Test: Capelli Dino 750

Allrounder for helårsbruk

Velutstyrt, familietilpasset og fornuftig hyttebåt.

Pluss ikon
Sist oppdatert
FOTO: Terje Haugen
FOTO: Terje Haugen

Tekniske data 750 med Suzuki DF 200

  • Lengde: 7,80 m
  • Bredde: 2,76 m
  • Vekt: 2 200 kg
  • Motor, maks: 2 x 115 hk eller 1 x 225 Hk
  • Motor, testbåt: S uzuki DF 200
  • Drivstoffkapasitet: 300 l
  • Vanntank: 100 l
  • Pris, testbåt: 650 000 kr
  • www.erling-sande.no

Utvalget i lukkede småbåter har nærmest eksplodert de siste årene, og det er lett å forstå hvorfor - uten at vi trenger å trekke linjene tilbake til Gokstad-skipet. Kysten er fortsatt lang og værutsatt her til lands, og skal vi vente på godværsdagene for å løse båten, blir det ikke mye båtbruk.

Italienske Capelli på sin er kanskje mest kjent for sine mange godværsorienterte RIB-varianter opp gjennom årene, selv om de har solid erfaring med tradisjonelle skrog også.

Nå har verftet lagt om kursen noen grader mot nord og kommer til torgs med sin første hyttebåt, under navnet Dino 750, utviklet i samarbeid med den norske importøren Erling Sande AS. I den forstand kan vi snakke om en slags skreddersøm for norske forhold - med vekt på flerbruksegenskapene og utstyrsnivå.

Alle skal få

Her er det som i mange andre hyttebåter fult mulig å se for seg alt fra turer med overnatting til en skikkelig fiskeøkt på akterdekket.

Her er det i fin stil praktisk løst, med greie stuveløsninger og en meget rommelig layout, med god køyeplass.

Dette mener vi er noen av stikkordene som kan trekkes fram først. 25-foteren stiller nemlig med ei skikkelig hytte, bygget over en kjent lest i turbåtsammenheng - men med ekstra god ståhøyde og utsikt.

På vår testmodell var sitteløsningen til babord imidlertid på prototypstadiet, sammen med en del andre komponenter i styrehuset.

Blant de viktigste skisserte endringene her er en høyere og bredere ryggpute på fremre benken i dinetten. Den skal også få en noe bedre ryggvinkel, samt at endringen fra bakovervendt til framovervendt posisjon skal bli en enklere manøver.

Videre kommer det et nytt kokeapparat med lokk, slik at den flukter med benken styrbord. En avtagbar ryggpute på det aktre setet i dinetten står også på lista her, sammen med en mer kompakt førerstol. Utover dette er det greit med areal igjen på dørken til vanlig aktivitet i styrehuset.

Ved førerplassen har du en grei oversikt og instrument og båt, og et korrekt plassert kompass i siktlinjen din.

Det eneste vi ikke liker er tonede ruter i sidene, noe som kan by på utfordringer ved kvelds- og nattseilas.

TRYGG: Å bevege seg rundt om på båten har blitt en trygg og behagelig affære. Solid rekke er på plass, samt gode gripemuligheter på taket. FOTO: Terje Haugen
TRYGG: Å bevege seg rundt om på båten har blitt en trygg og behagelig affære. Solid rekke er på plass, samt gode gripemuligheter på taket. FOTO: Terje Haugen

Tung

Testdata Capelli Dino 750 med Suzuki DF 200

Turtall, rpm

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/t

For-bruk, l/nm

2000

6,8

62

1,3

8,7

2500

8,1

66

1,9

15,6

3000

10,1

71

2,2

22,2

3500

14,8

74

2,0

28,9

4000

21,4

76

1,6

34,9

4500

24,7

79

1,7

41,5

5000

28,4

81

1,9

54,2

5500

32,1

83

2,0

65,2

Capelli 750 er en relativt tung båt for en utenbordsmotor med sine 2,2 tonn tørrvekt, uten motor. Dette er noe over normen i denne klassen, hvor vi for eksempel kan trekke fram Askeladdens P80 bygget over tilsvarende konsept. Dette med vekt har - som mye annet i en båt - fordeler og ulemper.

Fordelen i vårt tilfelle er at den kjennes meget trygg og behagelig i marsjfartområdet rundt 20 500 omdreininger på motoren, en 200-hester fra Suzuki. Forbruket er moderat og rekkevidden også god med 300 liter på tanken. På den andre siden må det jobbes litt for å få den i plan.

Kjøring på toppfart rundt 32 knop gir et betydelig innhogg i drivstoffbudsjettet, i tillegg til at komforten reduseres betraktelig.

Men har du en fornuftig tilnærming til temaet blir du rikelig belønnet med en komfortabel kjøreopplevelse, i den grad en planende båt med utenbordsmotor kan by på dette.Sannsynligvis også til såpass stor glede for passasjerene dine også, at de blir med neste gang du skal ut på tur.

Men et annet viktig moment er selve hyttestørrelsen i havna. Med litt vind kan det være en prøvelse å få lirket inn farkosten, siden vindfanget er nokså merkbart.

Rommelig

GOD PLASS : Tross noen mangler ved prototypen, fikk vi inntrykk av god plass og grei sikt ved benkene babord. FOTO: Terje Haugen
GOD PLASS : Tross noen mangler ved prototypen, fikk vi inntrykk av god plass og grei sikt ved benkene babord. FOTO: Terje Haugen

Å bevege seg rundt om på båten har blitt en trygg og behagelig affære. Solid rekke er på plass, samt gode gripemuligheter på taket. Forut er det ikke mange alternativene, men på akterdekket er det lagt opp til solid benk akter og i sidene med plass til tauverk og fendere under.

TOALETT: Siden båten legger opp til turbruk, er det hyggelig å finne et rommelig toalett om bord. FOTO: Terje Haugen
TOALETT: Siden båten legger opp til turbruk, er det hyggelig å finne et rommelig toalett om bord. FOTO: Terje Haugen

Enkel passasje babord akter gjør det lett å komme seg i land eller om bord. Et annet viktig moment om bord er utstyrsnivået, som hører med som standard.

Her har de satset på å få med alt fra kompass, kjøleskap og to viskere til trykkvann og puter. Dette gjør naturlig nok ikke båten spesielt rimelig, men samtidig er komforten på plass fra første stund om bord i tillegg til at prislappen ikke øker nevneverdig etter noen få dagers bruk med familien på tur.

Denne saken ble første gang publisert 25/09 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også