Targa kan på mange måter få "skylden" for at båter med styrhus virkelig har blitt stuerent i Norge. Tidligere var båttypen forbundet med hobbyfiske og yrkesbruk, men etter at de tøffe, finske båtene ble populære selv i høyere finanskretser, har båttypen oppnådd allmenn aksept hos norske båtkjøpere. Folk har fått bedre råd, mer fritid og flere har et ønske om å tilbringe mer tid på sjøen. Når du kan stå inne i T-skjorta i en godt oppvarmet og lun cockpit, er det ganske lett å glede seg over båtlivet en solblank vinterdag. På tross av at termometeret er godt inne i blå sone.

Les også:

Båtene som forlenger sommeren

Test av rimelige helårsbåter

Vinterdugelige båter har vi kjørt mange av opp gjennom årene, og utvalget av modeller med lukket styrehus har vokst kraftig, med mer moderne design og flere typer løsninger både med tanke på skrog, motorinstallasjon og innredningsløsninger.

Se nye styrehusbåter i båtkatalogen

Vi har gjort et lite og eksklusivt utvalg av båter denne gangen. Ikke minst på bakgrunn av at vi gjerne vil anbefale båtmodeller eller merker vi selv har hatt omfattende erfaring med. Skal du ut på sjøen en vinterdag, vil vi gjerne ha tester båten over lengre tid og under tøffe forhold. Det gjelder i høyeste grad disse båtene:

Targa

I og med at Targa i stor grad har definert hva som er standarden for denne båttypen, er det ikke uten grunn at vi innleder med dette merket. Vi har også bred erfaringsbakgrunn med mange forskjellige Targa-modeller, alt fra normale båttester, til langtester med flere tusen nautiske mil under dørken. Vi har kjørt Targa 27 fra Oslo til Nordkapp, mens Targa 25 og Targa 35 har fungert som reportasjebåter i hver sin sesong og brakt oss til alt fra sørlige deler av Danmark til Nordvestlandet.

Den absolutt mest fremtredende egenskapen hos alle Targa-modeller - fra 23 til 44 fot - er den nærmest uknuselige robustheten i skrog og innredning. Vi er imponert over den tunge, komfortable gangen selv i mye sjø, og hvordan det er minimalt med ulyder når det går hardt for seg.

Noen innvender at Targa-båtene ser litt gammeldags ut og at innredningen rent designmessig hører til en gang på 90-tallet, men det er praktisk, velprøvd og solid. For mange er det viktigere enn at båten ser ut som en designerstue fra 2009.

Verdt å merke seg for en som snuser på Targa for første gang, er at modellene opp til 27 fot egner seg best for dagsturer eller kortere overnattinger. Skal du ha en båt som også kan brukes til tur/feriebåt er størrelse fra 31/33-fot å anbefale. Fint for de gode dagene er at så å si alle Targa-modeller er utstyrt med en utvendig førerposisjon i bakkant av hytta. Noe flybridge i vanlig forstand er det ikke snakk om, før på 42- og 44-foteren.

Det er en ulempe ved Targa: De er dyre som brukt. Fordelen er at de også holder seg godt i verdi, så om du har råd til inngangsbilletten, er verditapet normalt sett lite i forhold til mange konkurrenter. Ute på bruktmarkedet er det fortsatt godt med båter, der hovedtyngden ligger mellom 1-1,5 millioner. Men er du villig til å satse på en eldre Targa, finnes det også båter til rundt halvmillionen der ute.

Våre Targa-tester:

Targa 25.1

Targa 27.1

Targa 44 IPS

© Foto: Terje Haugen

Askeladden

Et av de sprekeste stuntene vi har gjort med båt, var turen langs Svalbards kyst med tre mann i en Askeladden Commuter 8, eller 805 som den het opprinnelig. Det var nok å strekke den 26-fots store båtens kapasitet til yttergrensen, men før den ble skipet til Svalbard fikk den også en transportetappe fra Ålesund til Bodø og viste seg som en dugelig turkamerat for to personer med overnattingsbehov.

