Sitter du og dagdrømmer om sol og sommer eller kanskje om Justin Bieber - mens du kjører bil? Da kan du være en farlig sjåfør ifølge en analyse gjort av det amerikanske forsikringsselskapet Erie Insurance.

Selskapet har analysert politirapportene fra bilulykker på amerikanske veier der personer har omkommet. Over 65 000 personer mistet livet på amerikanske veier i 2010 og 2011, ifølge Fatality Analysis Reporting System (FARS) som National Highway Traffic Safety Administration er ansvarlig for.

Så mye som 10 prosent av ulykkene skyldes distraherte sjåfører, ifølge Erie Insurance' analyse.

- Med distrahert kjøring mener vi all aktivitet som tar fokus vekk fra veien. Som at man tar hendene av rattet eller begynner å tenke på andre ting enn å kjøre bil, sier Doug Smith, en talsmann for Erie Insurance.

Analysen er basert på dødsulykker der politiet har anført "generelt distrahert", "i egne tanker" eller mer spesifikke distraksjoner i politirapporten. På bakgrunn av dette har forsikringsselskapet satt sammen en oversikt over de 10 vanligste formene for distraksjon i forbindelse med dødsulykker.

De 10 farligste distraksjonene bak rattet

Rangert

Type distraksjon

Prosent

1

Dagdrømming

62 %

2

Snakke i mobil, taste, sendes sms

12 %

3

Glaning (snu seg etter person, hendelse)

7 %

4

Snakke med/se på medpassasjer

5 %

5

Bruke eller strekke seg etter type GPS

2 %

6

Spise og drikke

2 %

7

Justere lyd eller klimaanlegg

2 %

8

Justere seter, speil el lign

1 %

9

Dyr og insekter inne i bilen

1 %

10

Fyre opp røyke

1 %

En engelsk studie har konkludert med at det er farligere å spise mat mens man kjører, enn å sende sms eller å kjøre alkoholpåvirket.

Les også:

2013 - de beste sommerdekkene

Dette er det beste sommerdekk-merket

Her er 20 solide bruktbilkjøp

Du kan få fartsbot selv om du holder fartsgrensen

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!