Hva som er normalt å legge på seg under svangerskapet kan variere fra kvinne til kvinne alt etter utgangspunktet.

Nina Schmidt,jordmor ved Den norske jordmorforeningen, bruker likevel en pekepinn på hva man kan ta sikte på:

- Det er normalt å legge på seg fra åtte til fjorten kilo under svangerskapet, sier Schmidt til Kvinneguiden.

Det handler om flere ting

- Dette avhenger av mange ting - hva man spiser og hvor mye man spiser. I tillegg veier fosteret, morkaken og fostervannet en del og man får økt blodvolum. Enkelte kvinner får også en del væske i kroppen på slutten av svangerskapet, forklarer Schmidt.

Nanna Voldner, jordmor ved Rikshospitalet, har tatt doktorgrad på store barn, og sier seg enig med Schmidt:

- Det varierer hvor mye man legger på seg under svangerskapet og det kommer an på hvor mye man veide før graviditeten, noe som naturligvis er svært individuelt. Vektøkning i svangerskapet avhenger også av hvor mye du forbrenner og aktivitetsnivået, samt hormonelle betingelser, men egentlig er grunnene for vektøkning ikke særlig annerledes under svangerskapet enn ellers i livet, forklarer Voldner til Kvinneguiden.

Er du redd for å legge på deg for mye når du går gravid, er det greit å være klar over at du gjerne spiser mer når du er gravid og du sitter mer i ro fordi det kan være vanskelig å bevege seg så mye på grunn av den store magen.

Likevel mener Schmidt at man er helt nødt til å legge på seg.

- Man må legge på seg litt under svangerskapet, hevelser i kroppen kan gjøre at man i tillegg går opp i vekt, men spis likevel sunt og fornuftig, råder hun.

Så mye har du lov å legge på deg.

FAKTA

Hvor mye du har behov for å legge på deg avhenger av din vekt i utgangspunktet:

  • Undervektig 14 - 15 kg
  • Normal vekt 10 - 15 kg
  • Overvektig 8 - 10 kg
  • Svært overvektig 8 - 10 kg

- Venter du mer enn et barn har du et større behov for å gå opp i vekt.

Inndeling av vektøkningen i svangerskapet:

  • Foster 3500 gram
  • Morkaka 600 gram
  • Fostervann 800 gram
  • Livmoren 1000 gram
  • Brystene 400 gram
  • Blodvolum 1200 gram
  • Væske i vevet 1200 gram
  • Fett 3500 gram

- Gjennomsnittlig vektøkning 12,1 kilo.

Helsedirektoratet viser til at en vektøkning mellom 11 og 16 kilo regnes som normalt.

(Kilde: Helsedirektoratet.no, "Råd om mad og motion når du er gravid", Den danske sundhedsstyrelse, mammanett.no)

Lindre kvalme på en sunn måte

Line Marion Nielsen Kjøniksen forteller at hun hadde liten matlyst da hun var kvalm under svangerskapet:

- Jeg måtte passe på at jeg fikk i meg nok mat siden jeg også ammet min første sønn da jeg ble gravid med nummer to, sier hun og tipser videre:

  • Er man mye kvalm kan det være vanskelig å spise noe særlig i det hele tatt - og noen tyr kanskje til cola.
  • Bytt til cola med mindre sukker, og drikk aller helst vann.
  • Kanskje en god smoothie kan være fristende? Eller en «rett i koppen» med tomatsuppe?
  • Det beste for graviditetskvalme i mine øyne er frisk luft! Kom deg ut!
  • Ellers fungerte tomater bra for meg - jeg knasket på smakstomater i tide og utide - kjekke å ha i lommen eller i vesken.
  • Kjøp inn frukt og grønt så har du et sunnere alternativ tilgjengelig.

- Ikke vær redd for å legge på deg

Jordmor Unni Tryti er spesialist på overvektige gravide og fokuserer først og fremst på å holde gravides vekt stabil.

- Mange får "fysen", blir kvalme og spiser uregelmessig, ofte tidlig i graviditeten. Spising kan lindre ubehaget når man er kvalm. Det er likevel viktig å være bevisst på hva man spiser, sier Tryti til Kvinneguiden.

- Dersom en slank kvinne blir gravid, ser jeg ingen problemer med at hun legger på seg litt ekstra. Det blir nemlig svært slitsomt i tiden etter fødselen dersom kvinnen er radmager og har lite å ta av da amming tar mye av energien i kroppen. Ikke vær redd for å legge på deg, fortsetter hun.