Tross utseendemessige likheter, kommer ikke Askeladden 8 Commuter helt opp på Targa-nivå på tøffhetsskalaen. Men den virker robust nok og god nok i sjøen for de aller fleste, og har som et pluss et meget vellykket og moderne design. Også på interiørsiden scorer Askeladden plusspoeng, med en bra dusj/toalettløsning og flere smarte løsninger i kabinen.

Det er ikke så mange av denne båttypen på markedet nå, men prisnivået ligger fra drøyt 700 000 til ca. 1,1 millioner. Innledningsvis ble båten utstyrt med to 120 hk dieseler, men den langt vanligste installasjonen er Mercruisers 4,2-liters diesel med 320 hk.

Test Askeladden Commuter 8

Test Askeladden Commuter 11

Finnmaster

Man kommer ikke utenom finske båtprodusenter om man skal finne vinterbåter i et visst antall. Finnmaster har flere versjoner av litt mindre og rimeligere modeller, men vi har festet oss spesielt ved Finnmaster 7600 Sport Family. Både fordi båten finnes i et brukbart utvalg på bruktmarkedet, og fordi den fungerte som reportasjebåt for oss i sesongen 2006/07. Båten var i bruk hele vinteren og fikk seg blant annet en solid langtur fra Oslo til Göteborg og tilbake.

Vår testbåt var utstyrt med Volvo D4-225 som passer glimrende til båten, spesielt hvis du skal kjøre lengre strekk. Den går penere på marsjfart enn den mindre D3-190. Interiøret er ryddig og greit, med soveplass i v-køye forut og stikkøye akter, et lite toalett og en fin midtseksjon med førerplass og liten salong.

Sjøegenskapene får godkjent karakter, og i forhold til båtstørrelsen tåler Finnmaster 7600 Sport Family relativt mye sjø. Det er også en fordel at du ikke har noen markert planingsterskel og dermed enkelt kan avpasse farten etter bølgene. Også en forumbruker i Snakk har gode opplevelser med sin 7600:

"Har hatt denne båttypen nå i 3 år. Den er brukt på kysten i værharde områder. Har fartet mye i Rogaland, det har vært helt flott både i godt vær og dårlig vær for kryssing av Boknafjorden"

Prismessig ligger båten relativt gunstig til, med de aller fleste modellene priset i regionen 700-800 000 kroner.

Test Finnmaster 7600 Sport Family

Aquador

Det er først og fremst mange positive opplevelser med en av 2008-sesongens reportasjebåter som gjør at vi finner plass til Aquador på denne lista. For om vi har erfart litt ymse med detaljkvaliteten på tidlige Aquador-årganger, så gjorde Aquador 32C sitt aller beste for å slette disse fra minnet.

Vi hadde båten på en kald og snøfylt overnattingstur i slutten av mars, og kunne konstatere at den absolutt er lun og trivelig både i cockpitsalongen og under dekk, selv om været er på den barske siden. Senere fikk den seg en skikkelig langtur fra Oslo til Stadt og retur, både med godt sommervær og barsk blåst. Det skarpe forskipet takler bølger bra, men du må forberede deg på en del sjøsprøyt over dekk om de kommer skrått fra siden. 32C-modellen har strak aksel, mens de mindre brødrene 28C og 25C leveres med drev.

På returen fra Vestlandet til Oslo var det fire personer om bord, et antall man med en rommelig salong og to gode lugarer ikke har noe problem med å gjennomføre i gemyttlig tone.

Nettopp "C"-betegnelsen er litt viktig å ta med seg til vinterbruk, for i motsetning til HT-versjonene på samme skrog, har disse lukket bakvegg med dør. Er vinterbruken sporadisk og med kortere turer, kan HT-versjonen være et alternativt, men det er C-versjonene som virkelig duger i guffent vær.

Utvalget av nyere C-modeller mellom 25-32 fot er brukbart, og prisen for de minste ligger rett rundt millionen. Den større og mer bovennlige 28-foteren går for rundt 1,5 millioner, mens 32C ligger på mellom 1,6-2,2 millioner. Og som et lite stalltips: Du finner også akkurat vår reportasjebåt til salgs.

Da vet du alle fall hvem som har kjørt inn båten for deg¿

Test Aquador 32C

Test Aquador 28 HT

Prøvekjørt Aquador 33 HT

© Foto: Frederik Finnes

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!