Mangel på: Vitamin A, essensielle fettsyrer

Spis mer: Meieriprodukter, grønn-, gul- og oransje frukt og grønnsaker

Selvsagt kan det være at du har barn som ikke vil sove, har sittet for lenge foran dataskjermen eller bare har vært mer på byen enn du har hatt timer på øyet i det siste, men visste du at tørre, røde øyne også kan være et tegn på at noe skurrer med helsen din?

- Hva du spiser har selvsagt også noe å si for denne delen av kroppen, forklarer Health24.

- Nyere forskning har vist at det faktisk finner noen typer mat og næringsstoffer du burde være ekstra nøye med å få i deg om du vil ta vare på slitne og såre øyne.

På nettsiden til det amerikanske National Eye Institute står det forklart følgende:

"De viktigste næringsstoffene som beskytter og gjenoppbygger øyet er de som er rik på antioxidantene betakaroten, vitamin C, vitamin E, lutein, sink og omega 3 fettsyrer."

Dette er klinisk ernæringsfysiolog Tina Hamelten helt enig i.

- Kosthold påvirker i stor grad alle deler av kroppen, også øyet, forklarer Hamelten til Kvinneguiden.

- Mat som inneholder massevis av C vitamin er bra, som gulrøtter, paprika og rosenkål. Søtpoteter er også bra, og har masse betakaroten, og spinat inneholder mye både betakaroten og vitamin C.

Ernæringseksperten minner om at det også er viktig å spise nok fett om du vil sørge for optimal øyehelse.

- Sunt fett trenger alle, og da gjerne fra fet fisk som laks, makrell eller sardiner.

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!