I disse fornuftstider står ikke muskelbåter så høyt i kurs. Dermed er det et gunstig kjøpstidspunkt for dem som fortsatt synes det er stas med lyden av en stor V8 i fullt driv over bølgene.

Og selv om mange føler det virker noe merkelig å kjøpe en fartsbåt med stor bensinmotor, er det nødvendigvis ikke så ufornuftig rent økonomisk. Siden bruktbåtprisene er lave for slike båter, kan regnestykket totalt sett gå opp i pluss, avhengig av hvordan båten brukes.

Les: Bensin banker diesel

Dessuten er det et annet aspekt utover fartsopplevelsen. Mange av de anerkjente fartsbåtmerkene har nemlig fabelaktige sjøegenskaper, og takler vindbølger og hekksjøer på en måte vanlige familiebåter ikke er i nærheten av.

I vår lille tur gjennom nettets bruktbåttjenester, kom vi over noen båter som gjorde et spesielt inntrykk på vår uoffisielle skala: Kroner pr. knop. Vi var i utgangspunktet ute etter å finne noen båter med fartspotensial på over 60 knop, som ikke nødvendigvis koster skjorta. Men kom selvsagt over noen andre herlige båter, som også er med blant våre seks favoritter.

Les: Brukte norske drømmebåter

=

Fountain Fever med 820 hk er en av de virkelig raske båtene med lav prislapp.

Fountain Fever 27: 549 000 kroner, 78 knop

Skal du ha noe som sparker alvorlig unna, kan du kanskje ta en nærmere kikk på Fountain Fever 27. Relativt hyggelig pris, og masse kraft med nyoverhalt ni liters Mercruiser V8 med kompressor, 820 hk og 1200 Nm. Drøyt 7000 kroner pr. knop. Sjekk ut video av noen av de amerikanske søskenbåtene:

Fountain Fever 29

Fountain Fever 27

Hydrolift S24R: 550 000, 70 knop

Det finnes en god del brukte Hydrolift S24R på markedet, med ulik motorisering og fart. Den som fanget vår oppmerksomhet er utstyrt med en 520 hk Mercruiser, og er dermed ikke av de råeste, men kombinasjon av pris og fart som gir en god "krone pr. knop" score med 7850 kroner.

Video av Hydrolift S24R med 750 hk

Test: Hydrolift S24

=

Baja er kjent for raske og fargerike båter, som denne 232-modellen.

=

Donzi står for noen av de mest spesielle amerikanske muskelbåtene.

Baja 232 Performance: 400 000, 65 knop

Det er en del Baja-modeller på markedet, og bl.a. 27-foteren deres gir en fin kombinasjon av fart og sjøegenskaper. Men på krone pr. knop-skalaen er det denne 232 Performance som vekker mest oppsikt med 6150 kroner. En relativt standard 375 hk Mercruiser, skal gi en toppfart på 65 knop.

Video av Baja Boss 272

Donzi Z 33 CB: 549 000, 65 knop

Donzi lager noen av de mest outrerte fartsbåtene i USA. Denne Z 33 fra 1991 er utstyrt med to 460 hk Mercruiser fra 2000, som skal gi en toppfart på godt over 60 knop. En relativt stor båt i vår sammenheng, men med et design som kompenserer for en relativt høy krone pr. knop faktor på 8440 kroner.

Sjekk heftig video av Donzi 38 ZR

=

Bayliner har sin modellinje Arriva som sørger for fart og spenning. 2252-modellen er vanlig i Norge.

=

Donzi 16 Classic gir mye fart for lite penger

Arriva 2252: 399 000, 59 knop

De store amerikanske produsentene har også hatt sine fartsbåter, og Bayliners Arriva er en av de som det finnes flest av på det norske markedet. Et eksempel er denne 1995-modellen med en Indimar Vortec 8100-motor, en "heavy duty" versjon av Mercruiser 496 som yter 450 hk. Motoren er ny i 2006, og båten skal gjøre 59 knop.

Video av Bayliner Arriva 2450

Donzi 16 Classic: 145 000, 51 knop

Til en pris av 145 000 og med en toppfart på 51 knop, er denne høyst fartspregete 16-foteren med 2840 kroner pr. knop noe av det rimeligste du kan få av fartsopplevelse på sjøen. En helt standard Mercruiser 220 hk er nok til å få adrenalinet i gang, og om bruksområdet er begrenset, tipper vi fartsvinden sørger for å dra ut gliset hver gang knopmåleren nærmer seg 50.

Video: Donzi 16 Classic i friskt driv

Flere båter: Sjekk Klikks store båtkatalog

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!