Del

Det finnes over en halv million fritidsbåter i Norge, av en slik størrelse at de representerer betydelige verdier for eieren. Men det finnes ingen krav om at du må forsikre båten din. Ikke engang ansvarsforsikring er obligatorisk!

Ifølge Finansnæringens Fellesorganisasjons (FNO) tall fra 2009 er cirka 319 000 norske fritidsbåter forsikret. Med andre ord: Over 150 000 båter er ikke forsikret.

Mange av disse gambler uten tvil med egen økonomi. For selvsagt er det ikke slik at du er uten ansvar bare fordi du er uten forsikring.

- Man er like mye i ansvar om man har ansvarsforsikring eller ikke. Er du skyld i en skade på andre, er det egen lommebok eller ansvarsforsikring som gjelder, sier informasjonsdirektør Jack Frostad hos If, som sammen med Gjensidige er størst på båtforsikring i Norge.

Jack Frostad, informasjonsdirektør If=

Jack Frostad, informasjonsdirektør If © If

Russisk rulett

- Er du overrasket over at så mange ikke forsikrer båten sin?

- Ja, det er å spille russisk rulett. Særlig når det gjelder båter som gjør høye hastigheter. De kan påføre andre store skader, og eier kan få ufattelig store krav rettet mot seg. Man gambler med egen økonomi!

Årsaken til at så mange velger bort forsikring er nok den gamle greia med at fjorden skal være vårt siste fristed. Der skal man kunne ferdes som man vil, uten at myndighetene skal bry seg, mener mange.

Noen er dessuten mer vare for skader på egne produkt enn på andres, og spør bare etter kaskoforsikring. Fullt lovlig. Men hos If tar de saken i egne hender, og nekter deg å droppe ansvarsforsikring.

Det er også viktig å være klar over at ansvarsforsikring ikke er helt det samme til sjøs som på land. En bil har et objektivt ansvar; det vil si at ansvarsforsikringen gjelder selv om ingen kan lastes for skaden.

På sjøen finnes bare såkalt skyldansvar, noe som betyr at såkalte "hendelige uhell" ikke kommer inn under en ansvarsforsikring.

Stine Neverdal i Finansnæringens Fellesorganisasjon.=

Stine Neverdal i Finansnæringens Fellesorganisasjon. © Finansnæringens Fellesorganisasjon

Statistikken viser at Frostad ikke bare er ute etter nye kunder. Sannsynligheten for at en båteier vil få bruk for en slik økonomisk ryggdekning er betydelig.

Gjennom de siste årene er det rapportert inn mellom 8000 og 11 000 skadetilfeller årlig, og erstatningene har svingt mellom 300 og 450 millioner kroner.

Ifølge Finansnæringens Fellesorganisasjon står havarier og tyverier for brorparten av erstatningene.

- Den største andelen av erstatningsutbetalinger på båt er knyttet til båtulykker. Dette utgjorde 232 millioner kroner i fjor, opplyser senior kommunikasjonsrådgiver hos FNO, Stine Neverdal.

Tyverier er et stort problem. I fjor ble det stjålet båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner.

Prisvariasjon

Bileiere er vant med å forholde seg til noen få norske selskap. Også her er det helt annerledes med båtforsikring. Alle de store norske forsikringsselskapene tilbyr båtforsikring, men det finnes også mange mindre og spesialiserte båtforsikringsselskaper.

Det er ikke lov å forsikre en norskregistrert bil i et utenlandsk selskap. Igjen er det en annen verden til sjøs. Her er det fritt fram for å forsikre båten din utaskjærs.Stort sett de med svært dyre båter, samt jordomseilere, pleier å gjøre det.

Prisene kan variere voldsomt, så du bør absolutt ikke hoppe på det første og beste tilbudet. Vi innhentet tilbud om forsikring av en fiktiv 23-fots daycruiser med motor, til en samlet pris av cirka 750 000 kroner.

Tilbudene varierte mellom 7000 og 15.000 kroner. Selvsagt fikk vi også beskjed fra enkelte større selskap om at prisen ville gå ned om vi ble totalkunder.

Men valget er altså ditt. Ikke en kjeft hindrer deg i å kaste loss uten å betale fem flate øre til et forsikringsselskap. Det blir sannsynligvis bare enda en fin dag på fjorden. Men turen kan altså også ende med økonomisk ruin.

FARLIG FART: Ofte går det fort unna på sjøen. Og noen ganger _fort og gæli_.=

FARLIG FART: Ofte går det fort unna på sjøen. Og noen ganger _fort og gæli_. © Frederik Finnes

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!