En ny studie fra University of California har sett på hvordan søvnkvalitet påvirker parforhold.

Forskningen viser at dersom den ene parten sover for lite, kan det få den andre til å føle seg lite verdsatt.

Forskerne mener at søvnmangel rett og slett kan gjøre at man blir for trøtt til å si takk, og at man "glemmer" den andre. Dermed kan den andre parten i forholdet føle at han eller hun blir tatt for gitt.

- Blir mer egoistiske

- Dårlig søvn kan gjøre oss mer egoistiske ved at vi prioriterer våre egne behov over behovene til partneren vår, sier forsker Amie Gordon, som har ledet studien, til nettsiden Prevention.com.

- Du kan sove som en unge, men hvis partneren din ikke gjør det, så vil det antagelig ramme dere begge, fortsetter Gordon.

For mange par blir kvelder og netter konfliktfylte på grunn av snorking, krangling om dynen eller det at en part ønsker å lese på senga mens den andre prøver å sove.

Søvnvansker

BORTKASTET TID: Samlivsterapeuten mener at det er bortkastet å bli sint over et søvnproblem, man bør heller ta ansvar for egen søvn og gjerne sove på separate soverom dersom dette hjelper. © Illustrasjonsfoto: THINKSTOCK.

- Bortkasta å være sint

Margrete Wiede Aasland, spesialist i sexologisk rådgivning, terapeut og daglig leder ved Institutt for pedagogisk sexologi og terapi, mener at om ens partner er årsaken til søvnmangel og man ikke får sove på grunn av snorking eller fordi partneren har mareritt og ligger urolig, så går det fint å heller ligge på hvert sitt soverom å sove.

- Man trenger slett ikke dele soverom for å ha et godt forhold dersom det er det som skal til for at man skal sove bedre om natten, sier Wiede Aasland til Kvinneguiden.

- Man kan for eksempel legge seg i samme seng på kvelden, og så går den som sovner sist over i en annen seng.

Om den ene parten som får sove godt om natten reagerer med frustrasjon fordi han eller hun føler seg oversett og tilsidesatt av en sliten og uopplagt, søvnløs partner, må man snakke om det, mener terapeuten.

Og den som ikke får sove, må prøve å finne ut årsaken til uopplagthet og søvnproblemer:

- Det er bortkastet å være sint på partneren om man føler seg oversett om man er årsaken til at ens sengekamerat ikke får sove på grunn av at de dele seng. Hvis man har et kjærlighetsfylt liv sammen, så vil man nok kunne snakke sammen og finne en praktisk løsning på det om å dele seng og dyne om natten, mener hun.

- Deretter kan man gjerne merke at søvnproblemet opphører, at man igjen blir frisk og opplagt på dagen, sier både takk og at partneren føler seg sett igjen.

Hun mener samtidig at personen som har søvnvansker må ta ansvar for å finne ut av dette problemet, og at partneren ikke har hovedansvaret her dersom det er utenforliggende saker som er årsaken til søvnmangelen.

- At man blir sliten og uoppmerksom og lett kan miste tålmodigheten om man mangler søvn hver natt, det kjenner vel de fleste voksne mennesker til, sier terapeuten videre.

Hun mener samtidig at dersom man ønsker å lese på senga og den andre ikke får sove av det, er det hensynsløst om man skal trumfe igjennom dette uten og ta hensyn.

- Dette vil par som har det godt sammen kunne finne ut av og lage gode løsninger på. Hvis dette problemet blir stort som en elefant, kan det tenkes at det er flere ting som ligger og skurrer under overflaten, sier Wiede Aasland.

Gode råd på veien

Parterapeut Katinka Strøm Lyngroth mener det kan være en stor utfordring å forholde seg til en partner som er kronisk trøtt og sliten, og dertil ofte fraværende, irritabel eller sint.

- Det er viktig som partner å fortelle hvordan du opplever situasjonen, forsøk å snakke om det på en ikke-anklagende måte. Vis forståelse, men oppfordre partneren til å gjøre noe med problemet, - eventuelt å oppsøke hjelp, sier Støm Lyngroth til Kvinneguiden.

Også hun anbefaler at man kan sove på hvert sitt soverom av og til, eller i en periode, om det kan avhjelpe søvnproblemene.

