KOMMENTAR:

Jeg har lenge tenkt på dette med trening, personlig trenere, treningssentre og hele mølja.

En av de mange grunnene til at jeg valgte å starte som personlig trener utendørs, helt for meg selv er at jeg ikke føler jeg passer inn i «den vanlige treningsbransjen».

Treningsglede?

Det finnes veldig mange fantastiske personlige trenere, treningssentre og treningstilbud med mange engasjerte mennesker som ønsker å spre treningsglede, fremme folkehelsa og møte hver enkelt kunde på en bra måte.

Men jeg føler også at kroppsfokuset er enormt stort. Det finnes så mange «Få bort babykiloene», «finn bikiniformen», «du har fortsatt mulighet til å se bra ut på stranda»-kampanjer. Hvor ligger treningsGLEDEN her? Og hva med mestringsgleden og bevegelsesgleden?

Hvordan tror du det er for en med kroppskomplekser å gå inn på ett treningssenter som fronter slike kampanjer?

Hvordan er det for de som «faller utenfor» den strenge malen å søke hjelp hos en spretten personlig trener for å komme i gang med endring av livsstil? Og hvordan er det å trene kun med mål om å forme kroppen?

Her kommer noen ord fra meg.

Mammatrening:

Jeg har nok et ekstra rom i hjertet mitt for trening for nybakte mødre.

Treningssentrene har også fokus på denne gruppen, og «bli kvitt babykiloene«»- kampanjer florerer. Tilbudene har variert innhold, men jeg reagerer på de som har fokus på vekt i treningsoppleggene for nybakte mødre, med fokus på å bli kvitt de ekstra kiloene fortest mulig.

Jeg kunne aldri i verden bedt en nybakt mamma om å gå på en vekt få uker (eller måneder for den saks skyld) etter fødsel for å måle hvordan det ligger an med kroppsvekt, fettprosent og biologisk alder, slik mange treningssentre gjør i barselstreningsprogrammene de tilbyr. Det er etter min mening hjerterått.

Tiden med et nytt familiemedlem er stressende nok i seg selv, om man ikke også skal få vite at man har en biologisk alder på 56 år, at fettprosenten er høyere enn anbefalt og at muskelmassen er ikke-eksisterende. Jeg setter det litt på spissen her, men jeg synes ikke tiden etter fødsel er riktig tid for et slikt fokus når man skal komme i gang med trening igjen.

AKTIV HVERDAG: Det er viktig å være aktiv som nybakt mor, men det bør ikke handle om å gå fort ned i vekt og få en super mammakropp. © Foto: Privat

Barseltiden er en tid der man skal få lov til å roe ned, få på plass nye rutiner og bli godt kjent med det nye mennesket. Overskuddet vil også variere i denne tiden.

Selvsagt er det også viktig med aktivitet, men den første tiden i permisjon er ikke tiden for å gå fort ned i vekt og få en superhot mammakropp; i alle fall ikke for alle. Å få harde tall som en slik vekt kan vise kan være tungt å forholde seg til før man har fått hverdagen og overskuddet på plass igjen.

Alle mødre har ulikt utgangspunkt. Noen har trent både før og under graviditet, og for mange av de er det lettere å komme i gang med gode treningsrutiner igjen. Andre har kanskje ikke trent på en stund, og ønsker å bruke barseltiden på å komme i god form.

Uansett utgangspunkt og forutsetninger; det er viktig å kjenne godt etter på kroppen når man tar opp igjen treningen, trappe opp i rolig tempo og kjenne etter på kroppens signaler.

Det kan ta tid før magemuskler og bekkenbunn er klar for tung styrketrening og løp og hopp. Enkelte mageøvelser skal man også holde seg unna til magemusklene har vokst sammen igjen. Vil du ha hjelp til å komme i gang med trening igjen kan det være lurt å kontakte noen med kunnskap om trening etter fødsel (det har langt i fra alle personlige trenere).

Jeg tenker at trening den første tiden skal gjøres ut fra eget overskudd, og gi rom til at man kanskje ikke får sove så mye, ammeproblemer, søskensjalusi og at verden har snudd seg helt opp ned over natten. Ting går seg til etter hvert, og når man er klar for det kan man øke treningsmengden i takt med overskudd og hvordan kroppen har kommet seg etter graviditet og fødsel.

