I de senere år, har adventure-syklene, etablert seg på toppen av salgslistene. Med BMW R 1200GS i spissen, verdens mest solgte motorsykkel, er det slike sykler som foretrekkes av motorsyklister som vil kjøre litt lengre.

Tross offroadinspirert eksteriør, stiller disse syklene med super komfort og attraktive allroundegenskaper. Også denne klassen preges av mangfold.

Priser fra 100 000 kroner

Prisene starter på litt over 100 000 kroner for de minste modellene. De mest avanserte kan fås med elektrisk oppvarming av sete og hendler, antispinn og elektronisk justering av fjæringa.

Tross sitt smule offroad-pregede eksteriør, snakker vi om verdens mest avanserte motorsykler.

Alle de store motorsykkelfabrikkene har slike sykler på programmet. Blant årets nyheter, trekker vi fram tre modeller som illustrerer klassens mangfold.

BMW R 1200GS Adventure

I fjor lanserte BMW sin nye 1200-boxer. Som alle forventet, ble R 1200GS fjorårets bestselger. I år følger de opp med en enda tøffere Adventure-utgave.

En brutal machomaskin som ikke går av veien for en tur i bushen. Like fullt er den en stor og sterk asfaltsykkel med super komfort.

Pris/effekt/dreiemoment/vekt: 244 500 kroner - 125 hk/125 Nm/260 kg

=

MOTORSYKKEL: Suzuki 1000 V-Strom. © FOTO: Suzuki

Suzuki 1000 V-Strom

Omsider er også Suzuki ute med en stor adventuresykkel. Rettere sagt: De har hatt en slik sykkel på programmet før, men den forsvant for noen år siden. Årets V-Strom er imidlertid ny, fra innerst til ytterst. Som seg hør og bør, sørger en tosylindret V-motor for fremdriften.

Pris/effekt/dreiemoment/vekt: 199 900 kroner - 100 hk/103 Nm/228 kg

Honda NC 750X

Hondas adventureinnspill i mellomklassen. En kraftig oppdatert versjon av fjorårets 700-modell. Honda har valgt å prioritere komfort og asfaltegenskaper, fremfor robust styrke på røft underlag. En smidig og imøtekommende allrounder, utstyrt med en tosylindret rekkemotor.

Pris/effekt/dreiemoment/vekt: 115 990 kroner - 55 hk/68 Nm/219 kg

=

MOTORSYKKEL: Honda NC 750X Adventure © FOTO: Honda

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!