Tekniske data

Båtmerke: Capelli 625 Work Black Edition

Motormerke og type: Suzuki DF150

Motoreffekt, hk/kW: 90-175 hk

Produksjonsland:Italia/Tunisia

Lengde (LOA), m:6,25 m

Bredde, m: 2,60 m

Byggemateriale:GAP/Neopren Hypalon

Vekt :550 kg

Tank: 140 l

Pers: 12

Toppfart: 43,2 knop

Pris: ca. 300 000 kroner

Mer informasjon:www.erling-sande.no

Kort sagt:

+ Solid

+ Valgfritt interiør

+ Tilfredsstillende kjøreegenskaper


- Testbåt noe enkel som badebåt

- Kun fargen som skiller fra modellen "Work"

Capelli 626 Tempest er en sedat og trivelig badebåt med lyse benkeputer, stor solseng, bord på stativ og badetrapp. Ribber du den for effekter som dette får du den enklere versjonen, som i utgangspunktet heter 625 Work. I dette tilfellet har Work-versjonen av båten fått svarte pongtonger, svart skrog og svart interiør, og blir således hetende "Black Edition".

At RIB-en får et markant maskulint preg har kanskje mest med at vi forbinder svarte RIB-er med militære spesialstyrker og maritimt politi. Og selv om Capelli 625 Black Edition ser ut som den helst vil ha en 12 mm helautomatisk kanon på fordekket, er det en helt vanlig bruks-RIB vi testkjører i bølgene utenfor Varberg denne gangen.

Les om markedets heftigste farts-RIBer

Enkel innredning

Jockeyseter er tilleggsutstyr og kan i likhet med den lille konsollen plasseres etter kundens ønsker. I testbåten var det montert to langsgående benker, hver med to ryggstøtter. Sammen med den lille akterbenken blir det dermed plass til seks personer totalt. Capelli har fine støttehåndtak festet i Neopren-Hypalon pongtongene, noe som også gjør det mulig å sitte på disse. Båten er toss alt registrert for 12 personer, så her er det bare å laste om bord.

Den øvrige utrustningen er som nevnt sparsommelig. Capelli 625 har et åpent fordekk med et stort stuverom i baugen, små stuverom i konsoll og setebenker, samt en fast 140 liters bensintank under dørken. En targabøyle med topp og sidelanterner samt transportpresenning tilhører ekstrautstyrslista.

=

Jockey-stil

Innredningen i 625 er best egnet for aktiv kjøring, og da er jockeysetene gode å ha. De gir god støtte når G-kreftene slår til i svingene. For at man skal kunne dempe bølgestøtene med beina er ikke benkene veldig høye, og dermed sitter du noe lavt med enden på puta. Det gjelder også førerplassen.

=

Konsollen er enkelt dekorert med de nødvendigste Suzuki-instumentene, og rattet er trukket mot babord side. Vindskjermen gir tilstrekkelig beskyttelse uten å sjenere for sikten.

Les vår test av Capelli 570 Tempest.

=

Morsom

Italienske Capelli bygger i utgangspunktet ingen racinginspirerte skrog. Dette er båter myntet på solskinns- og koseturer. Capellis styrke er at båtene kombinerer praktiske bruksegenskaper med tilfredsstillende kjøreegenskaper, noe som gjør dem spiselige for de fleste.

625 Black Edition er intet unntak. Dette er en kompakt båt som klarer seg utmerket i meterhøy sjø. Med en 150 hk Suzuki firetakt er dette friskt og artig, og når vi har blitt bedre kjent med båten og vendt oss til førerposisjonen, trives vi bak spakene. Capelli har et merkbart vindfang, men støtter til gjengjeld opp med brede pongtonger og kjennes trygg også ved toppfart på 43 knop. Riktignok hadde testpanlenet delte opplevelser med båten, som for noen kunne virke vel dansete i sideretning. Med jockeyseter er dette uansett ikke det største problemet, og båten er lettrimmet nok til å temmes.

=

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

En båt blir ikke bedre om du maler den svart, men her er utgangspunktet såpass bra at Capelli 625 består testen. For de sol- og badeglade ville vi nok valgt den bedre utstyrte 626 Tempest. Som kjørebåt for opp til fire personer, eller som røff arbeidsbåt eller dykkebåt med dørkplass, er 625 Black Editon et flott alternativ.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!