Med et sunt kosthold og trening etter eget utgangspunkt et det gode muligheter til å komme tilbake til formen igjen.

Fokuser på trening som gjør deg GLAD og som gir deg overskudd. Legg ned de strenge kravene, gå tur med babyen, tren skånsom styrketrening (her er det store individuelle forskjeller på hva man tåler) og trapp rolig opp løping når du er klar for det. Du kommer tidsnok inn i de gamle buksene igjen med et bra kosthold og trening etter egne forutsetninger. There is no hurry!

«Sprettrompetrening»:

Før trente jeg utelukkende for å se bra ut. Jeg trente tung styrke 5 ganger i uken inne på treningssenter, året rundt for å få sprettrumpe, definert mage og armer. Jeg fikk streng beskjed om å ikke drive for mye kondisjonstrening, for da ville jeg få hengerumpe og styrketreningen ville være bortkastet.

Jeg veide all maten jeg skulle spise slik at fettprosenten skulle kontrolleres. Og jeg veide meg regelmessig på en «treningssentervekt» som viste muskelmasse og fettprosent. Joda, jeg fikk en bra kropp, men ble jeg så mye lykkeligere?

Det var selvsagt gøy å bli sterkere, løfte tungt og se at drømmekroppen begynte å vises. Men jeg elsker å løpe i fjellet, jeg elsker å dra på langtur med tung sekk og pulk, jeg elsker å svømme lengre enn langt; på samme måte som jeg digger styrketrening.

ENERGIBOOST: Finn den treningen som gir deg overskudd og glede i hverdagen. Trening skal være lystbetont.

ENERGIBOOST: Finn den treningsformen som gir deg overskudd og glede. Trening skal være lystbetont! © Foto: Privat

For at jeg skal bli den beste versjonen av meg må jeg bruke mye tid i fjellet, i naturen og ikke utelukkende inne på ett senter. Og et kosthold der alt er nøye planlagt, med matvarer som skal måles og veies gir i alle fall ikke meg hverdagslykke, til tross for definerte muskler.

Jeg trives med et sunt kosthold med rom for utskeielser. Jeg trives også med variert trening som gjør meg bedre, ikke bare deiligere! Jeg blir motivert av å perse på halvmaraton og 2000 meteren. Det gir meg mestringsglede og treningsglede; sprettrompe får kanskje komme i andre rekke. Skulle jeg trent utelukkende for å se bra ut hadde jeg blitt sprø.

Og hvordan skulle jeg egentlig visst når målet mitt var nådd? Blir vi noen gang fornøyd over det vi ser i speilet? For meg gir det i alle fall mer boost å løpe bakkeintervallene mine litt raskere, og perse på ett løp enn å gå ned noen kilo.

For meg er bra trening det som gir overskudd i en hektisk hverdag, trening som får meg til å føle meg bra, som tar meg mot målene mine, som gir mestring og viktigst av alt; trening som gjør meg glad. Finner du en treningsform som får deg til å smile er sjansene store for at du vil fortsette med gode treningsvaner.

Bra nok

Jeg elsker trening der man kan være seg selv, ha noen kilo ekstra, være råsterk og være nybegynner. Du er bra akkurat som du er, og jeg synes treningsbransjen skulle ha større fokus på dette fremfor alle kampanjene som dreier seg om jaget etter drømmekroppen mange ikke klarer å oppnå...

Vi skal trene for å bli gladere, føle mestring, få bra helse (og selvsagt, gå ned noen kilo og bli fastere i fisken om det er det som er målet). Jeg skulle så gjerne ønske at flere kunne få erfare dette.

Til slutt; jeg vet at vi alle er forskjellige. Jeg vet at vi trives med ulik trening og at vi trives med ulikt fokus. Jeg vet også at alle personlige trenere og treningssentre er forskjellige, og det er ikke feil.

Jeg vil bare frem til at for mange kan det være lurt å gå litt bort fra et kroppsjag og skyhøye kroppsidealer, og mer over til trening som gjør en glad og som gir helsegevinsten.

Les bloggen til Christine her.

Følg Kamille: På Instagram @kamillenorge og @kamillepuls. For å følge Kamille på Facebook klikk her!

Mer om trening på Kamille.no:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!