Targa 25.1

Sjø-SUV'en

Targa er sjøens ”Sport Utility Vessel”. Det er vanskelig å vippe henne ned fra tronen.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Opplevd kvalitet

+ Sjøegenskaper

- Kronglete sovekabin

Ikke rent få har en underbevisst forkjærlighet for merkevarebåter med allværsstempel på skutesiden. Og når man stiger om bord i en Targa, sniker også kvalitetsfølelsen seg på. Intuisjoner av dette slaget har en tendens til å stemme.

Med all sin oljede og finpussede teak, fremstår styrehuset til Targa 25.1 som en liten hytte. Selv om volumet i denne oppgraderte modellen er økt, virker det likevel noe trangere her enn i Nord Star 26, noe man også kan takke det mørke treverket for. Targa har en forhøyet, tverrgående sittebenk mot akterveggen som tillater fint utsyn også for passasjerene, men det er fortsatt litt å gå på hva gjelder sittekomforten.

Oppgradert

Vipper man vekk den hengslede sittebenken, har man tilgang til sovekabinen ett plan lenger ned. To langsgående køyer på hver side gir ikke den mest romantiske liggeplassen, men til gjengjeld får fire personer fin plass. Løsningen gir dessuten mer dørkareal for skifting, og lettere tilgang til det midtstilte klesskapet. Den største ulempen med sovekabinen er den noe kronglete tilgangen. På dette punktet er Nord Star 26 å foretrekke.

Nye 25.1 har fått mange av de samme oppgraderingene som storesøster 27.1. Båten er noen centimeter lengre og bredere, skrogkonstruksjonen er ny, dekket har færre trinn, og hjørner og kanter er etter sigende mer avrundet. Det skal et trenet øye til for å se oppgraderingen, noe som også er hensikten: konservativ designutvikling holder bruktverdien til Targa på et høyt nivå.

Med akterkabinløsningen får Targa et større fordekk enn Nord Star 26. De høye fribordene gjør det dessuten trygt å oppholde seg her under fart, samtidig som Walk-Around-elementene kommer til sin rett. Et annet element er den lille "flybridgen", som gir øket kjøreglede, men som stjeler noe av styrehusvolumet.

Herlig i sjøen

Targa klarer seg godt i sjøen - uansett størrelse. Botnia Marins nest minste båt koser seg i den grove hekksjøen og viser ikke tegn til å gi etter. Skrogstøyen virker noe mindre enn i Nord Star, og kontrollen er vel så god i alle fartsområder. 25.1 er bastant som et godstog i sjøen, men likevel lettstyrt som en jolle. Den klarer uansett ikke å matche Nord Star helt på farten - det mener vi har med et mer kraftkrevende skrog å gjøre. Men noen knop til eller fra har lite å si - viktigst for de fleste er grepet i sjøen og skrogets håndtering av bølgene, og her er nok Targa fortsatt vanskelig å slå.

Tekniske data

  • Lengde: 8,25 m
  • Bredde: 2,88 m
  • Dypgående: 0,90 m
  • Vekt: 3100 kg
  • Køyer: 4
  • Drivstofftank: 420 l
  • Motor: 225-350 hk
  • Fart testbåt (D6-350): 40 kn
  • Pris m. VP D4-225: fra 1 149 000 kr
  • Pris testbåt: Fra 1 348 000 kr

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: 30 båter som forlenger sesongen Se flere saker fra: Targa
Ærlig helårsbåt

Test: AMT 200 C, 2010

Ærlig helårsbåt
Veil. pris: 410000

Presidentens båt

Langtest: Aquador 32 C med 440 hk Yanmar

Presidentens båt
Veil. pris: 2250000

To tøffe søsken

Test: Ardea 27 Pro og Offshore

To tøffe søsken
Turbåt for fiskeglade

Prøvekjørt: Arvor 250 AS Deluxe

Turbåt for fiskeglade
Veil. pris: 687000

Amerikansk speedsjark

Arvor 215 AS

Amerikansk speedsjark
Veil. pris: 385000

Kompakt og rask

Test Bella 580 C, 2010

Kompakt og rask
Veil. pris: 278600

Mye båt for pengene

Bénéteau Antarès 7

Mye båt for pengene
Helårssjark på fransk

Bénéteau Antarès 8

Helårssjark på fransk
Weekendbåt med

Brandskär 310 H med VP D6-350

Weekendbåt med "glasshus"
Tøffest i klassen

Test Buster XXL AWC, 2009

Tøffest i klassen
Veil. pris: 499000

Sprekt

Delta 40 WA

Sprekt
Bovennlig

Test: Finnmaster 61 C, 2009

Bovennlig
Veil. pris: 390000

En unorsk askeladd

Fjord 40 Cruiser

En unorsk askeladd
Bølgedreperen

Flipper 705 HT

Bølgedreperen

Prøvekjørt: Grand Banks East Bay 45 SX

"Brøytebåt" med boltreplass
Veil. pris: 8500000

Lekker bruksbåt

Grandezza 28 WA

Lekker bruksbåt
Stilfull tungvekter

Prøvekjørt: Guernsey 34

Stilfull tungvekter
Veil. pris: 2200000

Stilren turbåt

Guernsey 28

Stilren turbåt
Veil. pris: 1100000

Enkel fiskeglede

Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin med Honda 75 hk

Enkel fiskeglede
Drømmebåt for kystpendlere

Nord Star 26 Patrol RF

Drømmebåt for kystpendlere
Turmesteren

Nord Star 28

Turmesteren
Likandes helårsfinne

Paragon 25

Likandes helårsfinne
Veil. pris: 1200000

En båt for hele året

Test Ryds 620 MC

En båt for hele året
Veil. pris: 374000

Tøff og småvill

Silver Cabin 650

Tøff og småvill
Sjø-SUV'en

Targa 25.1

Sjø-SUV'en
Robust og allsidig

Targa 27.1

Robust og allsidig
Gedigen luksus

Test: Targa 44 IPS

Gedigen luksus
Enkel, men kjøreglad

Test TG 6500, 2009

Enkel, men kjøreglad
Veil. pris: 420000

Turbåt med tæl

Wiking 900 Kombi

Turbåt med tæl
Rask transportbåt

Test Yamarin 59 C, 2009

Rask transportbåt
Veil. pris: 390000

Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning