Det italienske Capelli-verftet rundet i disse dager 40 år. De er mest kjent her til lands for sine Tempest-RIB, men de byr også på et solid utvalg konvensjonelle båter, i tillegg til hyttebåtene i Dino-serien.

Siste tilskuddet her går under navnet Capelli 20.5.

Skjærgårdsjeepen fikk sin offisielle lansering under Genova-båtmessa, som gikk av stabelen før jul.

Denne vil som navnet indikerer plassere seg godt inn i 6-metersklassen.

Men skinnet bedrar litt, den stiller også med en meget god bredde, som har følgelig har blitt godt utnyttet – med blant annet solid passasje til babord.

På akterspeilet vil det som standard henge en 115-hesters Suzuki, men båten skal kunne takle opp til 175 hestekrefter.

Ser vi nærmere på hva som befinner seg om bord, er det greit å legge merke til at den relativt gode bredden er godt utnyttet. Her har båtbyggeren fått lirket inn en liten sittegruppe akter, med et bord som kan stuves vekk.

Dermed har vi også et lite akterdekk til disposisjon når behovet skulle oppstå, i tillegg til god bonus-stuveplass i benkene. Forut kan det rigges fram en solid solseng, i tillegg til de mange faste sitteplassene som ellers befinner seg der. Båten stiller også med fast tank.

Prisen ligger på rundt 325.000 kroner med en Suzuki DF140ATL på hekken.

NYHET: Tempest 775 får verdenspremiere under båtmessa «Sjøen for alle» på Lillestrøm i slutten måneden

Fersk RIB

Men Capelli har også flere båter på lur til sesongen. Den nye RIB-en Tempest 775 får verdenspremiere under båtmessa «Sjøen for alle» på Lillestrøm i slutten måneden.

De tekniske data vi har fått så langt slår fast at lengden blir på 7,75 meter og bredden 3,0 meter. Tørrvekta ligger på ca. 1250 kg mens det legges opp til en drivstoffkapasitet på 250 liter.

Fra importør Erling Sande AS opplyses det at dette skal være en komfort-orientert RIB, som på mange måter tilbyr et innhold som man kanskje ville forvente fra en vanlig glassfiberbåt - men som skal kunne tilby RIB-ens egenskaper i tillegg.

Stabilitet, lasteevne og myke sjøegenskaper kjennetegner RIB i sin allminnelighet.

- Dette er også en veldig lettkjørt båt, som er lite ømfintlig for forskyvning av last. Maks fart vil ligge i området 40-50 knop, avhengig av motorstørrelse, opplyser salgs- og markedssjef marine hos Erling Sande, Stein Harald Jørgensen.

Prisen vil ligge på ca 547.000 kroner ut med en Suzuki DF200 APX (Lean Burn, elektronisk gir/gass).

Standardbåten stiller med følgende standardutstyr: Alle puter inkludert solseng i baug, bord, hydraulisk Sea Star styring og Flexiteek-detaljer på stringere og baug.

FERSK RIB: Denne har også premiere smart.

Flere nyheter

Capelli Tempest 570 RIB er også en aktuell Norgespremiere, som som også stiller som nyhet til nevnte messe. Prisen er rundt 278.000 kroner med en Suzuki DF90ATL.

Erling Sande kommer også til å stille med Askeladdens nyheter i år, under messa: C61CC, C61BR og P66 Sport.

I tillegg er de klare med Suzukis store motornyhet for denne sesongen, som er DF200A/AP.

Svenske HR Boats kommer også med en helt ny bowrider på vel 20 fot, nemlig HR 602BR. Her er det imidlertid ingen data eller bilder å oppdrive ennå.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!