Lise von Krogh

FROSSENT KAN VÆRE SUNNEREN: - Faktisk vil fersk frukt og grønt som ligger for lenge i butikken tape mer næringsverdi. Har eplene eller gulrøttene blitt litt skrukkete og myke, kan det hende at de har mistet mer B- og C-vitamin enn frossenmaten. Vitamin C og B-vitaminer er særlig følsomme for lys, varme og oksygen, sier Lise von Krogh (bilde). © Foto: PRIVAT

Frosne grønnsaker mister slett ikke næringen om man tilbereder dem på riktig måte, mener Lise von Krogh, Cand.scient. ernæringsbiologi og ernæringsfysiolog ved Bramat.no.

- Behandlingsprosessen som frosne wokblandinger, grønnsaker og bær gjennomgår er veldig god i dag, og det blir ikke noe særlig tap av næringsinnhold, forteller von Krogh til Kvinneguiden.

- Faktisk vil fersk frukt og grønt som ligger for lenge i butikken tape mer næringsverdi. Har eplene eller gulrøttene blitt litt skrukkete og myke, kan det hende at de har mistet mer B- og C-vitamin enn frossenmaten. Vitamin C og B-vitaminer er særlig følsomme for lys, varme og oksygen, sier ernæringsfysiologen videre.

Grønnsakene må tilberedes slik

Visste du at du kan spare mye penger på å velge frosne grønnsaker fremfor ferske?

Ofte koster en pose frosne grønnsaker en tredjedel av kiloprisen på ferske grønnsaker, så her er det mye penger å spare.

De frosne grønnsakene kan også smake like godt til middagen som de ferske, men det er viktig at de tilberedes riktig:

- Kokes grønnsakene i vann kan de lekke både vannløselige vitamier og mineraler. Oppkuttede grønnsaker taper mest til kokevannet. Når man tilbereder frosne grønnsaker er det derfor lurt å enten woke de raskt på moderat til høy varme, eller dampe de. La gjerne grønnsakene beholde noe spenst og sprøhet, tipser von Krogh.

- Noen kokker mener kanskje at det er lavmål å bruke frossengrønnsaker fremfor ferske, men jeg mener at dette er helt greit hvis det er den måten du får i deg grønnsaker på, understreker hun.

Marit Hoff-Strand, trener og kostholdsveilede ved OK Klinikken, mener at det kan være en fordel med fryste grønnsaker på vinteren:

- På vinteren kan faktisk fryste grønnsaker ha mer næringsinnhold enn importerte grønnsaker som er sprøytet så mye at de varer i ukesvis uten å visne. Men jeg vil på generell basis si at det er best å spise friske grønnsaker, sier Hoff-Strand til Kvinneguiden.

Dette er Tina Hamelten, ernæringsfysiolog, enig i.

- I løpet av vinter- og vårmånedene kan det være lurt å velge en del frossengrønnsaker istedenfor grønnsaker som har ligget på lager og blitt transportert over lange avstander, sier Hamelten til Kvinneguiden.

Se etter dette

Vil du sikre deg de sunneste frossenmat-produktene, gir Marit Hoff-Strand deg noen retningslinjer her:

  • På innholdsfortegnelsen bør det ikke stå "tilsetningstoffer". For eksempel er noen fryste bær er tilsatt sukker.
  • Blandingsprodukter er ikke fornuftig å kjøpe frossent. Skal pakken innholde erter så skal det ikke stå annet enn erter på innholdsfortegnelsen.
  • En god huskeregel når man kjøper mat er at innholdsfortegnelsen skal være så kort som mulig, helst kun et ord. Jo kortere innholdsfortegnelse, jo renere mat.
  • Jeg ville også sett på opprinnelses land, pakkedato og utløpsdato. Fryst mat som har ligget for lenge mister en del av nærigsinnholdet sitt og smaken blir ikke den samme heller.
  • En del oppdrettsfisk og sjømat har reist store deler av verden før den ligger i frysedisken, og har også blitt foret opp med dårlig mat og medisiner som ikke er heldig for mennesker å spise.

(Kilde: Marit Hoff-Strand, trener og kostholdsveilede ved OK Klinikken.)

