 Tender

To Evinrude E-tec 250 sørger for høy opplevelsesfaktor i Goldfish 28 Tender. © Terje Bjørnsen

Ikke glemt det praktiske

Konseptet er en tenderaktig og åpen sportsbåt. Det oser kjøreglede og fartsfylte dagsturer av det minimalistiske og tøffe sete- og solsengarrangementet. Og siden dørken i førerplass og sitteområdet er nedsenket, blir ikke følelsen like åpen som det lave, slanke skroget skulle tilsi.

Pål Sollie tar plass på førerposisjonen og viser frem fiffige, egenutviklete detaljer: Et elegant ratt, samt et elektronisk startsystem med firesifret kode. Slik slipper du å tenke på gjenglemte nøkler.

Den tykke fenderlisten og firkantformen i baugen sørger for robuste egenskaper. Midt oppe i fart og design er ikke sansen for detaljer og praktiske egenskaper glemt.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!