Det er fem norske sivilingeniørstudenter ved Universitetet for miljlø- og biovitenskap som står bak den spennende el-motorsykkelen Roskva.

Roskva er navnet på motorsykkelen som skal lansers i begynnelsen av juli. Navnet Roskva er hentet fra norrøn mytologi. Roskva, som betyr «den raske», var søsteren til Tjalva. De var begge tjenerer hos tordenguden Tor, og var de eneste menneskene som bodde sammen med gudene

Elektriske motorsykler er ikke noe nytt på markedet. Det finnes blant annet flere produsenter i USA. Men ifølge studentene bak prosjektet vil Roskva ikke ha svakhetene som kjennetegner andre elektriske motorsykler.

- Noen av syklene på markedet i dag har moderne batteri - og motorteknologi, men chassis, fjæring og bremser er tatt ifra motorsykler som i dag ville ha vært 10 - 20 år gamle. Det går drastisk utover kjøreopplevelsen og medfører at folk som bryr seg om MC ikke vil kjøpe en slik sykkel, skriver studentene på sin hjemmeside

Kilden i Roskva er et batteri på seks kWh noe som skal gi en rekkevidde på rundt 100 km ved normal kjøring. Batteripakken må spesiallages for Roskva for å kunne utnytte vekten og balansere sykkelen så bra som mulig. Batteripakken vil ha en spenning på 96 volt og bestå av rundt 500 enkeltceller.

Siden Roskva skal konkurrere mot konvensjonelle motorsykler må motorens effekt ligge på rundt 40-50 hk, ifølge initiativtakerne. Mastergradstudentene har vurdert forskjellige motorprodusenter, men valget falt til slutt på Lynch motor Company i England - helt konkret en D135RAGS-motor fra LEM200-serien.

Roskva skal vi ha to slike motorer, som vil gi en totalt effekt på 92 hestekrefter og 80 Nm. Dette vil gi Roskva mer enn nok effekt til å konkurrere med andre tilsvarende sykler, ifølge studentene.

=

ROSKVA: Espen Kultorp i sving med motorsykkelen Roskva. Foto: Roskva Electric

Benytter karbonfiber

Dette er fordelene ved Roskva Electric, ifølge studentene:

* Har en selvbærende karbonfiber ramme på under 25kg

* Felger, drivsystem og svingarm også i karbonfiber

* Samtlige komponenter er utviklet for å eliminere energitap

* To elektromotorer på 94 hestekrefter

* Kjørelengde før ladning: 100km

* Topphastighet: 180km/t

* Sporty og optimal design

- Motorsyklenes Tesla

- Dette er motorsyklenes Tesla, sier Espen Kultorp til forskning.no

- Roskva skal yte tilsvarende en mellomstor 650 kubikk bensindrevet motorsykkel. Den skal appellere til de samme brukerne. Den skal være en fullverdig motorsykkel.

Studentene bak Roskva-prosjektet er Lars. J. Norberg, Erik Olsvik, Hans Ola Krog, Odd Arne Skjong og Espen Kultorp.

Les også:

Nordmenn punger ut for å sikre seg elbil-luksus

Slik blir den elektriske SUV-en

Test: Elbil uten rekkeviddeangst

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!