Gode retningslinjer

Camilla Andersen, ernæringsfysiolog i SomeBody.no, forteller til Kvinneguiden at du av frosne produkter bør velge frukt, bær og grønnsaker.

- Frosne grønnsaker og bær skal ha samme næringsverdi som ferske, da de som regel fryses direkte ned etter innhøsting. Men hvordan man tilbereder de er en annen sak, f,eks bær vil miste C-vitaminer ved opptining i mikro. Samme med frossengrønnsaker som vil avgi mye vann ved wok eller "bakt i ovn" , og da vil de muligens miste noe av sine næringsstoffer, sier Andersen til Kvinneguiden og tipser videre:

  • Når man velger frosne grønnsaker bør man som ved ferske koke med lite vann for å bevare både smak og god vitaminstatus.
  • Jeg vil ikke anbefale frosne middager. Det kan være mye salt i ferdigrettene og det blir det samme som å lage mat fra poser. Det bør vi ikke gjøre ofte.
  • Les godt på pakkene og velg renest mulig produkter når du velger frosne retter.
  • Står det "vegetabilsk fett" eller "vegetabilsk olje" kan det være palmeolje. Velg produkter som oppgir hvilken olje de har brukt og unngå produkter med palmeolje. Velg for eksempel produkter med rapsolje.
  • Jeg oppfordrer folk til å lage mer mat selv fremfor å velge "enkle" løsninger. Da har du mer kontroll over hva du faktisk spiser. Det tar ikke lang tid å lage maten selv og hjemmelaget mat av friske råvarer smaker uansett best.
  • Barn liker ofte rå grønnsaker best, så for å få i barna nok grønnsaker bør man nok satse mest på det ferske.
  • Hvis frosne grønnsaker i fryseren gjør det lettere for en familie å spise nok grønnsaker, syns jeg det er mye bedre at de faktisk spiser det fremfor å feks ty til pasta med ketchup uten grønnsaker.

- Nøkkelhullsmerkingen er god

Når det gjelder all frossenmat, er det enkelte produkter som er sunnere enn andre.

Her mener von Krogh at de matvarene med nøkkelhullsmerket er de beste alternativene.

- En god regel er å se etter frossenmaten som er nøkkelhullsmerket, det er uansett som oftest sunnere enn tilsvarende produkt i samme matvarekategori uten merket. At nøkkelhullsmerkingen har blitt kritisert på grunn av at én pizza har fått dette merket, synes jeg blir en avsporing. De andre frossenproduktene som er nøkkelhullsmerket gir deg uansett mer moderat inntak av energi per porsjon, i tillegg til mindre salt, fett og sukker. Samtidig stilles det også visse krav i forhold til hvor mye grønnsaker som må være til én porsjon for at nøkkelhullet kan settes på, forklarer hun.

Men man kan også finne sunne frossenprodukter uten nøkkelhullsmerket, noen har gjerne merket GDA (Guidline daily amount) som er et mer detaljemerket alternativ hvor man kan lese av hvor mye man får dekket av ens behov for energi, fett, sukker og salt når man spiser en porsjon (i forhold til en referanseperson).

- Finner man sunne frossenprodukter uten noen merking, er en grei retningslinje at en ferdigrett ikke bør inneholde mer enn 650 kilokalorier per porsjon, dette er en passelig mengde energi. Se også etter om ferdigretten inneholder mye grønnsaker og rene råvarer som kjøtt, fisk, fugl, tipser von Krogh videre.

- Bør spises innen to måneder

Hoff-Strand mener at ubehandlet, frossen mat er OK alternativer som kan gjøre sunn mat lett tilgjengelig:

- Eksempler på dette er fryste bær, grønnsaker, rent kjøtt som viltkjøtt, skalldyr, fugl og fisk. Forutsetningen er at maten er frosset riktig ned og er innenfor holdbarhetsdatoen, sier hun.

Samtidig understreker hun at det beste som regel er fersk mat.

