Husker du scenen fra James Bond-filmen "Tomorrow Neves Dies" der 007 styrer en BMW 7-serie med fjernkontroll? Nå er dette blitt virkelighet.

BMW har sluppet litt informasjon om nye 7-serie som lanseres til høsten. Og det later til at dette blir et høyteknologisk flaggskip.

- Bilen vil definitivt bli ledende i bransjen, sier Klaus Fröhlich til Automotive News.

Fröhlich er styremedlem i BMW AG, avdelingen for utvikling. Ifølge BMW vil nye 7-serie sette standarden når det gjelder lettvektsdesign, kjøredynamikk, komfort og teknologi.

Parkerer med fjernkontroll

7-serie skal blant annet bli første serieproduserte bil som kan parkeres ved hjelp av fjernkontroll.

Det gjør det mulig å parkere den store bilen på trange steder, der avstanden til bilene ved siden av er liten. Det kan antakelig være en kjekk funksjon i megabyene der kampen om parkeringsplassene er intens.

Ved å bruke den nyutviklede BMW Display Key, kan sjåføren kommandere bilen til å parkere helt av seg selv.

FJERNKONTROLLERT 1.0: James Bond styrer BMW 7-serie (750iL-modell, 1997) med fjernkontroll i filmen "Tomorrow Never Dies". Det satt riktig noen på gulvet inne i bilen og styrte. FOTO: Screenshot

FJERNKONTROLLERT 2.0: Nye BMW 7-serie parkeres ved hjelp av fjernkontroll, og denne gangen uten filmtriks. FOTO: BMW

Erfart gjennom BMW i8

Nye BMW 7-serie skal være opptil 130 kilo lettere enn utgående modell takket være bruk av karbon. Dagens 7-serie veier rundt 2,5 tonn.

Materialet som BMW benytter er såkalt CFRP - karbonforsterket plast. Her arver 7-serien kunnskap og teknologi som allerede er benyttet i BMW i3 og BMW i8. Bruken av karbon forsterker styrken i karosseriet og gjør det mer vridningsstivt.

Det er heller ikke utenkelig at BMWs største luksusbil kan leveres med laserlys, som BMW i8.

Bedre kjørekomfort

Utgående 7-serie har Integral Active Steering, som er et firehjulsstyringssystem. Dette systemet er nå ytterligere forbedret. BMW var ikke alene om dette systemet da forrige 7-serie ble lansert i 2009, men det er fortsatt ikke mange bilmodeller som kan skryte av denne funksjonen. Systemet benytter en elektromotor på bakakselen som styrer stagene som gir hjulutslag bak. Bakhjulene styrer i samme retning som forhjulene når farten er høy - og i motsatt retning når farten er lav.

BMW STYRER: I Driving Experience Control-systemets Adaptive-innstilling leser og toller bilen underlaget og sjåførens kjørestil, og tilpasser oppsettet deretter. FOTO: BMW

Haakon Førde

Direktør for en dag

Vi har kjørt nye BMW 7-serie, den mest avanserte direktørluksusen Bayern kan oppdrive.

Komforten forbedres ytterligere med luftfjæring som automatisk styrer bakkeklaringen. Luftfjæring skal være en del av standardutstyret, sammen med Dynamic Damper Controll som fortløpende justerer oljetrykket i demperne alt etter hvilket hjul som trenger mest grep. Bevegelsen i karosseriet måles mot bevegelsen i hjulopphenget slik at støtdemperne tilpasser seg underlaget kontinuerlig.

7-serie kommer også med Dynamic Drive Roll, som er en stabilitetskontroll med elektromekanisk styrte stabilisatorstag.

Du eller bilen bestemmer

Som i andre BMW-er, gjerne som ekstrautstyr, kan du velge mellom forskjellige kjøreinnstillinger (Driving Experience Control), som EcoPro, Comfort og Sport (Sport+).

Men man er ikke BMWs flaggskip uten å by på noe de andre modellene (foreløpig) ikke har.

7-seriens kjørekontroll har i tillegg innstillinger Adaptiv, der bilen "leser" underlaget og sjåførens kjørestil, og tilpasser oppsettet deretter.

iDRIVE: Fortstår håndbevegelser. FOTO: BMW

Forstår håndbevegelser

Også på innsiden skjer det ting. 7-serie introduseres med neste generasjon iDrive. Det innebærer berøringsskjerm for første gang i BMW. Dessuten skal iDrive-systemet forstå håndbevegelsesr. Både VW og BMW slike systemer på CES-messen tidligere i år.

Det betyr at du skal for eksempel kunne avvise innkomne telefonsamtaler eller justere volumet ved å bevege hånden foran iDrive-skjermen. En 3D-innstilt sensor skal lese og forstå håndbevegelseskommandoene.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!