- Nærhet og kos i løpet av dagen og kvelden kan godt kompensere for at man av og til ikke deler seng. Hvis dere har ork og lyst, går det jo også an å gå på "godnatt-besøk" til hverandre, sier hun.

Strøm Lyngroths tips for at søvnproblemene ikke skal ødelegge samlivet er følgende:

  • Oppsøk hjelp hvis søvnproblemene er vedvarende.
  • Fortell partneren hvor sliten du er, og at du ønsker å komme mer i balanse.
  • Be om unnskyldning for at du kan virke sint eller irritert til tider.
  • Be partneren si fra hvis hun eller han føler seg såret eller oversett.
  • Ta din egen slitenhet, men også partnerens følelser på alvor.
  • Ikke glem å fortelle og vise at du er glad i partneren din selv om du er sliten.
  • Be heller om fysisk alenetid av og til, enn å være mentalt fraværende hele tiden.
Søvnhygiene

SØRG FOR GOD SØVNHYGIENE: Stå opp og legg deg til faste tider, råder den ene søvneksperten. © Illustrasjonsfoto: THINKSTOCK.

Om undersøkelsen

  • I studien deltok over 60 par i alderen 18 til 56.
  • Deltakerne førte en søvndagbok hvor de beskrev søvnmønsteret sitt og følelser knyttet til partneren.
  • I ett eksperiment ble parene filmet mens de prøvde å løse et problem.
  • De som hadde sovet dårlig natten før, ga mindre uttrykk for at de verdsatte partneren enn dem som hadde sovet godt, viste undersøkelsen.

(Kilde: Prevention.com)

Vanlige årsaker til dårlig søvn

Det er flere vanlige årsaker til at man kan utvikle dårlig søvnhygiene.

En annen undersøkelse om søvn på hotell ble gjennomført av Ståle Pallesen ved Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer (SOV.no), sommeren 2012 blant 2500 respondenter. Den viser for eksempel at noe så "enkelt" som feil hodepute kan spolere nattens søvn, forklarer søvnforsker Pallesen i en pressemelding fra Rica Hotels.

Konsekvensene er mange:

- Én natt med lite søvn er nok til å merke negativ effekt på vår evne til å konsentrere oss over tid. Bilkjøring på lengre distanser er et eksempel på en konsentrasjonsoppgave som blir vanskeligere etter én natt med dårlig søvn.

- Blir det flere netter, begynner rene mentale evner å svekkes. Problemløsningsevnen og kreativiteten går ned, mens reaksjonstiden øker. Vi føler oss søvnige og blir lettere sinte, med dårligere impulskontroll, sier Pallesen videre.

Gode råd på veien:

Eldbjørg Fiske, konsulent og PhD ved Nasjonalt Kompetansetjeneste for Søvnsykdommer, har tidligere uttalt til Kvinneguiden at det første man bør gjøre dersom man opplever søvnproblemer, er å tenke gjennom vanene sine.

- Søvnhygieneråd er viktig å følge. Søvnhygiene vil si å prøve å bygge opp behov for søvn i løpet av dagen og å passe på å opprettholde døgnrytmen, sier Fiske og tipser:

  • Stå opp og legg deg til faste tider.
  • Pass på å få rikelig med lys (gjerne utendørs eller ved hjelp av lyskasse) i løpet av de to første timene etter oppvåkning.
  • Ikke sov i løpet av dagen.
  • Ikke tren de siste timene før sengetid.
  • Ikke spise tunge måltider for sent.
  • Ikke se for mye TV eller bruke PC rett før sengetid.
  • Ikke ta med problemer/grublerier i sengen, sett gjerne av tid til å sortere tankene på tidlig kveld. osv.
  • Sengen skal bare brukes til søvn og sex. Annen aktivitet skal ikke foregå på soverommet.
  • Dersom man har hatt søvnproblemer i lengre tid, anbefaler vi å oppsøke fastlegen for å snakke om dette.
  • Dersom en ikke får sove innen 20 minutter skal man stå opp og vente til man blir søvnig før man legger seg igjen. Dette skal man gjøre hver gang man våkner. Gjør noe kjedelig, men ikke skru på mye lys. Lys vil påvirke døgnrytmen.
  • Ikke kikk på klokken om natten. Lær deg noen avslapningsteknikker.

For par som ønsker å bevare freden har Gordon følgende råd:

- Sørg for at du sier takk når partneren din gjør noe bra, for å vise at du setter pris på vedkommende.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!