Targa 27.1

Robust og allsidig

Targa er kjent for sin skuddsikre kvalitet og sjøegenskaper. Hvordan står det til med den populære 27-foteren?

Sist oppdatert

Konsept

Det er en god del som har endret seg på Targa 27.1 i 2007-utgave i forhold til forgjengeren Targa 27 fra Oy Botnia Marin i 1992. Blant annet har styrehuset blitt 10 centimeter lengre og fem centimeter bredere, og det tredelte vinduet foran er byttet ut med én buet "frontrute". Videre har batteriene blitt flyttet opp til akterdekket, vannlinjen er blitt lengre, V-bunnen i forskipet er blitt dypere, badeplattformen har fått massiv gummi rundt hele kanten og friskluftsinnsuget til motoren er flyttet innenbords, for å nevne noe.

Sjøegenskaper: 6

Både båt og fører koser seg fra første omdreining. Skarpere V-bunn i forskipet har i gitte situasjoner noe for seg, og i teorien skal det gjøre ferden gjennom vannet enda smidigere. I praksis vil det ha mest for seg i grov sjø, ettersom dette fartøyet skjærer seg lett gjennom hva det skal være, lik en torpedobåt.

Videre kan vi slå fast at Targa 27.1 har et ekstremt kompakt og beregnelig skrog med godt grep i sjøen, og den er også stillegående. Båten skårer høyt på kjøreegenskaper; vi noterer "kjøreglede" med tre streker under på blokka.

Førerplass: 4

Under tak er det lett å se at dette er Targa. Her kan du godt bedrive både sittende og stående kjøring, og du har god sikt, utenom blindsonene akter. Selve utformingen av sete og førerplass ser litt umoderne ut, men i praksis fungerer viktige ting som sittestilling og tilpasning til ratt og gasspak helt fint.

Uteplass: 5

Stor og praktisk dørkplass er en av styrkene til Targa-konseptet. På fordekket i Targa 27.1 finner vi tradisjonen tro benker med mulighet for å sette opp bord via hull i dørken. Toalettet som entres fra utsiden er like ved; her får du gjort det du skal uten nevneverdige ulemper. Fra akterdekket kommer du deg til jagerbrua som rommer tre sitteplasser. Her har du sikt nok til behagelig cruising, men vindskjermingen er så som så. I motorrommet er plassen godt utnyttet og alle inspeksjonspunkter nås lett. Pent ledningsopplegg og system for slanger forsterker kvalitetsinntrykket.

Inneplass: 3

Som følge av styrehusforlengningen i Targa 27.1, har akterbenken i hytta blitt rommeligere. Dermed får du også plass til beina bak kapteinen. Bordet senkes ned fra taket via stolpen. Dette er også et sentralt og viktig gripepunkt for alle som er med. Midtpartiet i akterbenken kan vippes opp og gir adgang til kabinen, hvor det er to langsgående køyer på hver side; ikke akkurat det mest romantiske stedet å ta kvelden, men det duger. Pantryet finner du under kartbordet foran passasjerplassen på babord.

Motor: 4

Volvo Penta har lenge vært hoffleverandør til Targa, men de tekniske problemene med D6-motorene har ført til en viss slitasje i samarbeidet. Mange Targa-kunder bruker båten på en måte som setter store krav til driftssikkerhet. Targa 27.1 leveres med D4 260 og 300, noe som kan være gode alternativ til de ulike D6-versjonene.

Fart og støy: 5

Vi kjørte Targa 27.1 med Volvo Penta D6-350. Det gir en toppfart på 38 knop. Båten har et bredt økonomisk fartsområde mellom 20 og 30 knop, der forbruket holder seg på snaut 1,4 l/nm - noe som er pent for en båt av denne typen. Støynivået er beskjedent, 77 dBA på full fart plager ingen, og 74-76 dBA i marsjfartområdet er bra sammenliknet med typiske konkurrenter.

Økonomi: 4

Det er ikke billig å kjøpe Targa 27.1. Prisen starter på drøyt 1,3 millioner (desember 2007). Men om du studerer hva selv gamle Targa-modeller går for i bruktmarkedet, skjønner du også at faren for verditap er relativt beskjeden. Robust konstruksjon og bra kvalitetsrykte skulle borge for lite feil og mangler på båten. Drivstofforbruket er relativt lavt gjennom et bredt fartsområde.

Targa 27.1 er en allsidig bruksbåt, med høy kvalitet og svært robuste sjøegenskaper. De praktiske egenskapene står sentralt, men noen ordentlig turbåt er ikke 27-foteren. Til det blir plassen i hytta og under dekk i snaueste laget. Vi har respekt for Targas behov til å holde på originalresepten, men synes man godt kunne ha modernisert interiørdesignet.

Pris: 1335000 m/ D6-350 A/DPH Volvo Penta. Thor R. Nilsen AS: www.trn.no

Denne saken ble første gang publisert 11/12 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også