- Det er hvordan du lever som teller

Line Marion Nielsen Kjøniksen, personlig trener ved Gympartner, sørget selv for å leve et sunt og aktivt liv mens hun var gravid med sine sønner.

Hun mener at det i det hele ikke nødvendigvis er antall kilo som betyr noe, men hvordan du lever og spiser.

- Er du i bevegelse eller trener dersom du har et normalt svangerskap og spiser og drikker fornuftig, skal du i utgangspunktet klare å holde deg innenfor hva som er normalt. Normal vektøkning kan være alt fra 12-20 kilo. Du skal jo ikke slanke deg når du er gravid, men ta vare på kroppen, deg selv og barnet, sier Nielsen Kjøniksen til Kvinneguiden.

- Og det inkluderer å spise sunt og røre på kroppen. Hvor mye du veier før du blir gravid spiller også inn. Er du overvektig fra før kan du godt legge mindre på deg under graviditeten enn en som er slank.

Treneren mener at det å legge på seg mer enn 20 kilo under en graviditet ikke har noen hensikt da man vil ha mange ekstra kilo å gå ned igjen etter fødsel.

- Høyt inntak av sukkerholdig mat under svangerskapet kan også føre til svangerskapsdiabetes. Det kan altså følge med flere plager enn noen ekstra kilo etterpå dersom du ikke passer på kroppen mens du er gravid. Klarer du å holde en sunn livsstil mens du er gravid klarer de aller fleste å holde seg under 20 kilo, sier Nielsen Kjøniksen.

Sunt for fosteret

Det er en del av den naturlige graviditeten å legge på seg, og det er nødvendig for å utvikle et sunt og friskt barn.

Nielsen Kjøniksen forteller at det ikke handler om å legge på seg minst mulig når du er gravid:

- Det handler om å gi kroppen din og fosteret nok og riktig næring og mosjon, samt hvile. Med jevnlige kontroller hos lege/jordmor så kan du være trygg på at vektøkningen er tilstrekkelig. Men en dyktig lege/jordmor bør også varsle når økningen ser ut til å bli for stor. Alle gravide bør informeres om fordelene med å trene og spise sunt under graviditeten - gjerne så tidlig som mulig, sier treneren.

Slankende amming

Når man først har født er det også individuelt hvor lang tid det tar å få bort kiloene man har lagt på seg i løpet av svangerskapet.

For noen tar det ikke mer enn en uke eller to, enkelte sliter med ekstra kilo i åresvis mens andre aldri klarer å kvitte seg med de overflødige kiloene.

Ammingen kan derimot gi fettforbrenningen en skikkelig kickstart og dermed hjelpe deg ned i vekt igjen.

- Vi vet at det å amme er "slankende", altså at man forbrenner kalorier ved å produsere morsmelk. Norske anbefalinger er amming i minst ett år, sier Schmidt.

Jordmor Voldner støtter ferske mødre som ønsker å komme raskt i form igjen, men advarer derimot mot å bevisst slanke seg når man ammer.

- Bare kom i gang med trening så fort man orker eller synes man har overskudd. De fleste anbefaler å vente seks uker etter at man har født, men dette kommer helt an på hva slags fysisk form man var i før og under svangerskapet, og hvilket forhold man har til det å trene, sier Voldner.

Opp i vekt i svangerskapet

IKKE DEPP: Forsøk å heller fokusere på den spesielle tiden det er å være gravid, samt tenke på alt det fine som kommer fremfor vektøkningen. © Foto: CRESTOCK.

- Ikke bli deppa

Tryti råder alle gravide til å følge enkle og greie kostholdsregler:

  • Spis mye grønt og frukt.
  • Hold deg til små måltider.
  • Spis rent kjøtt og fisk og grove kornprodukter.
  • Bort med alle tomme kalorier og junkfood som sjokolade, chips og brus.

- Mange kvinner har faktisk gått ned i vekt under svangerskapet fordi de har lagt om kostholdet etter at de ble gravide, rett og slett for å gi barnet best mulig næring, forteller Tryti videre.

Sunnhet og bevissthet er helt klart viktig når man går gravid.

Det er samtidig viktig å ikke bli fanatisk med hva man holder på med.

Derfor understreker Schmidt følgende;

- Man skal kose seg når man er gravid, istedenfor å føle seg deppa eller utiltrekkende. Tenk heller hvor heldig man er som er gravid, nyt livet og ha deg bra med deg selv, råder hun.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!