- Det er de mest robuste grønnsakene som bevarer mest næringstoffer under frysing. Men det har også noe med hvordan de er fryst ned og hvor lenge de har ligget, sier Hoff-Strand og forklarer:

- Har varen ikke blitt behandlet riktig og du finner mye iskrystaller i posen, har den ikke blitt fryst raskt nok ned eller vært tint en gang før du åpner den. Dette forringer kvaltiteten på matvaren. Dessuten har ikke matvarene evig levetid selv om de er fryst. Magert kjøtt og fisk bør ikke ligge mer enn et par måneder før det spises, det samme gjelder for grønnsaker, mener hun.

Hamelten forteller at næring i fryste grønnsaker, frukt eller bær kan gå tapt når væske siver ut under tining.

- Matvarer kan miste næring bare ved å lagres eller tilberedes/varmes opp. Bruker man ikke væsken som siver ut, kan næringsstoffer gå tapt. Her er litt av sluttresultatet avhengig av hva slags innfrysningsprosess som er benyttet og om det er skapt små eller store iskrystaller og hvordan man tilbereder maten, sier Hamelten.

Styr unna salt ferdigmat

Kostekspertene er enige i at frosne grønnsaker, frukt og bær er helt greit å spise hver dag.

Men det er den salte ferdigmaten du bør styre unna.

- Ferdigmat inneholder ofte for mye salt og blir fort kaloririkt. Mange vil ved å velge frossenmat få et veldig begrenset middagsreportoar . Skal man bruke dette hver dag vil det være fare for å miste evnen til selv å lage mat være til stede, at man glemmer hvilke variasjonsmuligheter man har, mener Hamelten.

Hun råder deg til å sjekke innholdet av natrium som viser hvor mye salt som er tilsatt i et ferdig middagsprodukt.

- For å vite hvor mye salt som er tilsatt, myndighetene anbefaler at vi reduserer saltinntaket til 5 gram per dag, ganger du natriummengden med 2,5. Sjekk også hva slags fett som er i produktet. Store mengder mettet fett er ikke bra. Ei heller store mengder plantefett som inneholder mye omega-6 fettsyrer som solsikkeolje/maisolje, tipser Hamelten.

Hun mener også at du bør velge et produkt som inneholder en god porsjon med protein.

- Og velg helst produkter som har mest mulig rene krydder og minst av "ekstra"-ingrediensene man ikke forstår hva er for noe. Se på ingredienslisten om det er rene gode råvarer eller om det er mye ingredienser som ser unødvendige ut.

Hoff-Strand understreker at det er fryste grønnsaker som er bra, ikke annen fryst ferdigmat som lasagne, pasta, pizza og pai:

- Ferdigmat er behandlet mat som ligger i frysedisken, og det vil jeg ikke anbefale. De har ofte mye usunt fett, sukker og salt i seg, sier Hoff-Strand.

Anbefaler frossenmat

Mange går til ferskvaredisken i tro om at de da får de varene med høyest næringsinnhold.

Forskere mener imidlertid at du ikke trenger å føle at du sluntrer når slenger posen med frosne wok-grønnsaker i handlekurven.

Dinside.no har tidligere skrevet om de britiske forskere ved Sheffield Hallam University i England som har funnet ut at fersk mat kan miste næringsstoffer i forsyningsskjeden.

Dermed kan de ferske varene i verste fall ha lavere næringsinnhold enn de frosne.

Forskerne sammenlignet næringsinnholdet av de ferske og de frosne varene, og dermed regnet de ut hvor stor effekt man fikk av å spise frossen mat.

Og de som sverger til frossen mat fordi det er enklere, billigere og raskere kan glede seg over resultatet:

Frossenmat hadde i flere tilfeller høyere næringsinnhold enn de ferske varene, og kan derfor også anbefales av helsemessige årsaker.

Studieleder Charlotte Harden sier til avisa The Telegraph at det er en misforståelse at fersk mat alltid er bedre enn frossen mat.

- Frossen mat kan næringsmessig være samme nivå som fersk mat, og i noen tilfeller være bedre, sier Harden.

Hun er ikke er overrasket over funnene, da tidligere studier har antydet det samme.

Les også:

Du blir feit av jobben hvis du ikke passer på

Matbloggernes beste middagstips

Derfor smaker colaen bedre fra glass

Nødmaten du kan lage i en fei

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!