I de senere år, har interessen for nakne roadstere eksplodert. De skal være tøffe, sporty og attraktive. De skal utstråle barsk minimalisme, som gjør seg på streeten. Back to basic, kan du si. Alle motorsykkelfabrikker, med respekt for seg selv, har slike sykler på programmet. De finnes i alle fasonger og former. Fra ekstreme streetfightere, basert på kompromissløse R-verstinger, til prisgunstige roadstere med gode bruksegenskaper.

Motorsykler med stil og image

Finanskrisen, har tvunget motorsykkelfabrikkene til å tenke nytt. Nå satser de på å utvikle billige motorsykler med gode egenskaper. Dermed er det ikke sagt at de er kjedelige. Barsk stil og bøllete image er viktig

For at syklene skal være attraktive. I år kommer spennende roadstere som faktisk koster mindre enn det en halvkjedelig mellomklassesykkel gjorde for 10-12 år siden. I år kan prisbevisste motorsyklister fråtse i attraktive roadstere med morsomme egenskaper. En sykkel som virkelig uthever seg i denne sammenheng, er Yamaha MT-07. En råtøff roadster på 700 kubikk. Den nedstrypte mellomklasseutgaven koster litt over 90 000 kroner.

Brutale roadstere

Men selvsagt er de der, råskinnene også. Spesielt de europeiske fabrikkene satser på versting-roadstere. De kan konkurrere med det meste, hva ytelser og egenskaper angår. Vi tenker i første rekke på KTM 1290 Super DukeR. En sykkel det går gjetord om, nesten før noen har prøvd den.

=

KTM 1290 Super DukeR © FOTO: Produsent

KTM 1290 Super DukeR

Er dette årets verstingroadster? Visse ting tyder på det. Vi snakker nemlig om en kåpeløs sykkel, armert med en 1301-kubikks V-twin på 180 hester. Etter sigende, er den i stand til å akse fra 0 til 200 km/t på jevnt sju sekunder! Kan det bli råere??

Pris/effekt/dreiemoment/vekt: 261 600 kroner - 180 hk/144 Nm/189 kg

Yamaha MT-07

Med en prislapp på jevnt 100.000 kroner har Yamaha store forventninger til MT-07. Takket være en nyutviklet motor på 700 kubikk, stiller den tøffe roadsteren med lav vekt og sporty egenskaper. Vi har allerede kjørt den, og vi konstaterer at fun-faktoren er høy. En skikkelig underholder!

Pris/effekt/dreiemoment/vekt: 103 900 kroner (laveffekt 93 900 kroner) - 75 hk/68 Nm/182 kg)

=

Yahama MT-07 © FOTO: Produsent

Ducati Monster 1200

I 1993 lanserte Ducati sin første Monster og la grunnlaget for en helt ny motorsykkelklasse, nemlig roadsterne. I dag, 20 år etter, lanserer de sin største Monster til nå.

Monster 1200 leveres i to utgaver, nemlig en standardmodell og en påkostet S-utgave med 145-hesters motor.

Pris/effekt/dreiemoment/vekt: 201 500 kroner - 135 hk/118 Nm/209 kg

=

Ducati Monster 1200 © FOTO: Produsent

BMW R Nine T

Den heter R Nine, men like fullt snakker vi om en 1200-kubikker. En boxer på 110 hester, som representerer nye ideer fra BMW. Med retrostil, oppnedgaffel og doble megafonpotter, preges den av spartansk minimalisme. En tøff tysker.

Pris/effekt/dreiemoment/vekt: 228 500 kroner - 110 hk/119 Nm/222 kg

=

BMW R Nine T © FOTO: Produsent

Yamaha XV 950R

Dette er et nytt konsept fra Yamaha. Med 950R, forsøker de å lage en customsykkel med roadsterkarakter. I våre øyne, en interessant modell som burde ha appell i markedet. En roadster med cruisertrekk - om du vil...

Pris/effekt/dreiemoment/vekt: 134 900 kroner - 52 hk/80 Nm/251 kg

Yamaha XV 950R © FOTO: Produsent

Kawasaki Z 1000

I vinter hadde vi fornøyelsen av å kjøre Z 1000, Kawasakis nye streetfighter. En nytelse i saftig moment og sporty egenskaper. Tross aggressivt utseende, snakker vi om en velfungerende roadster med ålreit komfort. En av de beste i klassen, spør du oss...

Pris/effekt/dreiemoment/vekt: 206 277 kroner - 142 hk/111 Nm/220 kg

=

Kawasaki Z 1000 © FOTO: Produsent

Harley-Davidson Street 750

En av de mest spennende H-D-modellene på lenge. Med denne modellen prøver Harley seg med en strippet custom med roadstertrekk. En snerten styrekåpe understreker det sportslige. Harley har utviklet en ny, vannavkjølt V-twin til denne modellen. Den blir, etter all sannsynlighet, Harleys billigste modell.

Pris/effekt/dreiemoment/vekt: Ikke klar - ca. 53 hk/ca. 65 Nm/217 kg

=

Harley-Davidson Street 750 © FOTO: Produsent

Honda CB 650F

650F er en av to nye 650-firere fra Honda. Roadsterutgaven er utstyrt med et iøynefallende eksosanlegg, der rørene kroer seg på siden av motoren i samlet flokk, for så å ende opp i en ultrakort eksospotte. En sykkel som virkelig gjør seg på streeten.

Pris/effekt/dreiemoment/vekt: 125 990 kroner - 80 hk/63 Nm/208 kg

=

Honda CB 650F © FOTO: Produsent

MV Agusta 800 Rivale

Med ny, norsk importør, satses det friskt på MV Agusta. Det nyeste utspillet fra den italienske produsenten, er 800 Rivale. En lekker streetfighter med tresylindret motor. Spesielt billig er den ikke, men italienske edelsykler er nå engang edle. De selges ikke på billigsalg.

Pris/effekt/dreiemoment/vekt: 209 900 kroner - 125 hk/84 Nm/178 kg (tørr)

=

MV Agusta 800 Rivale © FOTO: Produsent

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!