Ferietid betyr avslapning og sene kvelder med god mat og drikke, og tankene er for mange langt, langt unna treningssenteret. Tiden der du hadde fullt fokus på å ta deg helt ut for å gå ned noen kilo før bikinisesongen er glemt, nå skal det nytes! Og med nytelse mener mange treningsfrie uker. Det er alt annet enn lurt, og du gjør deg selv en bjørnetjeneste hvis du helt dropper å bevege deg i ferien, mener Helene Vabø Thorsen, Personlig Trener i Sats.

- Man mister mye muskelmasse og kondisjon på kort tid hvis man helt i hvile. Hvis man bare ligger på stranda en hel ferie, blir det som å sette seg tilbake flere måneder, eller til og med år, sier hun.

Du tenker kanskje at et treningsopphold på noen små uker ikke vil spille inn, men Thorsen forteller at en sommerferie kan sette deg helt tilbake til start når det kommer til treningsform.

- Man vil nesten føle seg som en nybegynner igjen når man starter trening etter et opphold på 4 uker.

- Forskjellen er at trente personer vil huske hvordan det er å starte og hvordan treningsintensitet skal være, og dermed kan få en "lettere" start psykisk enn en nybegynner som aldri har trent før, sier hun videre.

Jo mer du trener, desto mer kan du tillate deg av kos i form av mat og drikke!

Tren halvparten av vanlig mengde

Å holde formen ved like er vesentlig enklere enn å trene seg opp igjen etter en fullstendig treningspause. Kvinneguidens treningsekspert, Personlig Trener og Livsstilscoach, Line Marion Nielsen Kjøniksen forteller at du faktisk bare trenger å trene halvparten så mye som du pleier for å holde formen ved like.

- Jo mer du trener til vanlig, desto mer vedlikeholdstrening må til. Men dersom du klarer å få til rundt halvparten av den treningsmengden du normalt har med samme intensitet, vil du kunne vedlikeholde styrke og kondisjon fint i løpet av en ferie på noen uker, sier Nielsen Kjøniksen.

Vabø Thorsen legger til at det vil føles lettere å vedlikeholde treningen hvis du er i god form i utgangspunktet.

Vabø Thorsens ferietreningstips:

  • Lag deg en liten plan i dagboka/på kalenderen på telefonen, som du forplikter deg til.
  • Ha korte økter annenhver dag på 30-45 min.
  • Man trenger ikke masse utstyr for å trene bra. Egen kroppsvekt eller strikker fungerer godt til styrketrening.
  • Bruke omgivelsene; strand, bakker, skog, fjell.
  • Tren om morgenen mens barn og familie fremdeles er i morgenstemning og/eller sover. Da er sannsynligvis også temperaturene mer overkommelige, dersom det er varmt der du er.
  • Tenk på treningen som lek, egentid eller total avkobling.

- Vedlikehold av trening blir "lettere" etterhvert som man kommer i bedre form - siden intensiteten ikke lenger oppfattes så slitsom og uvant når man er i bedre form. Er man godt trent vil det for å vedlikeholde formen holde å trene med cirka samme intensitet og tyngde som man har pleid å trene med, et par ganger i uka.

Trening betyr avslapning

Hovedregelen er altså at man kan halvere mengde, men beholde intensitet for å vedlikeholde formen. Men naturligvis spiller kostholdet ditt inn i det totale formregnestykket.

- Dersom du ønsker å holde vekten er det jo flere faktorer som spiller inn og man bør tenke litt på mat- og alkoholinntak også under ferien. Pass på at mat- og alkoholinntak ikke er så annerledes enn før, oppfordrer hun.

Nielsen Kjøniksen snur det hele rundt, og sier:

- Jo mer du trener, desto mer kan du tillate deg av kos i form av mat og drikke!

Hvis du ikke syns det blir skikkelig ferie hvis du skal ha "treningsspøkelset" hengende over deg, bør du tenke over hva som egentlig lader batteriene dine. Er treningsstopp egentlig synonymt med avslapning? Bestem deg på forhånd at du skal være i aktivitet i ferien, og skriv gjerne en treningsdagbok, det forplikter.

- Ferie er ikke nødvendigsvis bare å "slappe av" - man må bruke kroppen litt for å fullstendig klare å slappe av og lade batteriene. Å slappe av handler jo mye om psyken, man vil føle seg mye bedre med seg selv dersom man fortsetter med treningen i ferien, sier Vabø Thorsen.

Treningsferie

Pakk med deg lekkert treningstøy, slik at du kan føle deg fresh og fin, og bruk fasilitetene du har rundt deg. Det er fullt mulig å ha en aktiv ferie uansett hvor du drar, men det kan lønne seg å undersøke mulighetene på feriestedet før du drar, så du har med deg riktig utstyr.

- De aller fleste bedre hotell har eget treningsrom og gjerne svømmebasseng. Noen har også muligheter for volleyball, tennis eller lignende. Klassiske feriesteder har som regel har et bredt tilbud for hele familien, både de som bare vil late seg på stranden og de som vil være aktive, sier Nielsen Kjøniksen og ramser opp;

- Fotturer, kiting, windsurfing, volleyball, tennis, basketball, fotball, svømming, vannaerobic, treningssentre, padling, leie av sykler, golfing, det er et hav av muligheter!

Les også:

Så enkelt fikser du fem om dagen

Kle på deg vekten du mister

Slik trener du styrke riktig

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!